آیت الله العظمی شیرازی : دلیل بکار نبردن نام حضرت حجت سلام الله علیه در ایام غیبت صغری ، محفوظ ماندن وجود حضرت از شرّ دشمنان و حفظ جان شیعیان بوده است
نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز سه شنبه دهم ربیع الاول سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.
آیت الله العظمی شیرازی در این جلسه فرمودند : در روایات تصریح شده که در غیبت صغری نام حضرت حجت به صراحت بُرده نشود ، چرا که دشمنان تصور می کنند که امام حسن عسکری سلام الله علیه از دنیا رفته اند و فرزندی از خود بر جای نگذاشته اند و اگر نام ایشان گفته شود ، آن حضرت توسط دشمنان شناخته می شدند.
معظم له در ادامه با اشاره به روایتی که در آن تصریح شده ، در ایام غیبت صغری ، نام آن حضرت صریحا گفته نشود ، فرمودند : روایت دلیل این توصیه را این گونه بیان نموده اند که : وَ اِلّا لَوَقَعَ الطَّلَب ، یعنی چون تحت تعقیب قرار می گیرند ، چرا که دشمنان به دنبال وارث امام حسن عسکری علیه السلام بودند تا او را پیدا کنند و بکشند.
ایشان هم چنین در ادامه فرمودند : ذکر نام حضرت حجت سلام الله علیه در زمان غیبت صغری ، باعث می شد که در جریان تعقیب و جستجوی آن حضرت ، شیعیان مورد آزار و اذیت واقع شوند ، لذا در روایات آمده که اسم حضرت را نیاورید ، چون دشمنان به دنبال ایشان هستند ، بنابراین از القابی چون صاحب الدار برای آن بزرگوار استفاده می شده است ، و دلیل بکار نبردن اسم حضرت حجت سلام الله علیه در ایام غیبت صغری ، محفوظ ماندن وجود حضرت از شرّ دشمنان و حفظ جان شیعیان بوده است.
آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با کراهت تلفظ نیت قبل از نماز ظهر فرمودند : یک عده از فقها این عمل را مکروه شمرده اند ، و در عروة الوثقی آمده که احوط ترک آن است ، اما در مطلق عبادات مانند نماز ، روزه و غسل ، این چنین نیست.
معظم له در ادامه فرمودند : بدون شک ، گفتن نیت پس از تکبیرة الاحرام موجب بطلان نماز می شود ، اما در رابطه با کراهت در نماز که من هم آن را قبول دارم ، به دلیل استدلال هایی است که برخی فقها در این رابطه گفته اند.
ایشان با اشاره به این نکته که حتی اگر یک نفر ار فقها هم معتقد به کراهت چیزی باشد ، قاعده ی تسامح در مورد آن جاری می شود ، فرمودند : برخی فقها چنین استدلال کرده اند که معصومین علیهم السلام در هیچ کدام از نمازهایشان ، نیت را بر زبان جاری نکرده اند ، و همین تنها دلیل کافی است که بگوییم این عمل مکروه است ، چون کراهت یک حکم شرعی است ، علی ای حال من کراهت را قبول دارم ، چون مجموعه ای از فقها گفته اند مکروه است ، و البته صاحب عروه هم نگفته است که این عمل مکروه است ، بلکه گفته است احتیاط استحبابی در ترک آن در نماز است ، اما در غیر از نماز ، فقها چیزی نگفته اند ، و دلیل خاصی هم ندارد که این حکم در بقیه موارد جاری شود.
سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود :
حرمتِ تَعَرُّب بعد از هجرت ، حکم ذبیحه ، ید و سوق ناصبی ها اهل تسننی که با برخی غیرمسلمانان ارتباط دارند ، شرایط قرب به حضرت حجت ، نحوه اجرای احکام توسط معصومین ، حکم مقابله به مثل هنگام تعدّی ، حکم شهادت سوم در تشهد ، چگونگی اثبات دِین ، حکم صحت وضو در صورت اسراف آب ، حکم پذیرش و مدارا با همسر و پذیرش خواست های او ، و حکم فروش زمین های دولتی ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.
لازم به ذکر است که سلسله نشستهای علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۱:۱۵ دقیقه به وقت محلی برگزار میشود و شما میتوانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.