جهان

گاردین: عربستان بزرگترین مشتری تسلیحاتی انگلیس است

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: انگلیس در طول پنج سال گذشته بزرگترین صادرکننده سلاح به ریاض بوده است.

 

 

 

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: انگلیس در طول پنج سال گذشته بزرگترین صادرکننده سلاح به ریاض بوده است.

بر اساس گزارش مرکز بین المللی تحقیقاتی صلح استکهلم موسوم به «سیپری»، انتقال اسلحه به خاورمیانه در طول پنج سال گذشته به شدت افزایش داشته، به طوری که واردات عربستان سعودی در سال های 2011 تا 2015 میلادی 275درصد نسبت به سال های 2006 تا 2010 میلادی افزایش داشته است.

گاردین نوشت: در طول پنج سال گذشته، انگلیس بیشترین مقدار سلاح را نسبت به سایر کشورها به عربستان سعودی فروخته است؛ گرچه عربستان بزرگترین بازار تسلیحاتی برای آمریکا نیز به شمار می آید.

این روزنامه انگلیسی افزود: تخمین زده می شود که شرکت های انگلیسی از سال 2010 میلادی تا سال گذشته میلادی دست کم 5 میلیارد و 600 میلیون پوند سلاح به عربستان فروخته اند و از زمانی که بمباران یمن آغاز شده یکصد مجوز صادرات فروش اسلحه به عربستان، صادر شده است.

گاردین به نقل از «پیتر وزمن» یک محقق موسسه «سیپری» نوشت: ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان از تسلیحات آمریکایی – اروپایی برای جنگ در یمن استفاده می کنند و به رغم کاهش قیمت نفت همچنان انتظار می رود که جریان انتقال اسلحه بر اساس قراردادهایی که طی پنج سال گذشته منعقد شده است به خاورمیانه ادامه پیدا کند.

این روزنامه افزود: بر اساس گزارش یاد شده عربستان سعودی پس از هندوستان دومین وارد کننده اسلحه در دنیا به شمار می رود.

گاردین با بیان اینکه سایر کشورهای منطقه نیز شاهد افزایش واردات سلاح بوده اند، نوشت: واردات اسلحه از سوی قطر در همان بازه زمانی 279 درصد، امارات متحده 35 درصد و مصر 35 درصد افزایش داشته است.

به نوشته گاردین، واردات اسلحه در آسیا نیز به شدت افزایش داشته است به طوریکه واردات ویتنام در طول پنج سال گذشته 699 درصد افزایش داشته است.

این روزنامه افزود: صادرات اسلحه چین نیز 88 درصد افزایش نشان می دهد و پاکستان اصلی ترین بازار خرید اسلحه از این کشور است.

گاردین نوشت: گزارش سیپری مدعی است که آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و آلمان بزرگترین صادر کنندگان اسلحه دنیا هستند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا