جهان

افزایش غیرمنتظره ​قوانین دین‌محور در کشورهای جهان

به نظر می رسد جهان در حال مذهبی تر شدن است.

 

به نظر می رسد جهان در حال مذهبی تر شدن است.

یک مطالعه جدید نشان می دهد، برقراری و اجرای قوانین دین‌محور در کشورهای مختلف جهان که در سال‌های قبل روند کاهشی داشته، در سال 2015 معکوس شده و روند افزایشی غیرمنتظره‌ای پیدا کرده است.

براساس مطالعه سالانه مرکز تحقیقات «پیو» که به تازگی در رابطه با برقراری قوانین مذهبی در کشورها انجام شده، میزان اجرای قوانین برگرفته از مذهب در 40% کشورهای جهان در سال 2015 به سطح «بالا» و یا «بسیار بالا» رسیده، در حالی که این رقم در سال 2014 تنها 34% بوده است.

بر اساس این تحقیقات، در سال‌های پیش از این نیز برقراری قوانین مذهب‌محور روند کاهشی داشته، به طوری که آمار کشورها با قوانین مذهبی شدید از 43%  در سال 2012 به 39% در سال 2013 رسیده بود. 

این تحقیقات همچنین می گویند که خاورمیانه و شمال آفریقا بالاترین درصد قوانین دین‌محور را به خود اختصاص داده که در میان آنها، حکومت مصر بیشترین قوانین دین محور را به اجرا گذاشته و مردم نیجریه نیز بیشترین تعصبات مذهبی را از خودشان نشان داده‌اند.

این درحالی است که اروپا در سال‌های 2014-2015 بالاترین افزایش را در اجرای قوانین مذهبی نشان داده است. 

محققان سازمان پیو نیز معتقدند که حرکت پناهندگان به سمت اروپا و حملات تروریستی در نقاط مختلف جهان می‌تواند در این روند موثر بوده باشد.

برای مثال ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان در سال 2015 ابراز داشت که این کشور باید مرزهای خود را به روی پناهندگان و مهاجران مسلمان ببندد تا به گفته او اروپا سرزمینی مسیحی باقی بماند، در حالی که بسیاری از قوانین ضد اسلامی در این کشور لغو شد.

 یا پلیس آلمان به یک مرکز فرهنگی ـ اسلامی در «برمن» یورش برد که بعدها مشخص شد اشتباه بوده و اقدامی غیرقانونی عنوان شد.

یکی از محققان این موسسه درباره این تحقیق گفته است که هنوز زود است درباره این آمارها تصمیمی قطعی گرفته شود و باید منتظر بمانیم و ببینم که آیا این وضعیت ادامه پیدا می‌کند یا خیر.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا