جهان

رد درخواست عربستان از طرف سازمان ملل متحد

سازمان ملل متحد درخواست ائتلاف عربی برای نظارت بر بندر الحدیده یمن را نپذیرفت.

 

 

سازمان ملل متحد درخواست ائتلاف عربی برای نظارت بر بندر الحدیده یمن را نپذیرفت.

ائتلاف عربی حمله کننده به یمن به رهبری عربستان سعودی، از سازمان ملل متحد خواست تا کنترل بندر «الحدیده» را که در اختیار نیروهای یمنی است، به دست بگیرد.

این درخواست، در پی کشته شدن 44 پناهجوی سومالیایی که به گفته اسپوتنیک، دارای اسناد کمیساریای عالی امور آوارگان سازمان ملل بوده و از یمن به سوی سودان حرکت می کردند، صورت گرفته است.

فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل متحد، ضمن اعلام رد درخواست عربستان سعودی و تحقیق در باره این حمله،گفت: طرف های درگیر در یمن، مسئول محافظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی این کشور هستند و هیچ‌یک از طرفین نمی‌تواند این مسئولیت را تنها بر عهدۀ طرف مقابل بداند.

وی ادامه داد: کمک‌های انسان دوستانه به یمن نیز به گفته او «صرفاً بر اساس نیازها و نه ملاحظات سیاسی» ارائه می‌شوند و همچنان از طریق تمام ابزارهای موجود ادامه خواهد یافت.

ائتلاف عربی عربستان سعودی، در بیانیه‌ای که منتشر کرده حاضر نشده است مسئولیت کشتن پناه‌جویان سومالیایی در الحدیده را بر عهده بگیرد و خواستار آن شده که این بندر «بلافاصله تحت نظارت سازمان ملل متحد قرار گیرد».

این ائتلاف مدعی است از این بندر برای قاچاق اسلحه و تردد یمنی‌ها استفاده می‌شود، اما اگر تحت کنترل سازمان ملل قرار گیرد می‌تواند «جریان کمک‌های انسان دوستانه به مردم یمن را تسهیل کند».

بندر الحدیده یکی از مناطق مهم و کلیدی ترانزیت کالا و واردات اقلام موردنیاز مردم یمن است و تقریبا ورود مواد غذایی و کالاهای موردنیاز یمنی‌ها از سایر نقاط دیگر غیرممکن است.

لازم به یاد آوری است، چندی قبل سازمان ملل اعلام کرد که اگر وضعیت یمن به همین منوال ادامه یابد، شاهد قحطی بسیار پیشرفته در این کشور خواهیم بود.

تنها چند روز به شروع سومین سال حمله نظامی عربستان سعودی و متحدانش به یمن باقی مانده که این اقدام نظامی تا کنون جان ده ها هزار نفر را گرفته و یا آنها را مجروح ساخته است.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا