جهان

انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از برگزاری نشست یونسکو در ریاض

سازمان دیده‌بان حقوق بشر طی بیانیه ای، با انتقاد از برگزاری همایش بین‌المللی سازمان‌های غیردولتی در ریاض، اعلام کرد که عربستان سعودی کارنامه تکان‌دهنده‌ای در آزار فعالان حقوق بشر دارد.

 

سازمان دیدبان حقوق بشر طی بیانیه ای، با انتقاد از برگزاری همایش بین‌المللی سازمان‌های غیردولتی در ریاض، اعلام کرد که عربستان سعودی کارنامه تکان‌دهنده‌ای در آزار فعالان حقوق بشر دارد.

در بیانیه این سازمان آمده است: برخی از موسسات سازمان ملل اخیرا تصمیماتی به دور از واقعیت و صداقت درباره عربستان سعودی که دارای کارنامه تکان‌دهنده‌ای در نقض حقوق بشر است، اتخاذ کرده‌اند.

بر اساس این بیانیه، کشورهای عضو سازمان ملل، با وجود نقض حقوق زنان از سوی عربستان سعودی، این کشور را در کمیته زنان این سازمان عضو کرده‌اند. همچنین یونسکو همایش سازمان های غیر دولتی را، هفته جاری در ریاض برگزار کرد. این در حالی است که عربستان به سازمانهای غیر دولتی و مستقل و فعالان اصلی اجازه فعالیت نمی‌دهد و حامیان حقوق بشر را به زندان می‌اندازد. اما با مشارکت موسسه «مسک» که خود را یک موسسه خیریه به ثبت رسانده و تحت نظر شاهزاده «محمد بن سلمان» جانشین ولی‌عهد عربستان سعودی است، این نشست برگزار شد.

در بیانیه سازمان دیده‌بان حقوق بشر که در رسانه‌های مختلف عربی منتشر شد، آمده است: عربستان بی‌تردید در نوامبر 2015، با موافقت با قانون سازمان‌های غیر دولتی که به موجب آن  برای نخستین بار به سازمانهای غیر خیریه اجازه فعالیت می‌داد، گام مهمی برداشت؛ اما این قانون نقص های زیادی داشت و این حق را به دولت می‌داد که به بهانه‌های مختلف تحت عنوان مخالفت با آداب عمومی یا وحدت ملی، مجوز فعالیت این سازمان‌ها را تعلیق یا لغو کند. 

لذا به نظر می‌رسد که این قانون تنها به عربستان سعودی اجازه می‌دهد که فعالان مستقل حقوق بشر را زندانی و بازخواست کند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر افزود، ما اعلام می‌کنیم: مقامات عربستان سعودی در اکتبر 2016 شماری از فعالان حقوق بشر از جمله «محمد العتیبی» و «عبد الله العطاوی» را به اتهام تاسیس یک سازمان فعال در زمینه حقوق بشر دستگیر کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است: قطعا دلایلی برای توجیه این اقدام سازمان ملل و سایرین در قبال عربستان سعودی وجود دارد، اما به هر حال برگزاری نشست سازمانهای غیر دولتی در این کشور، سیلی محکمی به صورت بیش از ده ها عربستانی زندانی است، که صرفا به اتهام تاسیس سازمان‌های مستقل در بندند.

لازم به ذکر است، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد «یونسکو» (UNESCO) هفته گذشته هفتمین مجمع بین المللی سازمان های غیر دولتی را با محوریت «جوانان و تاثیر گذاری اجتماعی آنها» در ریاض  پایتخت عربستان سعودی، برگزار کرد.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا