جهان

افزایش تجارت جهانی سلاح

تجارت جهانی تسلیحات نظامی به بالاترین میزان خود از پایان جنگ سرد رسیده است.

 

تجارت جهانی تسلیحات نظامی به بالاترین میزان خود از پایان جنگ سرد رسیده است.

«موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم» در تازه ترین گزارش خود از افزایش تجارت جهانیِ تسلیحات نظامی به بالاترین میزان خود از زمان پایان جنگ سرد تاکنون خبر داد.

طبق مطالعات صورت گرفته در این اندیشکده، درگیری ها در خاورمیانه، تنش در دریای چین جنوبی و تهدید روسیه علیه همسایگانش اصلی ترین عوامل افزایش این تجارت تسلیحاتی در عرصه بین المللی بوده است.

بر اساس این تحقیقات، ایالات متحده نخستین صادرکننده تسلیحات در جهان است که ۳۳ درصد کل تسلیحات صادراتی جهان طی پنج سالِ گذشته منتهی به سال ۲۰۱۶، توسط آمریکا انجام گرفته است.

در این رتبه بندی روسیه در رتبه دوم و چین سومین کشور می باشد.

مدیر برنامه های نظامی و تسلیحاتی این اندیشکده در این باره تاکید کرد: «ایالات متحده آمریکا» طی سال ۲۰۱۶ مقادیر زیادی تسلیحات صادر نموده که برخی از این سلاح ها نیز دارای اهمیت استراتژیک هستند.

بر اساس این گزارش، نرخ این صادرات توسط واشنگتن به قدری است که به راحتی می توان آن را برای تغییر رویه در عرصه های مختلف جهانی کافی دانست.

این گزارش افزود: بیش از ۴۷ درصد مشتریان تسلیحات آمریکایی در خاورمیانه بوده و عربستان سعودی، ترکیه و امارات متحده عربی اصلی ترین مشتریان این کالا به شمار می آیند. 

به گفته کارشناسان، درگیری های طولانی مدت بوجود آمده توسط سنی های تندرو در سوریه، یمن و عراق را می توان دلایل ااصلی این افزایش صادرات دانست.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا