اخبارجهانجهان اسلام

نگاهی به فضیلت و اعمال شب و روز عرفه

روز عرفه، روز دعا و مسألت از خدای متعال است و پروردگار عالم درهای مغفرت و رحمت خود را در این روز به روی بندگان باز می‌کند.

این روزها شهر مقدس کربلا مملو از حضور زائرانی که از تمام نقاط دنیا به این سرزمین مقدس آمده اند تا در روز عرفه نامشان در زمره زائران امام حسین علیه السلام قرار گیرد و مشمول رحمت و مغفرت الهی قرار گیرند.

یکی از اعمالی که در روز عرفه شده، زیارت امام حسین علیه السلام است، به گونه ای که در روایات وارد شده، خدای متعال در این روز اول به زائران امام حسین علیه السلام نگاه می‌کند، پیش از آن که زائران خانه خود در صحرای عرفات بنگرد.

در برخی از روایات نقل شده که خدای متعال در شب عرفه درهای مغفرت خویش را بر بندگان باز می‌کند، و در روز عرفه پروردگار عالم گناهان توبه کنندگان را می‌بخشد، هرچند به اندازه ریگ‌های بیابان و قطرات باران و تعداد روزهای عالم باشد.

مرحوم شیخ عباس قمی درباره شب عرفه می گوید: «از لیالی متبرّکه و شب مناجات با قاضی الحاجات است و توبه در آن مقبول و دعا در آن شب مستجاب است و کسی که آن شب را به عبادت به سر آورد، اجر و پاداش هفتاد سال عبادت را دارد.»

وی در رابطه با روز عرفه نیز می گوید: «روز عرفه از اعیاد عظیمه [و بزرگ] است، هر چند به اسم عید نامیده نشده و روزی است که حق تعالی بندگانش را به عبادت و طاعت فراخوانده و سفره های جود و احسان خود را برای آنها گسترده و شیطان در این روز تحقیر و رانده شده و خشمناک است.»

این روز، روز دعا و مسألت از خدای متعال است و آفریدگار عالم این روز را روز با ارزش و پرشکوه قرار داده است.‌

از برخی روایات، به خوبی اهمیت و جایگاه روز عرفه روشن می شود و این نکته استنباط می گردد که این روز، روز دعا و نیایش است.

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در روز عرفه حرم امام حسین علیه السلام را زیارت کند خدای متعال ثواب هزار هزار (یک میلیون) حج که با حضرت قائم عجل الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف بجای آورند را برای وی منظور می‌فرماید و اجر هزار هزار عمره که با حضرت رسول خدا صلی‌الله‌ علیه‌ و آله انجام گیرد را به وی داده و هم‌چنین ثواب آزاد نمودن هزار هزار عبد را به او اعطا کرده و اجر کسی که هزار هزار دو بار اسب را در راه خدا انفاق کرده است را به وی عنایت می‌فرماید.

برای شب و روز عرفه اعمالی در مفاتیح الجنان و سایر کتب ادعیه و زیارت ذکر شده است.

گفتنی است که مراسم دعا و زیارت روز عرفه از شهر مقدس کربلا در روز عرفه و از کنار حرم مطهر حضرت سیدالشهداء و حضرت اباالفضل العباس و بین الحرمین، از تمامی شبکه های مجموعه رسانه ای امام حسین علیه السلام به صورت زنده پوشش داده خواهد شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا