جهان

بحران ۳.۵ میلیون آواره فراموش شده در افغانستان ادامه دارد

مجموع آوارگان داخلی در افغانستان و پناهجویانی که به این کشور بازگشته‌اند به بیش از ۳.۵ میلیون نفر رسیده که در فقر و وضعیت بدی بسر می‌برند.

 

مجموع آوارگان داخلی در افغانستان و پناهجویانی که به این کشور بازگشته‌اند به بیش از ۳.۵ میلیون نفر رسیده که در فقر و وضعیت بدی بسر می‌برند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) در گزارشی تازه اعلام کرد که از ژانویه سال 2012 تا دسامبر سال 2017 میلادی 3 میلیون و 548 هزار و 168 نفر در افغانستان به دلیل ناآرامی یا از خانه‌های خود آواره شدند و یا از کشورهای خارجی به این کشور بازگشته‌اند.

این گزارش نتیجه تحقیق در 15 ولایت افغانستان است که میزبان بیشترین شمار آوارگان داخلی و افغان‌های عودت داده شده از خارج این کشور هستند.

 این ولایت‌ها شامل بغلان، فراه، کابل، هرات، قندهار، خوست، کنر، قندوز، لغمان، لوگر، ننگرهار، نیمروز، پکتیا و تخار است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت در این گزارش تصریح کرده که بیشتر آوارگان داخلی و عودت کنندگان افغان در فقر به سر می‌برند.

پیش از این نیز شورای پناهجویان در نروژ، گزارش داد که بیش از 70 درصد از پناهجویان اخراجی افغان که از کشورهای خارجی به کشورشان بازگردانده شدند به دلیل وضعیت وخیم امنیتی در افغانستان نیز آواره هستند.

این در حالی است که اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بارها در دیدار و یا تماس با سران کشورهای اروپایی خواستار بازگرداندن پناهجویان افغان به کشورشان شده و حتی در اواخر بهمن سال گذشته نیز اعلام کرد که تا 24 ماه آینده تمام پناهجویان افغان  باید از پاکستان به کشورشان بازگردند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا