جهان

بزرگداشت روز جهانی حجاب در نیویورک

مراسم روز جهانی حجاب همزمان با سایر نقاط جهان با تجمع تعدادی از مسلمانان مقابل ساختمان فرمانداری نیویورک برگزار شد. 

 

مراسم روز جهانی حجاب همزمان با سایر نقاط جهان با تجمع تعدادی از مسلمانان مقابل ساختمان فرمانداری نیویورک برگزار شد. 

مسلمانان نیویورک در این تجمع مسالمت آمیز، پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها مطالبی در توصیف حجاب و شعارهایی علیه نژادپرستی و اسلام‌هراسی نوشته شده بود.

روز جهانی حجاب حرکتی در راستای آشنایی غیرمسلمانان با حجاب و دین اسلام است.

نخستین بار در سال ۲۰۱۳، کمپین روز جهانی حجاب (World Hijab Day) آغاز و در سال ۲۰۱۷ به یک سازمان غیر انتفاعی تبدیل شد، این سازمان مأموریت خود را مبارزه با تبعیض علیه زنان مسلمان از طریق آگاهی‌بخشی و آموزش اعلام کرد.

این سازمان هر ساله در روز اول فوریه به عنوان روز جهانی حجاب، مراسمی را برگزار می‌کند تا آگاهی عمومی درباره زنان مسلمان محجبه را که به همین دلیل با رفتارهای تبعیض‌آمیز مواجه می شوند، افزایش دهد.

«نظمه خان» بنیانگذار روز جهانی حجاب می‌گوید: من از کودکی با تبعیض‌های زیادی روبرو بوده‌ام. زنان زیادی مانند من در این سال‌ها با بدرفتاری مواجه بوده‌اند و من نمی‌خواهم خواهران دیگری آنچه را که  بر سر من آمد، تجربه کنند.

نظمه خان که از سن ۱۱ سالگی از بنگلادش به آمریکا مهاجرت کرده است، می‌گوید او تنها دختری بود که در مدرسه حجاب داشت و روزهای بسیار سختی در مدرسه گذراند و برای همین می‌خواهد که به دیگر مسلمانان کمک کند. 

این بانوی مسلمان امسال نیز در مراسم این روز در نیویورک حضور داشت.

آنها پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آنها شعارهایی مانند «حجاب، نشانه حیا و افتخار ماست» و « حجاب، حق شخصی من است» نوشته شده بود.

بنابر گزارش پایگاه اینترنتی این سازمان، هر ساله روز حجاب در ۱۹۰ کشور جهان گرامی داشته می‌شود. در سال ۲۰۱۷ این مراسم در نیویورک به رسمیت شناخته شد و مجلس عوام انگلیس نیز میزبان مراسمی در گرامیداشت این روز بود.

با این حال نظمه خان می‌گوید: تنفر نسبت به مسلمانان محجبه در حال افزایش است. ما ۵ سال قبل با این میزان از تنفر مواجه نبودیم. به ویژه در دو سال اخیر نفرت به شدت افزایش یافته است.

بنابر تحقیق بنیاد نیو آمریکن (New America Foundation) که سال گذشته منتشر شد، اقدامات ناشی از اسلام‌هراسی در ایالات متحده در ۴ سال اخیر رو به افزایش بوده است.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا