جهان

یافته‎های محققان آمریکایی درباره فواید نماز

یک مطالعه جدید از تاثیرات نماز خاندن بر روی سلامت جسم و روحی حکایت دارد. 

 

یک مطالعه جدید از تاثیرات نماز خاندن بر روی سلامت جسم و روحی حکایت دارد. 

این پژوهش جدید که در دانشگاه «بینگهمتون» در ایالت نیویورک آمریکا صورت گرفته به ما می گوید: نماز خواندن می تواند بسیاری از درد های مفصلی من جمله کمر درد را درمان نموده و در کم کردن اضطراب نیز نقش به سزایی داشته باشد. 

پروفسور «محمد خصاونه» از اساتید این دانشگاه در جمع خبرنگاران گفت: ما می توانیم به حرکات نماز، به شکل تمرینات شفابخش فیزیک درمانی نگاه کنیم که برای درد کمر بسیار مفید هستند.

خصاونه افزود: نماز می‌تواند استرس فیزیکی و اضطراب را از بین ببرد وعلاوه بر این تحقیقات نشان می‌دهند که نماز خواندن می‌تواند یک درمان بالینی موثر برای اختلالات عصبی عضلات اسکلتی باشد.

پروفسور خصاونه ادامه داد: حداکثر نیروهای فشاری ایجاد شده در طی حالت نماز، بسیار پایین‌تر از حدود ایمنیِ تعیین شده توسط موسسه «ملیِ ایمنی و بهداشت شغلی» می‌باشد و نماز می‌تواند به خوبی یک درمان بالینی برای کمر درد در نظر گرفته شود؛ درمانی که به طور منظم نیاز به حرکات مختلف بدن انسان دارد.

وی در ادامه گفت: وضعیت زانو در حالت سجود نیز به گونه‌ای است که کشش مفاصل را افزایش می‌دهد و به افراد مبتلا به کمردرد توصیه می‌شود، زمان بیشتری را در وضعیت سجود قرار بگیرند.

این تحقیقات روی نماز مسلمانان تمرکز دارد، و محققان گفته‌اند که حرکات فیزیکی مشابه در مراسم مذهبی نماز مسیحیان و یهودیان به همراه حرکات فیزیکی درمانی نیز می‌توانند تاثیرات مشابهی داشته باشند.

یافته‌های این مطالعه از آنالیز آماری بر اساس حرکات دیجیتالی تولید شده توسط کامپیوتر از مدل بدن مردان و زنان سالم با قومیت‌های هندی، آسیایی و آمریکایی و همچنین مدل مشابه بیماران با درد کمر به دست آمده‌ است.

آن‌ها دریافتند که رکوع کردن می‌تواند بیشترین فشار را به پایین کمر وارد بیاورد و در افراد مبتلا به کمردرد ـ در صورت تنظیم زاویه درست زانو و قرار دادن بدن در جهت مناسب ـ نیز می‌تواند درد کمر را تخفیف دهد. 

شایان ذکر است، مشروح این تحقیقات در تحت عنوان «مطالعه ارگونومیک حرکات بدن در طول نماز مسلمانان با استفاده از مدل‎سازی دیجیتال انسان» در تازه‌ترین شماره مجله «بین‎‏المللی صنایع و مهندسی سیستم‎ها» منتشر شده است.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا