جهان

شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره روهینگیا تشکیل جلسه می‌دهد

برخی منابع در سازمان ملل از احتمال قوی برگزاری جلسه شورای حقوق بشر این سازمان در رابطه با جنایت ها علیه مسلمانان روهینگیا خبر دادند.

 

برخی منابع در سازمان ملل از احتمال قوی برگزاری جلسه شورای حقوق بشر این سازمان در رابطه با جنایت ها علیه مسلمانان روهینگیا خبر دادند.

به گزارش رویترز، منابع آگاه در سازمان ملل متحد اعلام کردند که انتظار می رود شورای حقوق بشر وابسته به سازمان در رابطه با کشتار، تجاوز و دیگر جنایت ها در حق مسلمانان روهینگیا در میانمار که به فرار بیش از ۶۰۰ هزار تن از آنها به بنگلادش از ماه آگوست گذشته تاکنون منجر شده، یک جلسه ویژه تشکیل دهد.

در حالی که یک منبع بلندپایه در سازمان ملل در گفت و گو با رویترز تاکید کرد که جلسه ویژه شورای حقوق بشر پنجم دسامبر برگزار می شود، «رولاندو گومز»، سخنگوی شورا بدون آن که زمان برگزاری جلسه را تایید کند در این باره اظهار داشت: فعالیت هایی برای برگزاری جلسه ویژه جهت بررسی وضعیت حقوق بشر در این کشور در جریان است.

بر اساس این گزارش، برای برگزاری جلسه ویژه شورای حقوق بشر به درخواست دست کم ۱۶ کشور از ۴۷ کشور عضو شورا نیاز است که این نیز یک مسئله نادر به شمار می آید؛ با این حال پیش بینی می شود بنگلادش و دیگر کشورهای با اکثریت مسلمان از چنین درخواستی پشتیبانی کنند.

این در حالی است که در ماه مارس گذشته شورای حقوق بشر یک تیم حقیقت یاب تشکیل داد و محققان نیز پس از نخستین ماموریت خود در بنگلادش طی ماه گذشته میلادی اعلام کردند که پناهندگان روهینگیایی فراری از میانمار از «عملیات قتل، شکنجه، تجاوز و سوزاندن سیستماتیک» سخن گفتند.

لازم به ذکر است که جدیدترین موج فرار روهینگیا از ایالت مرزی راخین در غرب میانمار به بخش جنوبی بنگلادش در اواخر آگوست آغاز شد. 

جایی که ارتش پس از حملات برخی از سنی های تندرو به مواضع نظامی، عملیاتی را علیه تمامی مسلمانان و غیر نظامیان این منطقه آغاز نمود. 

«زید بن رعد الحسین»، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل آن را نشانه آشکار پاکسازی نژادی توصیف کرد، با این حال ارتش اتهام های وارد شده به خود مبنی بر ارتکاب عملیات کشتار، تجاوز، شکنجه و آوارگی را رد می کند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا