جهان

سازمان ملل: پاکسازی عراق و سوریه از مواد منفجره ۴۰ تا ۵۰ سال زمان می‌برد

حتی پس از جنگ نیز آثار مخرب آن برجای خود باقی خواهد ماند.

 

حتی پس از جنگ نیز آثار مخرب آن برجای خود باقی خواهد ماند.

سازمان ملل متحد اعلام کرد، پاکسازی عراق و سوریه از مین، بمب‌های کنترل از راه دور و سایر مواد منفجر نشده ۴۰ تا ۵۰ سال زمان می‌برد.

به گزارش آسوشیتدپرس «اگنس مارکیلو» ـ مدیر سرویس اقدام علیه مینِ سازمان ملل متحد ـ در کنفرانسی خبری گفت: این کشورها چندین دهه زمان لازم دارند تا شبیه اروپای پس از جنگ جهانی دوم شوند که اینجا و آنجا مواد منفجر نشده پیدا می‌شد.

«مارکیلو» که در روز بین‌المللی «آگاهی درباره مین و اقدام علیه آن» سخن میگفت، برآور نمود، سالانه بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون دلار برای پاکسازی نواحی پس گرفته شده از گروه های تروریستی و سنی های تندرو، در عراق هزینه لازم باشد.

وی افزود: سالانه تنها ۵۰ میلیون دلار برای پاکسازی مهمات جنگی از موصل نیاز است و امن کردن عراق و سوریه نیازمند تلاشی پیچیده و پرکار است که بسیار سخت، ولی شدنی است.

این مقام سازمان ملل متحد تاکید کرد: هر چه منابع مالی بیشتری در اختیار داشته باشیم، می‌توان تیم‌های بیشتری استخدام کرد و این امر می‌تواند آموزش نیروهای عراقی و سایرین را هم افزایش دهد. هدف نهایی این است که دولت عراق همانند فرانسه، آلمان و انگلیس بعد از جنگ جهانی دوم از پس مشکلات خود برآید.

«مارکیلو» در پایان سخنانش، از جامعه جهانی خواست تا تامین اعتبارات لازم برای بازگشت احتمالی آوارگان عراقی و سوریی و نیز زندگیِ امن آنها را، انجام دهند.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا