علم و فناوری

کشف آنتی‌بادی‌های سرکوب‌کننده کروناویروس

محققان آنتی‌بادی‌های سرکوب‌کننده کروناویروس را کشف کردند که قابلیت حفاظتی دارند و خنثی‌کننده هستند.

این آنتی‌بادی‌ها در تولید دارو و واکسن مقابله با بیماری کووید-۱۹ موثر خواهند بود.

به گزارش شیعه ویوز به نقل از مدیکال نیوز: 8 مورد از آنتی‌بادی‌های کشف‌شده با ویژگی خنثی‌کنندگی و حفاظتی واکنش موثر در برابر کرونا ویروس‌های خفاش دارند و حفاظت در برابر همه‌گیری‌های آینده را تضمین می‌کنند.

فیلیپ بروور و همکاران وی ۴۰۳ آنتی‌بادی مونوکلونال را از سه بیمار بهبود یافته از بیماری کووید-۱۹ و سارس جدا کردند و دریافتند که بیماران واکنش ایمنی قوی در برابر سنبله ویروسی، مجموعه پروتئینی که به گیرنده‌ ACE2 میزبان متصل و موجب عفونت می‌شود، نشان دادند.

زیرمجموعه این آنتی‌بادی‌ها اپی‌توپ‌های مختلف سنبله کروناویروس را خنثی می‌کنند.

در تحقیق دیگری توماس راجرز و همکاران وی با استفاده از لوله‌ها باقابلیت عبور دهی بالا برای جداسازی آنتی‌بادی‌های مونوکلونال از آنتی‌بادی‌های موثر در خنثی‌سازی ویروس استفاده کردند.

نتایج این تحقیقات نشان داد، تعدادی از آنتی‌بادی‌های جداشده متصل به دامنه اتصال گیرنده (RBD) قابلیت خنثی‌سازی دارند. دو آنتی‌بادی از این آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده از بدن در برابر کروناویروس دفاع می‌کنند.

در تحقیق سوم، آنا وک و همکاران وی برای شناسایی آنتی‌بادی‌های محافظ، صدها آنتی‌بادی را در برابر سنبله کروناویروس از حافظه سلول‌های B یک بیمار بهبودیافته از سارس جدا کردند تا ویژگی‌های آن را بررسی کنند.

دو ویروس ایجادکننده بیماری سارس و بیماری کووید-۱۹ به یکدیگر نزدیک هستند.

این ویروس‌ها با کمک سنبله‌ها به گیرنده ACE2 متصل می شنود تا بتوانند وارد سلول میزبان شوند. از میان آنتی‌بادی‌های شناسایی‌شده ۹ آنتی‌بادی ویژگی‌ خنثی‌کنندگی برای هر دو ویروس  ا داشتند و 8 دامنه که به گیرنده ACE2 متصل می‌شود را مورد هدف قرار می‌دهند.

نتایج این سه تحقیق در طراحی داروهای آنتی‌بادی و واکسن مقابله با کووید-۱۹ و همچنین طراحی واکسن‌های حفاظتی در برابر طیف وسیعی از کرونا ویروس‌ها مفید هستند.