جهان

انتقاد شدید کشیش نیجریه‌ای از کشتار شیعیان در نامه‌ای به اسقف اعظم کانتربری

یک کشیش شناخته شده نیجریایی از اسقف اعظم کانتربری خواسته، رئیس جمهور نیجریه را درباره کشتار شیعیان نیجریه مورد بازخواست قرار دهد.

 

یک کشیش شناخته شده نیجریایی از اسقف اعظم کانتربری خواسته، رئیس جمهور نیجریه را درباره کشتار شیعیان نیجریه مورد بازخواست قرار دهد.

این کشیش که «رنو اوموکری» نام داشته و صاحب یک کتاب پر فروش در نیجریه نیز هست، طی نامه‌ای سرگشاده به «جاستین ولبی» اسقف اعظم کانتربری از وی خواسته است، در ملاقات بعدی خود با «محمد بوهاری» رئیس جمهور نیجریه، درباره «فاجعه زاریا» که در آن صدها تن از شیعیان به دست ارتش نیجریه به شکل بی‌رحمانه ای به شهادت رسیدند، از وی بازخواست کند.

وی همچنین از این مقام اعظم مسیحیان پرسیده چرا وی و دیگر سران بین‌المللی درباره کشتار بی‌رحمانه شیعیان در نیجریه سکوت اختیار کرده‌اند و بیان کرده که این بی‌تفاوتی به جان آدم‌ها بر خلاف آموزه‌های کتاب مقدس مسیحیان، انجیل می‌باشد.

در نامه وی آمده است:  لطفا در ملاقات بعدی تان با «محمد بوهاری» رئیس جمهور نیجریه از وی بپرسید چرا هیچ کس به خاطر جنایتی که در زمان ریاست وی در 15 دسامبر 2015 اتفاق افتاد و  منجر به کشتار صدها مرد ، زن، کودک و نوزاد شیعه گردید، مورد مجازات و تنبیه قرار نگرفت؟ 

«اوموکری» همچنین خطاب به «اسقف اعظم کانتربری» افزود: کشیش جاستین ولبی عزیز! چرا شما با دیدین چنین کشتارهایی، همچنان به تایید مردی که مرگ این تعداد انسان بی‌گناه در نظرش هیچ می‌باشد ادامه می‌دهید؟ 

وی در ادامه نامه خود با اشاره به شرایط جنگی در سوریه آورده است : در سوریه و در شرایط جنگی تعدادی از غیر نظامیان جان خود را از دست می دهند و جهان آشفته می شود؛ در حالی که در «زاریا« و در شرایطی که هیچ جنگی وجود نداشت، صدها تن از شیعیان جان خود را از دست می دهند و جهان آن را می پذیرد، آیا علتش این است که آنان شیعه هستند و آیا زندگی آنان به اندازه جان رئیس جمهور بوهاری ارزش ندارد؟ 

این نامه در پایان افزود: اگر شما همچنان به ادامه سکوت خود ادامه دهید، ممکن زمانی برسد که قتل عام مسیحیان انگلیکان نیز در نیجریه رخ دهد، آن زمان چگونه می‌توانید علیه این کشتارها لب سه سخن بگشاید و ریاکار به نظر نرسید، در حالی که اکنون سکوت اختیار کرده‌اید.

در کشتار زاریا، به گفته فعالان مدنی نیجریه بیش از 1000تن از شیعیان که همگی آنها غیر نسلح بودند، توست ارتش نیجریه به شهادت رسیدند و تنها برخی از سازمان های حقوق بشری با صدور بیانیه هایی ضعیف این اقدام را محکوم کردند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا