جهان

قوانین متناقض فرانسه از ممنوعیت نقاب تا اجبار ماسک

نیوزویک نوشت، فرانسه زنان مسلمان را از داشتن نقاب محروم کرد، اما امروز از همه می خواهد که صورت های خود را بپوشانند. 

نیوزویک نوشت، فرانسه زنان مسلمان را از داشتن نقاب محروم کرد، اما امروز از همه می خواهد که صورت های خود را بپوشانند. 

به گزارش شیعه ویوز مجله آمریکایی نیوزویک ادامه داد: فرانسه در سال 2010 میلادی پوشاندن صورت در مکان های عمومی را ممنوع کرد و زنان مسلمان را به طور مستقیم از داشتن حق پوشش نقاب محروم کرد؛ اما پس از شیوع ویروس کرونا، شهروندان خود را مجبور کرد تا در مکان های عمومی ماسک بزنند.

«فاطمه خمیلات» پژوهشگر موسسه مطالعات سیاسی در شهر اکس-ان-پرووانس در این مقاله آورده است که به دلیل شیوع بزرگترین بیماری همه گیر در جهان پس از قرن ها، دولت فرانسه شهروندان خود را ملزم کرد تا در مکان های عمومی ماسک بزنند. این درحالی است که هر دو قانون قابل اجراست.

در این مقاله آمده است: فرانسه امروز قوانین و احکامی را تصویب کرده است که مردم را مجبور به زدن ماسک و پنهان کردن چهره شان می کند، به نظر می رسد که ارزش های این جمهوری متناقض و مبهم است. به همین دلیل مقایسه این دو قانون بیهوده به نظر می رسد.

خمیلات افزود: مشخص است که تفاوت های بسیاری بین نقاب و ماسک پزشکی وجود دارد. قانون مبارزه با نقاب بر این فکر و نظر متمرکز است که این جمهوری با روی باز زندگی می کند. به همین دلیل می توان بسیاری از بروشورها و نشریه های دولتی را در آن زمان مطالعه کرد که هنوز در مغازه ها به عنوان یادآوری ارزش های این جمهوری عرضه می شود.

در این مقاله آمده است: اگر یک زن مسلمان به دلایل دینی و شرعی چهره خود را پنهان کند، باید به خاطر این کار جریمه پرداخت کند و ممکن است مجبور شود که یک کلاس آموزش شهروندی را هم به اتمام برساند. در اینجا آموزش داده می شود که «شهروند خوب» یعنی آشکار بودن چهره اش. دولت فرانسه به همه شهروندانش می گوید که یک شهروند خوب باید علامت های ممنوعه شامل پوشیدن صورت را نداشته باشند.

خمیلات در بخشی از این مقاله آورده است که پس از حمله به مقر پلیس پاریس، وزیر کشور علامت های مختلفی را برای افراطی گری ذکر کرد که شامل خوداری از روبوسی، دست ندادن، اختلاط نکردن با دوستان است. این رفتارها امروز به دلیل شیوع ویروس کرونا به عادت های دیگر مانند فاصله اجتماعی تشویق می کند که یک ضرورت بهداشتی و ملی برای حمایت این کشور از بیماری است.

این پرسش در اینجا مطرح است که آیا دولت فرانسه پیشنهاد می دهد که باید شهروندانش تندرو باشند تا بخشی از جامعه باشند؟ پاسخ آن مشخص است :نه. پرسش دیگری که در اینجا مطرح است، این است که چرا پیروی از قوانین بهداشتی به جای اعتقادات مذهبی قانونی تر است. درصورتی که کسی را اذیت نمی کند و در واقع می تواند از دیگران حمایت کند. قوانین مذهبی تنها ضد بیماری نیست بلکه ضد رفتارهای نامناسب و ناهنجاری های اجتماعی نیز است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا