جهان

هزار عملیات انتحاری داعش در یکسال

داعش در یک بازه زمانی یک ساله حدود هزار عملیات انتحاری انجام داده است.

 

داعش در یک بازه زمانی یک ساله حدود هزار عملیات انتحاری انجام داده است.

سنی های تندروی داعش نه تنها از عملیات انتحاری برای کشتن دیگران ـ علی الخصوص شیعیان ـ استفاده می کنند؛ بلکه از این عملیات تروریستی به عنوان یک راهبرد نظامی نیز استفاده می نمایند.

«چارلی وینتر» پژوهشگر «مرکز بین المللی مبارزه با تروریسم لاهه»  طی گزارشی  تحت عنوان «جنگ انتحاری» با بیان این مطلب  گفته است: دست کم 923 نفر از عناصر داعش از دسامبر  2015 تا نوامبر2016 اقدام  به عملیات انتحاری کرده اند.

وینتر در ادامه گزارش خود، با اشاره به آنچه که سنی های تندرو آن را «شهادت طلبی» می دانند، افزود: آنها این اقدام تروریستی را نزدیک ترین راه رسیدن به اهداف خود می دانند، و این استراتژی از خلبانان کامیکاز ـ یا همان انتحاری های  ژاپنی ـ شروع شده  و تا سازمان تروریستی القاعده  در دهه  اول قرن کنونی امتداد دارد.

وی ادامه داد:70 درصد عملیات های انتحاری  که توسط عناصر داعش انجام  می شود، با خودروهای  بمب گذاری شده  صورت می گیرد و هدف بیشتر آنها پایگاه ها و نیروهای نظامی است، تا از پیشروی آنان جلوگیری کنند.

به گفته وینتر، بیشتر کسانی که داوطلب انجام عملیات انتحاری می شوند عراقی ها و سوری ها هستنند و اتباع سایر کشورها 20 درصد عناصر انتحاری را  تشکیل  می دهند که  بیشتر آنان از اتباع  تاجیکستان، عربستان، مغرب و تونس هستند.

این پژوهشگر بین المللی، بر این باور است که در پس هر عملیات انتحاری، اهدافی راهبردی قرار دارد که سنی های تندروی داعش  در جنگ های عراق و سوریه  به آنها متکی هستند.

گفتنی است، تحقیقات در عملیات بازپسگیری موصل نیز،  نشان می دهد که سنی های تندرو، بطور گسترده از عملیات انتحاری به عنوان یک راهبرد  نظامی استفاده می کنند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا