جهان

زندان‌های سری امارات در یمن/ شکنجه وحشیانه زندانیان

امارات زندان های مخفیانیه ای در یمن دارد که در آنها به شکنجه وحشیانه زندانیان می پردازد.

 

امارات زندان های مخفیانیه ای در یمن دارد که در آنها به شکنجه وحشیانه زندانیان می پردازد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس و سازمان دیده بان حقوق بشر، از وجود زندان‌های سری امارات در یمن و شکنجه وحشیانه زندانیان در آنها پرده برداشتند.

به گزارش آسوشیتدپرس، تحقیقات این خبرگزاری و سازمان دیده بان حقوق بشر از وجود شبکه زندان های سری تحت مدیریت امارات در جنوب یمن پرده برداشت که صدها نفر از کسانی که با ادعای وابستگی آنها به گروه تروریستی القاعده در این زندان ها بازداشت بوده اند، ناپدید شده اند.

تحقیقات منتشر شده در خبرگزاری آسوشیتدپرس وجود دستکم 18 زندان سری در جنوب یمن را مستندسازی کرده است که این زندان ها تحت نظر مستقیم نیروهای اماراتی یا تحت نظر نیروهای یمنیِ تحت آموزشِ نیروهای اماراتی اداره می شوند. 

این زندان ها در پایگاههای نظامی، بنادر، برخی فرودگاهها و خانه های ویلایی و حتی باشگاههای شبانه قرار دارند.

خبرگزاری آسوشیتدپس اعلام کرده است که گزارش های خود را براساس شهادت زندانیان سابق و بستگان آنها و وکلا، فعالان حقوق بشری و مسئولان نظامی یمنی تهیه کرده است.

این خبرگزاری افزود که با 10 زندانی سابق، 12 مسئول در دولت مستعفی یمن که هم اکنون در عربستان به سر می برند و دستگاههای امنیتی و نظامی آن و نزدیک به 20 نفر از بستگان زندانیان مصاحبه کرده است.

برخی از زندانیان سابق این زندان ها شیوه های شکنجه خود را «وحشیانه» توصیف کرده اند که از جمله، آنها را چشم بسته هفته ها درون یک سطل زباله قرار می داده اند و ضرب و شتم می کرده اند و برخی را با آتش سوزانده و یا حتی به آنها تجاوز جنسی می کرده اند.

براساس این گزارش، تنها در شهر المکلا در جنوب یمن حدود 400 نفر بعد از بازداشت، ناپدید شده اند و حدود 1500 نفر نیز در شهر عدن بازداشت شده اند.

پیش از این «هشام شرف» وزیر امور خارجه دولت مستقر فعلی در شهر صنعا فاش کرده بود که ائتلاف تحت فرماندهی عربستان سعودی در شهرها و جزایر یمن زندان هایی نظیر ابوغریب و گوانتانامو، برای شکنجه اسرا و بازداشت شدگان ایجاد کرده است.

شرف از وجود بازداشتگاهها و مراکز شکنجه سری زیر نظر عربستان سعودی در شهرهای عدن، المکلا و سقطری و نیز در کشتی های جنگی بیگانگان مستقر در دریای سرخ و خلیج عدن پرده برداشت و گفت: در این بازداشتگاه های سری با اسیران و بازداشت شدگان به طور اهانت آمیز برخورد می شود و آنها در معرض انواع شکنجه قرار می گیرند.

وی افزود: این اقدامات خشونت آمیز به همینجا ختم نمی شود زیرا آنها این اسیران و بازداشت شدگان را به نیروهای امنیتی و نظامی خارجی یا گروه های تروریستی تحویل می دهند که جنایتی جنگی به شمار می رود. آنها از جنایت های زندان ابوغریب در عراق و بازداشتگاه گونتانامو الگوبرداری می کنند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا