جهان

برپایی جشن در روز عاشورا، توسط سنی های کشور مغرب

سنی‌های کشور مغرب، در روز عاشورا به جشن و پایکوبی پرداختند.

 

سنی‌های کشور مغرب، در روز عاشورا به جشن و پایکوبی پرداختند.

سنی‌های مغرب، با بی توجهی به حرمت این ماه و ریخته شدن خون فرزندان پیامبر اکرم و اسارت خاندان وحی و نبوت؛ در این ایام اقدام به برپایی جشن و آتش بازى و توزیع میوه و شیرینی و ابراز شادی می کنند.

یکی از رسم های این گروه از سنی ها، برپایی جشنی موسوم به زمزم، در روز عاشوراست که با حضور در کوچه و خیابان به دوستان و همسایگان و رهگذران آب می پاشند.

گفته شده، ریشه این اقدام به رفتار سپاهیان یزید در مقابل حرم آل الله باز می گردد که از دادن آب به اهل بیت امام حسین علیه السلام دریغ می کردند و آب را بر زمین می ریختند. 

پس از واقعه جان سوز عاشورا، بنی امیه برگزاری جشن و سرور بر شهدای کربلا را پایه گذاری کردند و این منکر عظیم همچنان مانند سنتی دیرینه در برخی کشورها از جمله مغرب، در بین سنی‌ها باقی ماند.

برخی از شرکت کنندگان در این جشن ها اظهار می دارند که علت بزرگداشت این روز را نمی دانند و این سنتی است که از گذشتگان به جا مانده؛ و برخی دیگر می گویند که این جشن ها نشان گر آغاز سال قمری است؛ غافل از این که مبداء سال قمری، هم زمان با هجرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) از مکه به مدینه در اول ربیع الاول اتخاذ شد

اما بنی امیه پس از واقعه خونین عاشورا، ماه محرم را مبداء سال جدید خود قرار دادند و همان گونه که در زیارت عاشورا آمده است:  برای نکوداشت روز عاشورا اقدام به جشن و پای کوبی کردند.

امروزه نیز پیروان بنی امیه و نوادگان قاتلان فرزند پیامبر اسلام، این روز را طبق سنت دیرینه خود جشن می گیرند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا