جهان

دانشگاه بن؛ میزبان کنفرانس رویکردی به تفاسیر در جهان اسلام

 کنفرانس رویکردی جامعه‌شناسانه برای مطالعه تفاسیر در جهان اسلام بهمن‌ماه سال آینده در دانشگاه «بُن» آلمان برگزار می‌شود.

 

 کنفرانس رویکردی جامعه‌شناسانه برای مطالعه تفاسیر در جهان اسلام بهمن‌ماه سال آینده در دانشگاه «بُن» آلمان برگزار می‌شود.

 در روزهای پنجم تا هفتم بهمن‌ماه سال ۹۷(۲۵ تا ۲۷ ژانویه ۲۰۱۹)، کنفرانسی با عنوان «شرح‌هایی که افقی خوانده می‌شوند: به سوی رویکردی جامعه‌شناسانه برای مطالعه تفاسیر در جهان اسلام» در دانشگاه بن آلمان(University of Bonn) برگزار می‌شود.

بر اساس اعلام مسئولان این دانشگاه، برای سفر و اقامت سخنرانان این کنفرانس کمک هزینه‌ای نیز در نظر گرفته شده است.

سایت دانشگاه بن گزارش داد: سال‌ها، تفاسیر ادبی اسلامی به طور کامل توسط دانشگاه‌ها و سازمان‌های بورس‌دهنده تحصیلی در غرب نادیده گرفته شدند، زیرا اعتقاد مسئولان این سازمان‌ها بر این بود که تفسیر، بازخوانی نوشته‌های قبلی، همراه یا بدون درنظرگرفتنِ ابتکارات بالقوه است.

بر اساس این گزارش،  هدف از برگزاری این کنفرانس، ایجاد یک رویکرد جامع در تفسیر ادبی و بررسی آنها به صورت افقی (به معنی خواندن متون در فضاهای مختلف، از جمله فضای اجتماعی) است.

مسئولان دانشگاه بن از تمام محققانی که بر روی تفاسیر ادبی در یکی از حوزه‌های مطالعات اسلامی مانند فقه اسلامی، حدیث، تفسیر قرآن، گرامر، پزشکی و غیره تمرکز دارند، دعوت کرده‌اند با ارسال مقاله، در این کنفرانس شرکت کنند. 

مقالات بهتر است با در نظر گرفتن زمینه مشترک سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فکری در قرن‌های ۱۲ تا ۱۶ و در منطقه مصر و سوریه نوشته شود. البته مطالعات در مورد دوره‌ها و مناطق دیگر نیز به شرط در نظر گرفتن شرایط اجتماعی پذیرفته می‌شوند.

علاقه‌مندان به شرکت در این کنفرانس، ‌باید چکیده سخنرانی خود را حداکثر تا نهم اسفندماه سال جاری(۲۵ فوریه ۲۰۱۸) به دانشگاه بن، ارسال کنند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا