اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: مراد از معنای ولی در خطبه غدیر رسول اکرم، همان تداوم ولایت رسول خدا و به معنای ریاست است

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، روز جمعه چهاردهم ذی حجه سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم‌چون جلسات پیشین، ایشان به سوال‌های حاضران در جلسه، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با خطبه غدیر فرمودند: از آنجا که ظواهر حجت است، حتی اگر رسول اکرم در خطبه خود از کلمه «هذا» هم استفاده نکرده باشند، چون دست امیرالمومنین را گرفته و بلند کردند، این قرینه واضحه ای است که دلالت بر اشاره آن حضرت به امیرالمومنین دارد.

معظم له با اشاره به اینکه خطبه غدیر به دو صورت نقل شده، فرمودند: نقل اول خطبه غدیر به صورت مفصل و نقل دوم به صورت مختصر بیان شده است، و از آنجا که دلیلی وجود ندارد که حضرت رسول دو خطبه خوانده باشند، حمل بر این می شود که خطبه دوم خلاصه خطبه اول که در آن از کلمه «هذا» استفاده نشده است.

ایشان در ادامه تاکید فرمودند: وقتی یک لفظ دارای معانی متعددی است، اگر مشترک معنوی است، معنای ظاهری آن مراد است، و آن معنا حجت است، اما اگر مشترک لفظی هم باشد، باز هم اگر کلمه ولایت و ولی دارای چند معنا باشد، باز هم معنای ظاهری آن ملاک و منظور است، یعنی کاشف از معنای سخن متکلم ظاهر می شود، که در اینجا بدون تردید، مراد از ولی همان تداوم ولایت رسول خدا و به معنای ریاست است.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود: برخی از احکام جنایت، حکم شهادت ثالثه در تشهد، و حکم طبابت پزشکی که خلاف قاعده عمل کند، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن‌ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا