جهان

سرکوب شیعیان، توسط ارتش کشوری که جولان گاه تروریست‌ هاست

کشور نیجریه در غرب قاره آفریقا، پر جمعیت ترین کشور این قاره پهناور محسوب می شود و بیش از ده میلیون نفر از اتباع آن را شیعیان تشکیل می دهند .

 

 

کشور نیجریه در غرب قاره آفریقا، پر جمعیت ترین کشور این قاره پهناور محسوب می شود و بیش از ده میلیون نفر از اتباع آن را شیعیان تشکیل می دهند .

 شیعیان که جمعیتی رو به افزایش را در نیجریه دارند، نه تنها قربانی حملات تروریست های بوکوحرام هستند بلکه هدف حملات و کشتارهای ارتش این کشور نیز قرار می گیرند. 

کشور نیجریه، در بین ده کشور دارنده منابع نفتی و هشتمین کشور صادر کننده نفت در جهان است.

شیعیان نیجریه، بزرگ ترین جمعیت شیعی در آفریقا محسوب می شوند. کشور نیجریه با جمعیتی نزدیک به 150 میلیون نفر، از کشورهای پرجمعیت آفریقاست. نیمی از ساکنان این کشور، مسیحی و سنی هستند. 

اما از سال ۱۹۸۰ میلادی گرایش نیجریه ای ها، به مذهب تشیع، روندی رو به رشد داشته، به گونه‌ای که در حال حاضر تعداد شیعیان تا 12 میلیون نفر نیز برآورد شده است.

با شکل گیری روند رشد جمعیت شیعیان در این کشور، در سال 2002 میلادی یک سنی سلفی به نام محمد یوسف، گروه تروریستی بوکوحرام را تاسیس کرد.

وی که به شدت تحت تاثیر تفکرات ابن تیمیه قرار داشت، به سرعت دشمنی خود را با تشیع نشان داد و کشتار شیعیان را آغاز نمود.

با کشته شدن محمد یوسف در سال ۲۰۰۹، فرد دیگری به نام ابوبکر شکائو، به رهبری این گروه تروریستی رسید و به کشتار و غارت مردم نیجریه و به ویژه شیعیان، ادامه داد.

گروه تروریستی بوکوحرام که جنایاتی فراوان و وسیع  در آفریقا مرتکب شده و بیعت خود را با سنی های تند روی داعش نیز، رسما اعلام کرده؛ به راحتی در کشور نیجریه به اقدامات تروریستی دست می زند و نه تنها ارتش نیجریه، که نیروهای اعزامی آمریکا هم در برخورد با آن ها اقدام قابل توجهی را انجام نداده اند.

آخرین حمله تروریستی این سنی های تند رو، به هنگام پیاده روی میلیونی شیعیان نیجریه به مناسبت اربعین حسینی صورت گرفت که در اثر آن دست کم 25 نفر از شیعیان به شهادت رسیدند و ده ها تن زخمی شدند. 

از سوی دیگر شیعیان نیجریه قربانی حملات مسلحانه ارتش این کشور نیز هستند.

در اثر حملات ارتش نیجریه به شیعیان، در مراسم عید فطر سال گذشته،  سه تن از فرزندان شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه، و ده ها شیعه دیگر به شهادت رسیدند و تعدادی نیز  مجروح شدند.

در طول سال های گذشته، فشارهایی بسیار از طرف حکومت مرکزی بر شیعیان مظلوم و صلح طلب نیجریه ، وارد آمده است، که آخرین آن ها،  حمله مسلحانه به حسینیه ها، مراکز فرهنگی و منازل شیعیان در اوایل هفته جاری در چندین شهر این کشور بوده که همچنان در جریان است.

مناطق مختلف شیعه نشین توسط ارتش نیجریه محاصره شده اند و هنوز از تعداد دقیق شهدای این حملات خونین گزارشی در دست نیست.

ولی به گفته برخی منابع خبری، تا کنون صدها تن از شیعیان بدون هیچ دلیل یا توضیحی به شهادت رسیده و یا مجروح شده اند و رهبر شیعیان این کشور در بازداشت ارتش نیجریه به سر می برد.

حمله تروریست های بوکوحرام و همچنین حمله ارتش نیجریه، با توجه به برگزاری مراسم میلیونی و بی سابقه پیاده‌روی اربعین در این کشور، به عنوان بزرگ ترین تجمع شیعیان پس از کشور عراق، ظن هماهنگی بین این حملات را قوی‌تر می‌کند. پیشامدهایی که به نظر می‌رسد در کانون‌ هدایت آن ها، جریان سلفی و وهابی قرار گرفته است.

به گفته کارشناسان، موضوعی که در نیجریه در حال رخ دادن است، تلاش وهابی‌ها و سلفیون برای جلوگیری از گسترش تشیع است. 

کشورهای مهد جریان های وهابی، در حال حاضر ثمره سال‌ها تبلیغ و آموزش رایگان دانشجویان نیجریایی را بر باد رفته می‌بینند و مطئمنا ابزارهای فشار بر دولت تازه تأسیس «محمدو بوهاری» را نیز در دست دارند.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا