علم و فناوری

رفع تشنگی در ماه رمضان با چند روش ساده

متخصص طب سنتی روش‌هایی ساده و قابل دسترس را برای رفع تشنگی در ایام ماه مبارک رمضان توصیه کرد.

 

متخصص طب سنتی روش‌هایی ساده و قابل دسترس را برای رفع تشنگی در ایام ماه مبارک رمضان توصیه کرد.

سمانه رمضانی گیوی، متخصص طب سنتی در خصوص رفع تشنگی در روزهای ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: افراد باید از مصرف غذاهایی که باعث تشنگی می شود امتناع کنند؛ غذاهای شور، تند و شیرین تعادل بدن را برهم می زند و باعث تشنگی بیشتر می شود لذا افراد از خوردن این خوراکی ها باید جلوگیری کنند همچنین در وعده سحر شیرینی جات و غذاهای سرخ کردنی اصلا استفاده نکنند.

این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه مواد غذایی خمیری در وعده سحر نباید استفاده شود، بیان کرد: افراد باید مواد غذایی خمیری، رشته ای مانند آش رشته، سیب زمینی سرخ کرده استفاده نکنند؛ نان بربری به دلیل اینکه خمیر زیادی در آن به کار می رود باعث تشنگی می شود، افراد نباید از این نان در وعده سحر استفاده کنند، آجیل، تخمه و مغزها استفاده نشود و همچنین از مصرف بیش از حد مواد غذایی خودداری کنند، پزشکان توصیه می کنند افراد به نوع مواد غذایی در زمان روزه داری دقت بیشتری کنند.

با رعایت چه نکاتی می توان تشنگی را بر طرف کرد؟

رمضانی با بیان اینکه افراد برای رفع تشنگی باید به چند نکته توجه کنند، مطرح کرد: افراد ۲۰ الی ۱۵ دقیقه بعد از خوردن سحری کمی آب را با سرکه سیب یا انگور مخلوط کنند و بنوشند؛ این کار باعث می شود غلظت غذای خورده شده شکسته شود و افراد کمتر در طول روز تشنه شوند.

نوع غذاهای خود را دسته بندی کنید و مایعات و جامدات را با هم استفاده نکنید

وی با اشاره به اینکه شربت سکنجبین در رفع تشنگی موثر است، تصریح کرد: شربت سکنجبین به دلیل موادی که در آن به کار رفته بسیار در رفع تشنگی تاثیر گذار است؛ افراد نباید سحری را تا اذان صبح ادامه دهند و باید ۳۰ دقیقه قبل از اذان صبح سحری را میل کنند تا هضم شود و برای رفع تشنگی بعد از گذشت ۱۵ دقیقه چای یا آب و شربت بنوشند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه افراد نباید همزمان با هم مایعات و جامدات استفاده کنند، اظهار کرد: افراد باید اول غذای خود را مصرف کنند، بعد از گذشت زمانی میوه و بعد از آن چایی یا آب بنوشند و اصلا نباید مایعات و جامدات را با هم استفاده کنند، این کار بسیار در سلامت فرد تاثیر گذار است و او را دچار آسیب می کند.

چه شربت هایی در سحری قابل نوشیدن است؟

رمضانی در خصوص شربت هایی که می توان در ماه مبارک رمضان در وعده سحر و افطار استفاده کرد، عنوان کرد: تخم شربتی و خاکشیر دو نوع از شربت های مفید برای بدن هستندکه از تشنگی فرد جلوگیری می‌کنند همچنین اگر افراد ضعف معده ندارد، می توانند کمی هم از دوغ استفاده کنند.

وی با هشدار در خصوص اینکه افراد باید بسته به مزاج خود آب مصرف کنند، اظهار کرد: اگر فردی بلغمی باشد و زیاد آب مصرف کند، این مصرف زیاد باعث افزایش بلغم سردی و تری در بدن او می شود؛ افراد بلغمی با خوردن یک لیوان آب اضافی، احساس سنگینی و سردی می کنند در صورتی که افراد با طبع گرم و خشک صفراوی باشند، حتی در زمستان هم میزان مصرف آب تاثیر چندانی برایشان ندارد.

تمبر هندی را در فراموش نکنید و از آن برای رفع تشنگی استفاده کنید

این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه تمبر هندی مواد غذایی مفید در رفع تشنگی است، گفت: افراد می توانند هسته تمبر هندی را جدا کنند و آن را با کمی آب مخلوط کنند و در زمان سحری از آن استفاده کنند؛ تمبر هندی برای افراد صفراوی بسیار مناسب است.

رمضانی با بیان اینکه افراد در وعده افطار حتما از غذاهای سبک استفاده کنند، عنوان کرد: با توجه به اینکه فاصله بین سحر و افطار کم است افراد باید دقت کنند بین افطار و سحر حتما میوه مصرف کنند؛ آب میوه های طبیعی در رفع تشنگی بسیار کمک کننده است، در زمان سحر حتما میوه استفاده کنند تا دچار یبوست نشوند.

در طول روز دوش آب ولرم بگیرید تا بخار از دست رفته به بدن باز گردد

وی با تاکید بر اینکه دوش آب ولرم در رفع تشنگی موثر است، مطرح کرد: افراد پس صرف غذا و گذشت یک الی ۲ ساعت، دوش آب ولرم بگیرند؛ این کار باعث می شود آب بدن کمتر بخار شود، اگر افراد در طول روز مدام زیر تابش خورشید بودند می توانند پس از اینکه به منزل آمدند و حرارت بدن کاهش پیدا کرد (حدودا ۴۰ دقیقه طول می کشد) به حمام بروند و آب بخار شده را تا حدی باز گردانند.

این متخصص طب سنتی یاد آور شد: افراد پس از اینکه از بیرون به منزل آمدند نباید در مقابل باد مستقیم کولر باشند همچنین نباید بلافاصله دوش آب ولرم بگیرند چرا که صدمات زیادی به بدن آن ها وارد می کند و مشکل ساز می شود و از جمله این مشکلات سینوزیت است.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا