جهان

بازپس‌گیری مسجد قدیمی روسیه توسط مسلمانان

دادگاه منطقه «ولگاگوراد» روسیه حق مالکیت مسجد «ماخال» روستای مالییه چاپورنیکی در منطقه «سوتلویارسک» را به مسلمانان این منطقه واگذار کرد.

 

دادگاه منطقه «ولگاگوراد» روسیه حق مالکیت مسجد «ماخال» روستای مالییه چاپورنیکی در منطقه «سوتلویارسک» را به مسلمانان این منطقه واگذار کرد.

روستای مالییه چاپورنیکی در قرن هفدهم بنا نهاده شده و سال‌ها پیش دو مسجد در این روستا ساخته شد که قدمت یکی از آنها به بیش از ۲۵۰ سال می‌رسد ولی پس از انقلاب روسیه، دو ساختمان مسجد به تصرف سازمان‌های دولتی منطقه درآمد.  

در حال حاضر این دو ساختمان با کاربری غیر مرتبط و خارج از مدیریت اداره دینی مسلمانان روسیه در اختیار دستگاه‌های دولتی است. این دو ساختمان را یک تاجر معروف به نام «امیر خان» خریداری کرد، اما در سال‌های گذشته این اموال به لیست اموال دولت افزوده شد. 

«الیاس ویکتیمیروف» یکی از بزرگان دینی منطقه «ولگاگوراد» نیز، برای احقاق حق و بازپس‌گرفتن این دو ساختمان به اداره دینی مسلمانان روسیه و مسئولان دولتی مراجعه کرده و دادخواست بازپس‌گیری مسجد را برای بررسی و احقاق حق تنظیم و به مراکز مرتبط روستا و در سطوح بالاتر منطقه ارسال کرد.  

در نهایت دادگاه منطقه «ولگاگوراد» حق مالکیت مسجد «ماخال» روستای «مالییه چاپورنیکی» در منطقه «سوتلویارسک» را به مسلمانان این دیار داد. 

در نتیجه مسلمانان منطقه «ولگاگوراد» موفق شدند مسجد قدیمی را با رأی دادگاه باز پس بگیرند. البته بخش‌های دیگر دادخواست مبنی بر حق مالکیت زمین اطراف مرکز مذهبی به نتیجه نرسید و مسلمانان در حال پیگیری برای بازپسگیری مسجد دوم هستند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا