آیت الله العظمی شیرازی در جمع طلاب علوم دینی: شناخت خدای متعال، فقط از راه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام میسر است

در روز شنبه 21 ماه رجب 1434ق، جمعی از طلاب علوم دینی مدرسه ی رسول اعظم صلی الله علیه وآله و گروهی از جوانان شهر مقدس قم با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی دیدار کردند. 

مرجع عالیقدر در این دیدار با استناد به آیات و روایات و نمونه های تاریخی، به تبیین معنا، مراتب، درجات، اهمیت، فضیلت و نقش مؤثر اخلاق در توفیق و سعادتمندی و رستگاری انسان در دنیا و آخرت پرداختند و بر ضرورت پایبندی مؤمنان، به ویژه طلاب علوم دینی و روحانیون به این امر تأکید نمودند و نقش مؤثر این ویژگی را در جامعه، تبلیغ دین و مذهب، تبیین حق و هدایت مردم به سوی درستکاری و اصلاح بازگفتند. 

مرجع عالیقدر در بخشی از سخنان گهربارشان فرمودند: همه ی انسان ها از جوارح اعم ازدست و پا، قلب، چشم، گوش، زبان و ... برخوردارند که به وسیله ی آن گذران زندگی می کنند. انسانها سخن می گویند و درس می خوانند و ما از این قاعده مستثنی نیستیم. این اندام اگرچه مانند یکدیگر نیستند، اما اگر یکی از آنها از کار بیفتد زندگی فرد به پایان می رسد، مانند از کار افتادن قلب ،که با توقف آن تمام اندام از فعالیت باز می ماند و کبد نیز همین گونه است. دیگر اندام ها علی رغم اهمیت فراوان آن وضعیتی متفاوت دارد، به عنوان مثال اگر ـ خدای ناکرده ـ چشم با تمام اهمیتش از کار بیفتد بر عملکرد دست و پا و مغز و زبان تأثیر نخواهد گذاشت. 

معظم له در ادامه افزودند: اگر طلبه ای بخواهد در دانش اندوزی و در دنیا موفق شود و مورد رضایت حق تعالی و اهل بیت علیهم السلام قرار گیرد و نیز اگر جویای آخرتی بهتر از دنیا باشد و در قیامت رسول خدا صلی الله علیه وآله اعمال او را تحسین کند، چنین امری شروطی اساسی دارد که مانند قلب، کبد و کلیه عمل می کند و البته شروطی غیر اساسی نیز دارد. 

اخلاص، از شروط اساسی و بسیار مهم برای رسیدن به چنان مراتبی است که علی رغم سختی اش با اراده و تصمیم آسان می گردد. 

در تبیین معنای اخلاص می توان گفت که می بایست تنها امید و هدف انسان، خدای ـ تبارک و تعالی ـ و اهل بیت علیهم السلام باشد، زیرا این خاندان تنها وسیله و راهی هستند که خدای متعال پیش روی بندگان قرار داده است تا او را از این رهگذر بشناسند، اطاعت کنند و به او برسند. به دیگر بیان درس خواندن، ازدواج و تمام رفتار یک طلبه و نیز گرفتاری هایی که با آن دست به گریبان می شود، می بایست برای خدا و به منظور جلب رضایت او باشد، بدین معنا که باید تمام واجبات و وظایف خود را انجام دهد و تنها به خدای سبحان و اهل بیت علیهم السلام امید داشته باشد. 

روایات متواتر و مهم و بسیار حساسی درباره ی اخلاص وجود دارد که به مضمون یکی از آنها اشاره می کنم. فردی اعمال نیکِ فراوانی دارد و تمام شروط او کامل است. نیکو نماز می گزارد، روزه می گیرد، دانش می آموزد و به دیگران تعلیم می کند. در نهایت عالمی کامل می شود و مردم بسیاری را هدایت می کند و اخلاق نیکو و انضباط و پایبندی از لوازم وجود اوست.سرانجام از دنیا می رود و در روز قیامت نامه ی اعمالش را به او می دهند که سفید است و هیچ خلاف و گناهی در آن ثبت نشده است. با این حال خدای متعال خطاب به فرشتگان می فرماید که او را به دوزخ ببرند. فرشتگان شگفت زده می شوند، اما جواب خود را از خدای متعال می شنوند که او و امثال او با تمام ویژگی های مثبت خود، مرا نخواسته اند، بلکه برای رسیدن به موقعیت های اجتماعی بوده است. 

 

چنین کسی در واقع با اخلاق خوب، درس خواندنِ همراه با جدیت، تدریس و جز آن در پی آن بوده است تا به جایگاهی در جامعه دست یابد، دستانش را ببوسند و وجوهات به او بدهند، مرتبه ی علمی اش را بستایند و او را با القابی چون: حجت الاسلام، آیت الله و آیت الله العظمی بخوانند. جان سخن این که چنین فردی با تمام این اعمال حسنه اش، پیرو هوای نفس بوده است. 

بنابراین، اگر در اعمال انسان اخلاص نباشد، مانند بدن بدون قلب است و همان طور که بدن بدون قلب هیچ حرکت و فعالیتی ندارد، اعمال بدون اخلاص نیز همین گونه است. 

مرجع عالیقدر در بخش دیگری از سخنان خود فرمودند: انسان می تواند از بازار و کسب و کار به ثروت، از رهگذر منصب های دولتی به ریاست و از طریق سیاست به مقام دست یابد و تمام این ها از طریق حوزه نیز ممکن است. توجه داشته باشیم که برخی از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه وآله بیست سال با ایشان همراه بودند، اما فرجامی بد داشتند. 

بسیار اسف بار است که انسان در طول عمر خود از وسائل صحیح استفاده کند، ولی با همان وسایل جهنمی شود. به عنوان مثال، معاویه از این قبیل است. او پس از به شهادت رسیدن امیرالمؤمنین علی علیه السلام به عراق رفت و بر آن جا، یمن، حجاز و دیگر سرزمین های اسلامی حاکم و چیره شد. 

روزی یکی از ندیمانش به او گفت: با علی جنگیدی و او را کشتی و کردی آنچه را کردی. هدف تو از این کارها چه بود؟ 

بنا به نقل تاریخ، معاویه مُهر خود را به او نشان داد و گفت: تا نامه ها با این، مهر شود. 

همچنین نقل شده است که او پس از قرارداد با امام حسن علیه السلام در میان مردم عراق سخنانی ایراد کرده، گفت: به خدا سوگند، با شما نجنگیدم که نماز بخوانید، روزه بگیرید، به حج بروید و زکات بدهید که شما چنین می کنید، بلکه با شما جنگیدم که بر شما حکومت کنم». 

مرجع عالیقدر ادامه داده، پرسش گونه فرمودند: در این جا به نکته ای مهم اشاره می کنم و آن این است که هیچ می دانید چرا در زیارت عاشورا ـ که حدیثی قدسی است و از سوی خدای متعال نازل شده ـ معاویه دو بار لعن شده است؟ 

نتیجه گیری این است که معاویه در دو کار بد شریک بود: 

1. در توطئه اولی، دومی و سومی، از این رو معاویه از اصحاب تابوت است که در قعر جهنم در افکنده خواهد شد، اما پسرش یزید و پدرش ابوسفیان از اهل تابوت نیستند. 

2. معاویه بیست سال با رسول خدا صلی الله علیه وآله جنگید و دیگران را غالباً به جنگ با پیامبر صلی الله علیه وآله تحریک و تشویق می کرد، برخلاف آن سه نفر که دشمنی خود را با پیامبر صلی الله علیه وآله پنهان می داشتند. بنابراین، هرکس با راه و روش امام علی بن ابی طالب علیهماالسلام ستیز کند از پیروان روش و منش معاویه است. 

 

حضرت آیت الله العظمی شیرازی مدظله العالی سپس خطاب به میهمانان فرمودند: شما اکنون جوانید و در آغاز زندگی هستید. پس بر جهاد و جنگ زبانی و رفتاری با شیطان تصمیم بگیرید و او را از خود رانده، هماره به او پاسخ منفی بدهید تا از شما نومید شده، حداقل به شما نزدیک نشود. 

امام صادق علیه السلام در این باره می فرمایند: «أغلق بابک, فإنّ الشیطان لا یفتح باباً مغلقاً؛ دروازه ی [قلب و جان] خود را ببند که شیطان در بسته را نمی گشاید». 

تردیدی نیست که این امر (مبارزه با شیطان و هوای نفس) سخت و مشکل است و بسیاری در این راه توفیقی به دست نمی آورند، ولی شما باید بکوشید که فریفته ی وسوسه ها و ستایش ها نشوید. خدای متعال به ما عقل داده است و از رهگذر آن می توانیم درک کنیم و با این ترازو آنچه را که درباره ی ما گفته می شود بسنجیم. 

ما اینک در ماه پر عظمت رجب قرار داریم. پس در این ماه تصمیم بر اخلاص ورزیدن در کارها بگیرید و این امر به سه چیز نیاز دارد که قرآن کریم آن را بیان فرموده است: 

1. توکل بر خدای متعال است، چنان که خود فرموده است: «وَقالُوا حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَکیلُ فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللّهِ وَفَضْلٍ لَمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ؛ و گفتند: خدا ما را بس است و نیکو حمایتگری است. پس با نعمت و بخششی از جانب، [از میدان نبرد] بازگشتند، در حالی که هیچ آسیبی به آنان نرسیده بود، و همچنان خشنودی خدا را پیروی کردند، و خداوند دارای بخششی عظیم است». 

نیز فرموده است: «وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ؛ و هر کس بر خدا توکل کند، پس او (خدا) وی را بسنده است». 

از این رو از خدای متعال بخواهید که یاری تان کند و توفیق تان دهد. 

2. توسل به اهل بیت علیهم السلام است. خدای سبحان در این باره می فرماید: «وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسیلَةَ؛ و [برای تقرب به او] به سویش وسیله ببرید». 

پس باید به چهارده معصوم علیهم السلام و فرزندانشان، مانند: حضرت زینب کبری، حضرت اباالفضل العباس، حضرت علی اکبر، حضرت علی اصغر، حضرت فاطمه ی معصومه، حضرت ام کلثوم، حضرت ام البنین، حضرت نرجس خاتون، حضرت خدیجه ی کبری و حضرت مسلم ـ که درود بی پایان خدا بر آنان باد ـ و نیز کسانی که اهل بیت علیهم السلام بر جایگاه و بزرگی آنان تأکید داشتند متوسل شد. 

3. عزم و تصمیم است. خدای متعال در این باره می فرماید: «فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللّهِ؛ و چون تصمیم گرفتی بر خداوند توکل کن». 

شما باید بر دستیابی به مراتب بالا و والای اخلاص تصمیم بگیرید و بدانید که اخلاص، هزاران درجه دارد. همچنین بسیار به درگاه خدا دعا کنید و در دل شب ها نماز بخوانید هرچند دو رکعت باشد و اگر نمی توانید نیمه های شب از خواب برخیزید، قبل از خفتن نماز بخوانید. 

امام صادق علیه السلام می فرمایند: «إعلم أن النافلة بمنزلة الهدیة متی ما أتی بها قبلت؛ بدان که نماز نافله همانند هدیه است که هروقت تقدیم شود پذیرفته می شود». 

مرجع عالیقدر در خاتمه فرمودند: در نماز و پس از نماز با توسل به اهل بیت علیهم السلام از خدا بخواهید که برای دستیابی به اخلاص در کارهایتان شما را یاری کند و در مطالبه ی اخلاص از خدای متعال هرگز نومید نشوید.

بیانیه دفتر آیت الله العظمی شیرازی در کربلای معلی در پی انفجارهای تروریستی اخیر عراق

بیانیه دفتر آیت الله العظمی شیرازی در کربلای معلی در پی انفجارهای تروریستی اخیر عراق

به گزارش شیعه ویوز ، دفتر بزرگ مرجع شیعیان جهان، حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی در کربلای معلی با صدور بیانیه ای انفجارهای تروریستی اخیر در چندین شهر عراق را که سبب کشته و مجروح شدن دهها انسان بی گناه شد را محکوم و بر ضرورت در پیش گرفتن راه کارهایی برای به سامان آوردن شرایط موجود در کشور تأکید کرد.  متن بیانیه به شرح زیر است:  بسم الله الرحمن الرحیم    خدای متعال می فرماید: «وَمَن یَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِیهَا وَغَضِبَ اللّهُ عَلَیْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِیماً؛ هرکس عمداً مؤمنی را بکشد، کیفرش دوزخ است که در آن ماندگار خواهد بود و خدا بر او خشم می گیرد و لعنتش می کند و عذابی بزرگ برایش آماده ساخته است»(نساء/93).  رسول خدا صلی الله علیه وآله نیز در همین معنا فرموده اند: «مَنْ أَعَانَ عَلَی قَتْلِ مُسْلِمٍ بِشَطْرِ کَلِمَةٍ، جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ هوَ آیِسٌ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ؛ هرکس اگرچه با بخشی از یک کلمه بر کشتن مسلمانی همراهی کند، در حالی که از رحمت خدا نومید(محروم) است در عرصات قیامت حاضر خواهد شد»(مستدرک الوسائل، ج18، ص211، حدیث 22528).  امواج خشونت بار، شهرهای کاظمین، بغداد، بصره، حله و دیگر مناطق عراق را در میان گرفت و زنان، کودکان، نمازگزاران در مساجد و سوگواران و زائران امام حسین علیه السلام و امام کاظم علیه السلام و حضرت جواد علیه السلام را به خاک و خون کشاند، آن هم بدون هیچ توجیه عقلی و شرعی و انگیزه ی وجدانی ...  این اقدام های جنایتکارانه با آدم ربایی، کشتار و بستن بزرگ راه بین المللی در غرب کشور و نیز دعوت به اعمال خشونت یا تأسیس اقلیمی مستقل همراه بود.  با درنظر گرفتن شرایط دردناکِ جاری و به منظور مهار کردن سرکشی دشمنان کشور در کشاندن میهن به چرخه ی جنگ خانگی که خشک و تر را سوزانده و هزاران بی گناه کشته، زخمی، آواره، یتیم و بیوه و مستمند بر جای می نهد، تحقق شتابان موارد زیر ضروری و اجتناب ناپذیر است:  1. احقاق حق تمام مظلومان و ستمدیدگان در سراسر کشور، تن دادن واقعی و حقیقی و سریع به خواسته های مشروع است، زیرا این، حق ملت است و نادیده گرفتن آن فتنه را در کشور دامن می زند.  2. ارائه آزادی گسترده در آباد کردن هرچه بیشتر زمین های موات برای کشاورزی، تأمین مسکن و دیگر طرح های حیاتی. پر واضح است که چنین اقدامی قسمت اعظم بیکاری را از بین برده و مایه ی آبادانی کشور می شود.  3. تشکیل اتاق بحران برای برطرف نمودن مشکلات خدماتی، مانند: بحران برق، آب، راه وجز آن و تأمین اجتماعی برای طبقه ی آسیب پذیر جامعه.  4. نوسازی تکنولوژی و پرسنلی سیستم امنیتی کشور و برکنار کردن مسئولان مقصر در انجام وظایف و رسیدگی به کار آنها.  5. بسیج کردن ملت برای همکاری در این زمینه ها از طریق مساجد، حسینیه ها، مدارس، دانشگاه ها، ادارات دولتی، سازمان های جامعه ی مدنی و سندیکاهای کارگری و کشاورزی با هماهنگی رهبران دینی، شیوخ عشایر و کدخداها و آموزش و پرورش نیروهایی به منظور زیر نظر داشتن تحرکات ضد امنیتی و اخلال گران در امنیت. روشن است که اگر ملت در همکاری امنیتی کارآزموده شود، قطعاً راه ها را بر روی تمام خرابکاران و تروریست ها بسته، فراتر این که توطئه های آنان را ناکارآمد و فاش خواهد کرد. پرداخت پاداش های قابل توجه در قبال اطلاعات امنیتی، بخش اعظم جامعه را به مشارکت در فعالیت های امنیتی تشویق خواهد کرد.  6. حل بحران های سیاسی و برخورد دمکراتیک با مسائل محل اختلاف و مناقشه و رعایت حق رقیب و حریف سیاسی در این زمینه و نیز رعایت حقوق شهروندان، دیگر بایسته ی توجه است.  7. اخلاص، نزاهت و جدیت در کار برای برطرف کردن این وضع دردناک و به حاشیه نراندن هیچ یک از کیان های سیاسی و قشر سیاسی را باید سرلوحه ی کار قرار داد.  8. اجرای احکام عادلانه ی قضایی در مورد کسانی که جرمشان احراز شده است و این، آموزه ی قرآن کریم است که می فرماید: «وَلَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَاةٌ یَا أُوْلِی الْأَلْبَابِ؛ و ای خردمندان، شما را در قصاص زندگانی است، باشد که به تقوا گرایید»(بقره/179).  توجه داشته باشیم که در نبود قصاص، زندگی نیز وجود ندارد، زیرا اگر جنایتکار و مجرم تحت پیگرد قرار نگیرد، یا در زندان ها، با هزینه ی ملت ستمدیده ی بینوا زندگی مرفهی داشته باشد و از همان جا فعالیت های تروریستی خود را ادامه داده و حتی با برنامه ریزیِ حساب شده از زندان فرار می کند، در این صورت و به دلیل عدم کیفر و مجازات، او هرگز از جنایت دست برنمی دارد و چرخه ی خشونت که کشور را به سوی نابودی می کشد، از حرکت نمی ایستد، وانگهی به فرموده ی معصوم علیه السلام: «هرکس خود را از کیفر ایمن بیند، بد خواهد کرد».  9. تشکیل کمیته ای متشکل از کارشناسان برای بررسی مشکل موجود.  10. تشکیل کمیته ی مطالعات استراتژیک امنیتی برای ارائه ی جدیدترین و دقیق ترین تحقیقات علمی و عملی برای جزء جزء و مورد به مورد مسائل امنیتی و مطالعه ی تجربه ی ملت که توانست در گستراندن امنیت کارآمد و موفق باشد، چه این که در تجربه، دانشی نوین وجود دارد.  11. جبران آثار و پیامدهای قتل عام تروریستی با حمایت کامل از مجروحان، از کارافتادگان، یتیمان و بیوه زنان، خسارت دیدگان و آوارگان ناشی از این اقدام ها و نیز بازسازی خانه و محل کسب و کار آنان و نیز توجه به وضعیت شان، شنیدن سخنان و درد دلشان و همکاری پیوسته، حقیقی و همه جانبه با آنان برای رهانیدن شان از عوارض ناشی از اعمال تروریستی که زندگی شان را فرا گرفته است.  عشایر، دوستان، همسایگان و بستگان قربانیان این جنایات باید به آنان رسیدگی شود، نیازهای انسانی و اجتماعی شان را برآورده سازند و از دعای همه روزه برای گشایش در کار آنان غافل نشوند که خدای متعال می فرماید: «قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ؛ بگو: اگر دعای شما نباشد، پروردگار هیچ اعتنایی به شما نمی کند»(فرقان/77).  بار خداوندا و ای فریادرس فریاد خواهان، فریادرس این ملت باش و گره از کارش بگشا، مجروحان را شفا و بازماندگان شهیدان صبوری عطا کن و شهیدان را در بهشت گسترده ی خود سکنا ده آمین یا رب العالمین.   9 رجب 1434ق  دفتر آیت الله العظمی شیرازی مدظله العالی  کربلای معلی  
پیام حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني به كنگره حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف در نجف اشرف

پیام حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني به كنگره حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف در نجف اشرف

به گزارش شیعه ویوز ، حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني در پیامی خطاب به كنگره حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف در نجف اشرف فرمودند : بایدجهانيان را با فرهنگ مهدويّت آشنا كنيم، چرا كه يكي از مسلّمات اسلام اين است كه حضرت عيسي بن مريم عليه السلام در زمان ظهور حضرت مهدي عليه السلام از آسمان فرود خواهند آمد و به همراه ايشان، به اصلاح جهان و وحدت و آسايش مردم مي‌پردازند هم چنین.  بايد حوزه نجف و قم در قضيه حضرت مهدي عليه السلام به پژوهش‌هاي عميق بپردازند و مؤسسات اين دو شهر مقدس با هم مراودت علمي داشته و در همين راستا با مؤسسات علمي جهاني تبادل نظر كنند و همكاري‌هاي خود را در نشر فرهنگ مهدويت كه بشارت‌دهنده آينده‌اي روشن و برتر است بيشتر نمايند.حوزه‌هاي علميه در تربيت طلاب در اعتقاد و ارتباط با امام عصر ارواح العالمين له الفدا اهتمام بورزند چرا كه طلاب عزيز، فرزندان و سربازان ايشان هستند و در سايه عنايات و بركات آن حضرت زندگي مي‌كنند.پس بسيار شايسته است كه فرهنگ مهدويت در برنامه‌هاي تربيتي حوزه‌ها وارد شود و ارتباط با حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف از برنامه‌هاي تربيتي طلاب قرار بگير
علما و فرهیختگان جهان تشیع بایدباآموزش وفرهنگ سازی به رویارویی بادشمنان اهل بیت بپردازند

علما و فرهیختگان جهان تشیع بایدباآموزش وفرهنگ سازی به رویارویی بادشمنان اهل بیت بپردازند

  به گزارش شیعه ویوز ، در ماه جمادی الثانی 1434ق (23/1 ـ 21/2/92) جمعی از علما و فضلا و نیز شخصیت های مذهبی، فرهنگی و رسانه ای در شهر مقدس قم با مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی دیدار کردند و گزارش هایی از فعالیت های خود تقدیم معظم له نمودند. آنان اوضاع شیعیان و پیروان اهل بیت علیهم السلام در کشورهای خود چالش هایی که با آن روبه رو هستند و نیز ستم هایی که از سوی فرقه های منحرف و گمراه و خوارج جدید، یعنی تکفیری های تروریستِ مورد حمایت برخی حاکمان و رژیم های منطقه بر آنان روا داشته می شود با مرجع عالیقدر در میان گذاشتند.  مرجع عالیقدر ضمن گفتگو با میهمانان، بر ضرورت نشر معارف و فرهنگ اهل بیت علیهم السلام و تلاش برای رویارویی و به عقب راندن اقدام های خشونت بار و تروریستی، قتل عام، کوچاندن اجباری و آواره کردن شیعیان بی پناه، آن هم با راه کارهای مسالمت آمیز و به صورت پیوسته و جدی تأکید و یادآوری کردند: علما، فرهیختگان و روحانیون شیعه باید با تمام تلاشِ توأم با برنامه ریزی و بهره گیری از تمام امکانات و توانمندی های خود در سراسر جهان به ویژه در جهان اسلام که شاهد تروریسم است مراکز علمی و مدارسی تأسیس کنند و در آن به امر نشر فرهنگ و آموزه های اهل بیت علیهم السلام بپردازند و مردم را با این خاندان و مکتب آشنا کنند تا از این رهگذر نسل دور شده از اهل بیت علیهم السلام و نیز پدران و مادران آنان را به راه راست، یعنی مذهب اهل بیت علیهم السلام هدایت نمایند.  حضرت آیت الله العظمی شیرازی مدظله العالی تأکید کردند: با این کارها و با این شیوه ی رویارویی، می توان فعالیت های گروه های منحرف و دشمنان اهل بیت علیهم السلام به ویژه وهابی ها را خنثی و بی اثر کرد و همین شیوه ی برتر و موفق تر است، هرچند ممکن است پس از سال ها نتیجه بدهد که البته نتایج مورد نظر از آن بر می آید، ان شاء الله. در این راه باید به زیور صبر و بردباری آراسته شد و سختی ها را بر خود هموار کرد که خدای متعال و اهل بیت علیهم السلام بهترین یاوران در تحقق این هدف هستند.  معظم له در بخش دیگری از بیاناتشان فرمودند: فرهیختگان و روحانیون شیعه در راه تأسیس صدها و صدها مدرسه، حوزه و مراکز علمی در شهرهای خود باید بکوشند و از رهگذر این نهادها علوم و اخلاق و منش آل محمد علیهم السلام را به همگان بیاموزند و آنان را بر پایه ی فرهنگ این خاندان پاک بپرورانند.  مرجع عالیقدر افزودند: ساخت مسجد و حسینیه نیز دیگر راهکاری است برای احیای امر و بزرگ داشتن شعائر اهل بیت علیهم السلام. این فعالیت ها از ضروریات و مهم ترین کار امروزه به شمار می رود.  از جمله شخصیت ها و میهمانانی که با حضرت آیت الله العظمی شیرازی دیدار کردند عبارتند از:  ـ حجت الاسلام والمسلمین شیخ یوسف المهدی و  حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمود السیف نمایندگان مرجع عالیقدر در عربستان؛  ـ حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی فقیه امامی و حجت الاسلام سید مجید نبوی؛  ـ حجت الاسلام والمسلمین معاونیان؛  ـ حجت الاسلام والمسلمین شیخ یوسف الناصری، مدیر مرکز شورای علمای بغداد؛  ـ حجت الاسلام والمسلمین جعفری، رئیس هیئت علمای افغانستان؛  ـ حجت الاسلام والمسلمین شیخ مدبّر از علمای کراچیِ پاکستان؛  ـ خطیب توانا حجت الاسلام دکتر شیخ علی السماوی؛  ـ حجت الاسلام شیخ عبدالحسن اسدی از نمایندگان مرجع عالیقدر در دانمارک؛  ـ حجت الاسلام والمسلمین شیخ علی حیدر المؤید از کویت؛  ـ حجت الاسلام والمسلمین سید علی خان از بصره ی عراق؛  ـ حجت الاسلام والمسلمین فضائلی از استادان حوزه ی علمیه ی قم؛  ـ حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم زمانی موسوی از علمای کرمانشاه؛  ـ حجت الاسلام غریفی از آلمان؛  ـ حجت الاسلام والمسلمین شیخ صالح سیبویه؛  ـ فرزندان و برادرزادگان آیت الله سید علی میلانی؛  ـ حجت الاسلام شیخ سلیم جبوری، مسئول فصلنامه ی «آرشیو» از لبنان؛  ـ حجت الاسلام شیخ هلال، خطیب، امام جماعت و یکی از اعضای وقف شیعیِ جعفری از مسقطِ عمان؛  ـ استاد ثامر الشوک رئیس مؤسسه ی ثقلین کربلای معلی؛  ـ جناب آقای سلمان، نماینده ی کمیته ی اهل بیت علیهم السلام در کویت و مدیر مرکز اهل بیت علیهم السلام در تانزانیا؛  ـ مسئولان، اعضا و دست اندرکاران صندوق قرض الحسنه ی امام صادق علیه السلام از تهران و قم  ـ آقای سید ضیاء ضیاء الدین از فعالان رسانه ای در کویت؛  ـ آقای سید منعم سلمان حسین الشمّری، تولیت حرم ملکوتی حضرت حمزه ی غربی در عراق؛  ـ دانشجویانی از بغداد به همراه حجت الاسلام شیخ احمد البدیری؛  ـ روحانیونی از شهر ناصریه ی عراق و از لبنان؛  ـ شماری دانشجو از اوگاندا، تانزانیا و گینه؛  ـ دانشجویانی از اصفهان؛  ـ بانوان مدرس قرآن کریم از مؤسسه انصار الحسین علیه السلام از تهران؛  ـ هیئت نمایندگی از سوی حسینیه ی بیت العباس علیه السلام از اصفهان؛  ـ خواهران عضو هیئت امام رضا علیه السلام از اصفهان؛  ـ زائران اهل بیت علیهم السلام از: موصل عراق، کویت، لبنان، ترکیه، جمهوری آذربایجان و کشمیر.  
دیدار هیئت اعزامی دفتر آیت الله العظمی شیرازی از کاروانهای پیاده زائران امام رضا علیه السلام

دیدار هیئت اعزامی دفتر آیت الله العظمی شیرازی از کاروانهای پیاده زائران امام رضا علیه السلام

به گزارش شیعه ویوز ، هیئتی ازسوی دفتر آیت الله العظمی شیرازی مدظله العالی از زائرین عراقی که از شهرهای مختلف عراق با پای پیاده به زیارت عالم آل محمد حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام عازم هستند دیدار و در جاده گرمسار از آنها پذیرایی نمودند. این کاروانها که از شهرهای کربلای معلی، نجف اشرف، بصره و سماوه برای عرض تسلیت شهادت مظلومانه امام موسی بن جعفر علیه السلام به سمت بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در مشهد مقدس رهسپار شده اند. شایان ذکر است این کاروانها به طور چشمگیری بر تعدادشان افزوده می شود و زوار مسیر 1700 کلیموتری مهران تا مشهد را طی می نمایند و این در حالی است که در طول مسیر امکاناتی برای زائرین پیاده وجود ندارد.  
سازمان جهانی نفی خشونت:تحریکات مذهبی شری است که تار و پود مصر را هدف گرفته است

سازمان جهانی نفی خشونت:تحریکات مذهبی شری است که تار و پود مصر را هدف گرفته است

به گزارش شیعه ویوز ، سازمان جهانی نفی خشونت طی بیانیه ای نسبت به موضع گیری و عدم ممانعت حکومت مصر از تحریکات مذهبی برخی جریان های افراطی سلفی ابراز نگرانی کرد . در بیانیه ی این سازمان آمده است: در روزها و هفته های اخیر ملاحظه شده است که برخی جریان های افراطی مذهبی فعالیت های خود را بر ضد شیعیان افزایش داده، از طریق برگزاری همایش های گسترده مردم را به کشتن شیعیان مصری و نیز شیعیانی که به منظور گردشگری و زیارت اماکن مقدسه به این کشور وارد شده اند، تشویق می کنند . از این رو سازمان جهانی نفی خشونت، بر اقدام فوری دولت مصر تأکید کرده و می خواهد تا فعالیت های شک آلود این جریان ها و کسانی که در پس پرده ، آن را هدایت می کنند، متوقف کند، چراکه این امر شری است فراگیر ، که تارو پود جامعه ی مصر را هدف گرفته است.  
دیدبان حقوق شیعیان، ترور رئیس تشکل شیعیان جعفری در یمن را محکوم کرد

دیدبان حقوق شیعیان، ترور رئیس تشکل شیعیان جعفری در یمن را محکوم کرد

به گزارش شیعه ویوز ، دیدبان حقوق شیعیان جهان (سازمان shia rights watch) طی بیانیه ای ترور رئیس تشکل شیعیان جعفری، آقای علی بن علی فارع را ـ که در شهر «رادع» یمن رخ داد ـ محکوم کرده، و از دولت این کشور خواست تا طراحان و مجریان این جنایت تروریستی را تحت پیگرد قرار دهند. این سازمان تأکید نمود که جنایت یادشده در راستای پاکسازی شهروندان شیعی یمن و با حمایت های مالی سازمان القاعده و برخی دستگاه های امنیتی صورت گرفته است. قربانی این جنایت پیش از این فاش کرده بود که از سوی گروه های خشونت گرا و تروریستیِ مرتبط با سازمان القاعده تهدید به ترور شده بود. این سازمان جهانی در پایان بیانیه خود، نسبت به ادامه یافتن تعرض و کشتن شهروندان و نیز تحریک های نژادی و مذهبی و در نتیجه ایجاد کینه، دشمنی و نفرت از سوی گروه های افراطی بر ضد شیعیان، آن هم به دلیل اعتقادات مذهبی شان، به حکومت یمن هشدار داده،و آن را مسئول حمایت از شهروندانش می داند.   سازمان shia rights watch ـ واشنگتن www.shiarightswatch.org منبع : پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی شیرازی 
دیدار بنیانگذار مؤسسه «All India Hussain Forum»با نماینده آیت الله العظمی شیرازی

دیدار بنیانگذار مؤسسه «All India Hussain Forum»با نماینده آیت الله العظمی شیرازی

به گزارش شیعه ویوز ، استاد رما شنکر پاده، بنیانگذار مؤسسه «All India Hussain Forum» با اعضای دفتر حضرت آیت الله العظمی شیرازی مدظله العالی در هندوستان ملاقات کرد. این استاد برجسته که از عاشقان امام حسین علیه السلام می باشد،این انجمن را تأسیس نموده تا بتواند عزاداری و اهداف حضرت سیدالشهدا علیه السلام را در بین اقوام غیر مسلمان در سرتاسر هندوستان رواج دهد و در این راستا کتابی تحت عنوان «انسانیت از حسین علیه السلام» به زبان هندی تألیف نمود و در بین هندوها پخش کرد.ه است  این استاد فرهیخته در ملاقات با نماینده معظم له تصریح کرد: هدف زندگی من این است که فرد فرد هندی ، عزادار سیدالشهدا علیه السلام شود و اگر هندوستان و جهانیان می خواهند از همه مشکلات و ظلم نجات یابند راه آن محبت امام حسین علیه السلام است.شایان ذکر است دفتر حضرت آیت الله العظمی شیرازی مدظله العالی در شهر لکنهو واقع در ایالت یوپی هندوستان افزون بر پاسخ به سؤالات شرعی، مراسم و جلسات و خدمات و فعالیت های فرهنگی متعددی را ارائه می دهد        jwplayer('avID_AVPlayerID_f9f2a17f_134504951').setup({ 'file': '/persian/videos/shia-waves-11.flv', 'image': '', 'height': '300', 'width': '400', 'autostart': 'false', 'controls': '1' });  
پیام بنیاد جهانی حضرت آیت الله العظمی شیرازی به دانشگاه الازهر و برخی از مراکز علمی اسلامی دینی

پیام بنیاد جهانی حضرت آیت الله العظمی شیرازی به دانشگاه الازهر و برخی از مراکز علمی اسلامی دینی

      به گزارش شیعه ویوز ، بنیاد جهانی حضرت آیت الله العظمی شیرازی طی بیانیه ای از ارسال چندین نامه از سوی این بنیاد به مؤسسه های دینی در جهان عربی و اسلامی پرده برداشت. این بنیاد در این نامه ها خواسته است تا با اقدامی فوری، جنگ و کشتار جاری میان گروه های اسلامی را متوقف سازند. در این بیانیه که اخیراً صادر شده، آمده است: این بنیاد با ارسال نامه هایی جداگانه خطاب به دانشگاه الازهر و دانشسراهای دینی در مصر، عربستان سعودی، کشورهای خلیج فارس و ترکیه بر برخورد و مقابله با کسانی که فتواهای فتنه انگیز و تکفیری صادر می کنند، تأکید کرده است؛ فتواهایی که در جنگ افروزی میان افراد یک دین تأثیر بسزایی دارد و چهره ی اسلام را مخدوش می کند. همچنین در این پیام آمده است: از شما که مسئولیتی سنگین بر عهده دارید می خواهیم که این قبیل فتواها را محدود و از گسترش آن جلوگیری کنید تا از این رهگذر همین مقدار از حرمت و کرامت اسلام و مسلمانان حفاظت و صیانت شود، چرا که این جریان های یادشده مسلمانان را به جنگ با یکدیگر وا می دارد. همچنین می بایست از گسترش فتواهایی که به نام اسلام، به انحراف اعتقادی و مخدوش کردن چهره ی اسلام و به شکل مؤثر در فروپاشی کانون خانواده می انجامد جلوگیری کرد، مانند فتواهایی در زمینه ی مصاحبت و دوستی، امور جنسی و مانند آن که در سوریه، به ویژه میان کسانی که خود را «مجاهد» می خوانند، رواج و گسترش یافته است. در این پیام یادآوری شده است: بی تردید شیطان بر خرد اینان چیره گشته و آن ها تحت تأثیر همین چیرگی فتواهایی صادر می کنند که هیچ پیوندی با مبدأ وحی و آنچه خدا نازل کرده است، ندارد و پاکدامنی و پایبندی به دین را نابود می کند، چنان که برخی بر پایه ی همین فتواها، خود، خواهر و یا مادر خود را در اختیار دیگران قرار می دهند و بدین ترتیب، به نام دین و جهاد نافرمانی خدای متعال صورت می گیرد و فراتر این که برای منافع و مصالح دنیایی یا اهداف بیگانگان جان های محترم گرفته می شود. به راستی یک انسان مسلمان چگونه می تواند با همسر غیر خود همبستر شود یا به همجنس بازی و لواط تن دهد و نام آن را «جهاد همبستر شدن» نهد تا ـ به اصطلاح جهادی ـ دیگری را خوشحال سازد. این افراد برای فتواها و اعمال ننگین خود دلیل شرعی هم دارند؟ بنیاد جهانی آیت الله العظمی شیرازی ـ واشنگتن www.shirazionline.org
هشدار دیدبان حقوق شیعیان به مجامع بین المللی نسبت به فعالیتهای ضدشیعی

هشدار دیدبان حقوق شیعیان به مجامع بین المللی نسبت به فعالیتهای ضدشیعی

      به گزارش شیعه ویوز ، دیدبان حقوق شیعیان جهان (سازمان shia rights watch) طی بیانیه ای خطاب به مجامع بین المللی و حقوق بشری جهانی اظهار داشت: افزون بر هشدارهای این سازمان در گذشته، بر پایه ی دلایل قاطع و شهادت های موثق و مستند، قدرت های منطقه ای و بین المللی در بیش از یک کشور خاورمیانه ای، به ویژه در عراق، سوریه، بحرین، پاکستان و افغانستان به نسل کشی شیعیان پرداخته اند. البته چگونگی این جنایات بنا به طبیعت و ویژگی سیاسی و امنیتی هر منطقه ای متفاوت است. همچنین ثابت شده است که نیروهای شرور و تندرو که زیر نظر برخی دولت ها فعالیت می کنند، از هیچ ابزار و راهکاری برای کشاندن شیعیان به جنگ و خونریزی فروگذار نمی کنند و این واقعیت در اقدام آنان به ویران کردن ده ها زیارت گاه مقدس نزد شیعیان در چندین دهه ی گذشته تبلور یافته است. بنابراین، کشتار گروهی، تجاوز به ناموس و نابودن کردن دارایی ها برای نیروهای شرور و متجاوز به شیوه ای برای رسیدن به اهداف شومشان بدل گشته است، در حالی که مسلمانان شیعی در هر جا که هستند، به پیروی از مراجع معظم دینی خود، خویشتن داری و بردباری می ورزند. آنچه قابل توجه می باشد، این است که حملات اخیر بر ضد شیعیان بی دفاع، به مرحله ای مخاطره آمیز رسیده و برخی دولت ها و رژیم های حامی مالی گروه های تکفیری در آن ها سهیم بوده اند. این امر از پیامدهای فاجعه باری در زمینه ی انسانی و اجتماعی در چند کشور جهان حکایت دارد، به ویژه این که سکوت مجامع بین الملل در قبال چنین مسائلی مزید بر علت است. از این رو دیدبان حقوق شیعیان جهان از سران کشورها، سازمان های بین المللی، مراجع دینی و فکری، نخبگان و فعالان در عرصه ی حقوق بشر می خواهد تا از بروز فاجعه ای ـ که فرجامی خوش نخواهد داشت ـ ممانعت کنند. این نگرانی از آن جهت است که جنایات اعمال شده در حق شیعیان و مقدسات ایشان، سخت، وحشتناک و دهشت آور به یک رویه و رفتار ثابت بدل شده است. فراتر این که نیروهای جریان های تاریکی پرست پیوسته به تحریک و ایجاد نفرت بر ضد شیعیان می پردازند.    سازمان shia rights watch ـ واشنگتن  www.shiarightswatch.org
آیت الله العظمی شیرازی: تبلیغ تشیع، خدمت به جامعه بشری است

آیت الله العظمی شیرازی: تبلیغ تشیع، خدمت به جامعه بشری است

به گزارش شیعه ویوز ، جمعی از شیعیان و طلاب علوم دینی از مجمع الجزایر کومور در روز پنج شنبه 21 جمادی الثانی 1434ق (12/2/1391) در شهر مقدس قم با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی دیدار کردند و از رهنمودهای ارزشمند معظم له بهره مند گشتند.  در این دیدار، مرجع عالیقدر ضمن خوشامدگویی به میهمانان، بیانات خود را با کلام وحی آغاز نمودند و فرمودند: «إِن تَکُونُواْ تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ یَأْلَمُونَ کَمَا تَأْلَمونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللّهِ مَا لاَ یَرْجُونَ؛ اگر شما درد می کشید آنان [نیز] همان گونه که شما درد می کشید، درد می کشند، و حال آن که شما چیزهایی از خدا امید دارید که آنها امید ندارند»(نساء/104).  مرجع عالیقدر در تبیین این آیه شریفه فرمودند: تمام مسلمانان مخاطب این خطاب خدای متعال هستند و آن به این معناست که ای مسلمانان، اگر مورد آزار قرار می گیرید و به جهت دینداری و ترویج آن سختی های زیادی را متحمل می شوید، بدانید که کفار نیز در رنج هستند، با این تفاوت که شما به آخرت امید بسته اید و از خدای متعال انتظار پاداش نیکو دارید، ولی آنان (کافران) چیزی جز کیفر الهی انتظار ندارند. بنابراین، مهم این است که بسیار بکوشید و تلاش کنید.  ایشان در ادامه با اهمیت مبحث تبلیغ و مبلغان و جایگاه مهم آن در دین مبین اسلام فرمودند: تمامی شیعیان باید در امر پرورش مبلّغانی برای خدمت به تشیع و ترویج آن در جهان کوشا باشند.  معظم له در ادامه بیانات ارزشمندشان به نمونه هایی از قوانین حیات بخش اسلام رسول خدا صلی الله علیه وآله و امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام اشاره نمودند و فرمودند: اسلام اهل بیت علیهم السلام بسیار زیبا و جذاب است.  چرا که آن اسلام، اسلامِ حقیقی است که رسول خدا صلی الله علیه وآله و امیرالمؤمنین علیه السلام بدان عمل و آن را اجرا کردند، لذا باید آن را به جامعه ی بشری بشناسانید.  معظم له در بخش دیگری از سخنانشان خطاب به طلاب علوم دینی فرمودند: طلاب علوم دینی می بایست سه چیز را سرلوحه ی کار خود قرار دهید:  1. علوم اسلام حقیقی، یعنی اسلام رسول خدا صلی الله علیه وآله و امیرالمؤمنین علیه السلام و نیز افکار، عقاید، احکام، اخلاق و داستان هایش را هرچه بیشتر فراگیرید و به مردم سرزمین خود بیاموزید.  2. روزانه، هرچند برای چند دقیقه به حسابرسی نفس خویش بپردازید، چراکه محاسبه ی نفس، مایه ی نزدیک شدن به خدای متعال و اهل بیت علیهم السلام است و شما را به خدمت بیشتر به اسلام موفق می دارد.  3. پسران و دختران جوان را از نظر دور ندارید و در راه تشویق شان به فراگرفتن علوم دینی سخت بکوشید تا آنان در شمار عالمان درآیند و از رهگذر تشیع، به جامعه خدمت کنند، چون این امر خدمت به جهانیان است.  حضرت آیت الله العظمی شیرازی مدظله العالی همچنان تأکید نمودند: در کشورتان، مجمع الجزایر کومور هزاران تن همانند شما وجود دارند. آنان را به توجه به مطالبی که گفته شد تشویق کنید و در راه تأسیس حوزه های علمیه بکوشید تا ـ ان شاء الله ـ این مجمع الجزائر تمام شیعی شود.  مرجع عالیقدر در پایان توفیق میهمانان را از خدای متعال خواستار شدند.  
واکنش مراجع تقلید در خصوص هتک حرمت مرقد حجربن عدی در سوریه

واکنش مراجع تقلید در خصوص هتک حرمت مرقد حجربن عدی در سوریه

به گزارش شیعه ویوز ، با انتشار خبر هتک حرمت بارگاه ملکوتی ، صحابی جلیل القدر رسول خدا صلی الله علیه و اله و یار باوفای امیرالمومنین علی علیه السلام، جناب حجر بن عدی ، مراجع عظام تقلید شیعه دروس خارج خود را تعطیل و هر کدام در بیانیه های مختلف این جنایت غیرانسانی را محکوم نمودند.همچنین در همین راستا ، حوزه های علمیه قم، نجف اشرف ، مشهد مقدس و بسیاری از مراکز علمی جهان اسلام نیز تعطیل بود و حوزویان در قالب تجمعات اعتراضی ضمن محکومیت این جنایت بزرگ ،ازسازمان ها و جوامع بین المللی خواستند تا نسبت به جلوگیری ازاینگونه فجایع ،اقدامات موثری را انجام بدهند و دست از حمایت تروریست های مزدور وهابی و سنی های افراطی بردارند .  

تعطیلی درس خارج حضرت آیت الله العظمی شیرازی در پی هتک حرمت مرقد جناب حجر بن عدی

بیانیه دفتر آیت الله العظمی شیرازی در هتک حرمت به قبر و پیکر مطهر حجر بن عدی