اخبار

کاهش میزان موالید کشور ایران در سال جاری

نرخ رشد جمعیت در ایران به حدود یک درصد رسیده  و پیش بینی می‌شود در سال‌های آینده نرخ رشد جمعیت این کشور منفی شود. 

نرخ رشد جمعیت در ایران به حدود یک درصد رسیده  و پیش بینی می‌شود در سال‌های آینده نرخ رشد جمعیت این کشور منفی شود. 

به گزارش شیعه ویوز به نقل از خبرگزاری فارس، کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران از وضعیت فعلی جمعیت و میزان موالید کشور در شش ماهه اول سال ۹۸ گزارشی را منتشر کرد.

در این گزارش آمده است که از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۴ در ایران با افزایش موالید روبرو بودیم اما پس از سال ۱۳۹۴ به علت خالي‌ شدن توان درونی جمعيت تعداد تولدها با شیب تقریباً تندی شروع به کاهش کرده و در سال ۱۳۹۷ میزان موالید این کشور نسبت به سال قبل با کاهش بیش از ۸ درصدی مواجه شده است که در دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.

همچنین در ۶ ماهه اول امسال(۱۳۹۸) نسبت به ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۷ این تعداد با ۱۳ درصد کاهش مواجه بوده که کاهش بیش از ۹۲ هزار تولدی را به همراه داشته است.

در این گزارش آمده است که تخمین زده می‌شود در پایان امسال میزان تولد به یک میلیون و ۲۰۵ هزار و ۹۵۴ عدد برسد که کاهش بی‌سابقه‌ای نسبت به سال‌های گذشته داشته است.

تعداد تولدهای سال ۱۳۹۷ در مقایسه با سال ۱۳۹۴ نشان دهنده کاهش ۲۰۳ هزار و ۷۱۰ نفری است. همچنین، میزان موالید از حدود ۲۰ در هر هزار نفر جمعیت در سال ۱۳۹۴ با کاهشی محسوس به ۱۶,۷ در هر هزار نفر جمعیت در سال ۱۳۹۷ رسیده و تخمین زده می‌شود که در سال ۱۳۹۸ نرخ زاد و ولد با ۱۴.۵ تولد به ازای هر هزار نفر جمعیت به کمترین حد خود در طی ۵۰ سال گذشته رسیده باشد.

طبق برآورد های انجام شده بر مبنای نتایج سرشماری، جمعیت ایران در پایان نیمه اول سال جاری برابر ۸۲ میلیون و ۷۷۶ هزار و ۲۷۰ نفر بوده است. مطابق نتایج سرشماری، نرخ رشد جمعیت ایران از ۱,۲۹ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۱.۲۴ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده و برآوردها نشان می‌دهد که نرخ رشد جمعیت در حال حاضر به حدود یک درصد رسیده است؛ ضمن آنکه پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده با کاهش بیشتر نرخ رشد جمعیت مواجه باشیم.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا