جهان

پرونده کشتار شیعیان نیجریه روی میز کمیسیون ملی حقوق بشر

کمیسیون ملی حقوق بشر در مورد کشتار شیعیان نیجریه در سال های 2014 تا 2018 میلادی،تحقیق می کند.

 

کمیسیون ملی حقوق بشر در مورد کشتار شیعیان نیجریه در سال های 2014 تا 2018 میلادی،تحقیق می کند.

این کمیسیون قرار است تحقیقاتی را درباره کشتار غیرقانونی 492 شیعه به دست نیروهای پلیس و ارتش نیجریه در طی چهار سال گذشته،آغاز کند.

«فمی فالانا» وکیل حقوق بشر در نیجریه شکایت نامه ای را به کمیسیون ملی حقوق بشر ارائه داد و این کمیسیون در نامه ای که به تایید و امضای «والری دورا»،یکی از اعضای این نهاد رسیده است به این شکایت پاسخ داد.

به گزارش شیعه ویز، دورا در نسخه ای از این نامه که به دست گاردین رسیده، نوشته است: این شکایت حقوق بشری مورد بررسی قرار گرفته است، تحقیقات در این زمینه آغاز می شود و به اطلاع خواهد رسید.

فالانا در شکایت نامه خود آورده است: با وجود وظیفه ای که بر عهده دولت فدرال برای احترام گذاشتن به حقوق هر یک از افرادی است که در نیجریه زندگی می کنند؛ ارتش و پلیس حقوق شیعیان این کشور را به طور سیستماتیک نقض می کنند.

در این نامه آمده است که حقوق نقض شده شیعیان شامل آزادی فردی، آزادی بیان، آزادی مذهب و آزادی اجتماعی است.

شیعیان نیجریه در چند سال اخیر درگیری های شدیدی با نیروهای امنیتی این کشور به ویژه در «آبوجا» و «کادونا» داشته اند.

شیعیان خواستار آزادی «شیخ ابراهیم زکزاکی» یکی از روحانی های شیعه نیجریایی هستند که از دسامبر سال 2015 تا کنون در زندان به سر می برد.

شیخ زکزاکی در سال 2015 میلادی در پی به شهات رساندن بیش از 300 نفر از شیعیان نیجریه به دست سربازان ارتش این کشور دستگیر شد.

گروه های بین المللی و داخلی حقوق بشری این کشتارها را محکوم کرده و خواستار پیگری قانونی سربازانی شده اند که در این کشتار دخالت داشتند.

دولت نیجیریه مدعی است که با حمایت دادگاه شیخ زکزاکی را در بازداشت نگه داشته است.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا