جهان

سنی های تندرو از 140 کشور در عراق

سنی های تندرو از ۱۴۰ کشور برای داعش در عراق جنگیدند. 

 

سنی های تندرو از ۱۴۰ کشور برای داعش در عراق جنگیدند. 

ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق در نشست دیپلماتیک لندن گفت: اتباع ۱۴۰ کشور، از جمله آمریکا و انگلیس، برای داعش در عراق جنگیدند.

وی در نشست اندیشکده شورای دیپلماتیک جهانی (Global Diplomatic Forum)، با موضوع نخستین نشست دیپلماتیک لندن (London Diplomatic Summit) در دانشگاه ریجنتز (Regent’s University) این شهر گفت: تروریسم، پدیده ای جهانی است که دین و ملیت ندارد و به همین علت، همراه با جانفشانی مردم، ارتش، پیشمرگه های کرد عراق، پلیس و نیروهای ضد تروریسم این کشور، بسیاری از نهادها، کشورهای دوست عراق و همسایگان به عراقی ها کمک کردند تا داعش نابود شود.

وزیر خارجه عراق با اشاره به سنی های تندرو، گفت: این عناصر تروریستی از کشورهای آمریکا، انگلیس، شرق آسیا، حاشیه خلیج فارس و دیگر کشورها به عراق وارد شده بودند و برای داعش که سه استان بزرگ و حدود یک چهارم خاک عراق را در دست داشت، می جنگیدند.

به گفته وزیر خارجه عراق؛ نبرد با داعش جنگ جهانی محسوب می شود؛ زیرا گویی برای نخستین بار، همه جهانیان تلاش می کردند تا یک سازمان تروریستی را نابود کنند که می تواند الگویی برای رفع دیگر مشکلات کره زمین منظور شود.

وزیر خارجه عراق اظهار کرد: اروپایی‌ها پس از پایان جنگ جهانی دوم، سازمان هایی همچون ناتو و بازار مشترک را راه انداختند و با این که اختلافات اساسی با یکدیگر داشتند، با تمرکز بر مشترکاتی همچون نیاز به امنیت و بهبود اقتصادی، توانستند صلح را به این قاره بازگردانند و کشورهای خاورمیانه نیز باید به فکر ائتلاف ها و اقدامات مشترک باشند و با راه اندازی نهادهای منطقه ای، به تقویت صلح در خاورمیانه کمک کنند.

جعفری در پاسخ به پرسشی درباره الحشد الشعبی گفت: در همه کشورها، از جمله انگلیس، در زمان حمله نیروهای خارجی و اشغال بخش هایی از کشور، نیروهای مردمی به مقاومت برخاسته و از کشورشان دفاع کرده اند.

وی افزود: این نیروها در مبارزه با داعش کارا بوده و با تصویب مجلس، نقش و ماموریت آن به عنوان بخشی از ارتش ملی عراق، مورد پذیرش جامعه عراق است.

وزیر خارجه عراق ادامه داد: رسانه های غربی، همان گونه که درباره حملات تروریستی داعش، تلاش می کردند آن را تنها جنگی فرقه ای نمایش دهند، درباره تکثر گرایی موجود در عراق و نقش الحشد الشعبی نیز گزارش های درستی منتشر نمی‌کنند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا