جهان

تحقیقات بین المللی در باره حادثه خان شیخون ادامه دارد

کمیته تحقیقات بین‌المللی اعلام کرده که نمی‌داند چه کسانی حمله شیمیایی خان شیخون در ادلب را انجام داده‌اند.

 

کمیته تحقیقات بین‌المللی اعلام کرده که نمی‌داند چه کسانی حمله شیمیایی خان شیخون در ادلب را انجام داده‌اند.

اعضای کمیته تحقیقات سازمان ملل ـ ویژه سوریه ـ طی نشستی که با اعضای شورای امنیت سازمان ملل برگزار کرده اند، درباره خطراتی که غیرنظامیان را در سوریه تهدید می‌کند، گفت‌وگو کرده و در عین حال اعلام نموده اند که نمیدانند چه کسی در خان شیخون از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

«پائولو سرگیو پینیرو» رئیس این کمیته  طی سخنانی، استفاده از گاز کلر در سوریه را تأیید و اعلام کرد که درصدد تحقیق درباره ادعای استفاده از گاز «سارین» در خان شیخون است.

وی افزود: ما از طریق اسکایپ با شاهدان عینی صحبت کرده و از تصاویر ماهواره‌ای استفاده کردیم و تحقیقات درباره حادثه «خان شیخون» از طریق کارشناسان، شاهدان عینی و تصاویر و ویدیوهایی که درباره صحت آن تحقیق خواهیم کرد، ادامه دارد.

این کمیته همچنین اعلام کرده، اطلاعی از جنگنده‌هایی که شهر «خان شیخون» را بمباران کردند، ندارد و حتی نمی‌تواند مشخص کند که آیا حمله «خان شیخون» شیمیایی بوده یا خیر.

«پینیرو» گفت: بیشتر مردم با سلاح‌های شیمیایی نمرده‌اند، بلکه با سلاح‌های قدیمی جان خود را از دست داده‌اند و این نشان می دهد که طرف‌های درگیر منافع‌شان را به جان ساکنان ترجیح می‌دهند و از روش‌های نظامی استفاده می‌کنند.

رئیس کمیته تحقیقات سازمان ملل در ادامه، گفت: ما درخواستی شفاهی را برای دولت سوریه فرستاده‌ایم تا گزارشی درباره حادثه خان شیخون به ما بدهد و ما هرم فرماندهی نیروهای دولتی سوریه را می‌دانیم، اما از ساختار فرماندهی طرف‌های دیگر اطلاعی نداریم.

وی همچنین، با اشاره به سنی های تندروی جبهه تحریر الشام و فتح الشام ـ یا همان جبهة النصره ـ افزود: پس از جنگ «حلب» این دو گروه تروریستی با یکدیگر متحد شده اند و احتمال بروز یک فاجعه انسانی در استان «ادلب» سوریه می رود.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا