جهان

افزایش گرایش به افراط‌گرایی در قرقیزستان

افراط گرایی در قرقیزستان به سرعت رو به افزایش نهاده است.

 

افراط گرایی در قرقیزستان به سرعت رو به افزایش نهاده است.

به گفته کارشناسان، بی تفاوتی، انفعال و فساد دولتمردان قرقیز و سازمان‌های اجرایی این کشور، منجر به وخامت اوضاع در قرقیزستان شده است.

با این حال افراط‌گراها با موفقیت کامل ایده‌های خود را در مناطق جنوبی قرقیزستان تبلیغ می‌کنند و شهروندان این کشور را در گروهایی تروریستی نظیر داعش استخدام می‌کنند.

به گزارش وزارت کشور قرقیزستان، شمار شهروندان قرقیزی که در صفوف داعش می‌جنگند به بالای 500 نفر رسیده و تعداد افراد علاقه‌مند به سفر به سوریه و عراق در حال افزایش است.

به عنوان مثال، اخیرا 8 نفر از مبلغین افراطی در شهرستان «آلابقعه» در نهادهای دولتی و خدمات آتشنشانی به فعالیت‌های تبلیغی می‌پردازند.

اعضای یک گروه تروریستی موسوم به «حزب التحریر» نیز برای تخریب و گمراهی ساکنان «جلال آباد» و رفتن آنان به سوریه تلاش می‌کنند.

در همین راستا به گزارش منابع محلی، فردی به نام «دنیس ناربکوف» ساکن روستای «رینجیت آکسیسکی» خانه خود را به پایگاه استخدام در داعش تبدیل کرده و مسئولین نیروهای امنیتی منطقه به راحتی چشمان خود را بر روی این موضوع بستند.

اهالی قرقیزستان از سال‌های 1990 میلادی به سنی های تندروی افغانستان و پاکستان می‌پیوستند، با این حال، اگر در گذشته اکثریت قریب به اتفاق مردان به سوریه می‌رفتند، امروزه زنان و همه اعضای خانواده، برای جنگ در کنار داعش به سوریه مهاجرت می‌کنند.

در 3 سال گذشته نزدیک به 4 هزار شهروند قرقیز در سوریه به داعش پیوستند که دلیل این کار خود را بی‌ثباتی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قرقیزستان عنوان کردند.

به گفته کارشناسان مسائل اجتماعی در قرقیزستان، در حالی که سیاستمداران این کشور از فضای دموکراسی مورد ادعای خود حرف می زنند؛ یک نسل کامل از مردم این کشور تحت تأثیر افراط‌گرایی قرار گرفته اند.

از طرفی، برخی شهروندان قرقیز در سوریه با کسب تجربه اقدامات تروریستی به هنگام بازگشت به قرقیزستان تهدید بزرگ‌تری برای امنیت این کشور هستند.

پیروان ایده‌های افراطی در قرقیزستان روز به روز بیشتر و صدای آنان برای ایجاد یک خلافت جدید برای گروه تروریستی داعش در این کشور بلندتر می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا