مرجعیت شیعه

بیانات آیت الله العظمی شیرازی در گردهمایی بانوان

 حضرت آیة الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، طبق سنوات گذشته، در جمع بانوان فاطمی حاضر شدند و به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

حضرت آیة الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، طبق سنوات گذشته، در جمع بانوان فاطمی حاضر شدند و به ایراد سخنرانی پرداختند.

ایشان در ابتدا با قرائت حدیث متواتر: «إنِّي‌ مُخَلِّفٌ فِيكُمْ مَا إنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا :كِتَابَ اللَهِ وَعِتْرَتِي‌ أَهْلَ بَيْتِي» ‌از پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:

«در اسلام شهادتین به وحدانیت الهی و پیامبری حضرت محمد را اصل می دانیم، اما مکمل این شهادتین، عترت پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) هستند. باید آگاه بود که اگر کسی بگوید قرآن مورد قبول من است، اما پیامبر را قبول ندارم، این اسلام فایده ای ندارد … این اسلام مانند جسد میّتی است که روح ندارد. آنچه به جسم توانایی می‌‌دهد، روح است و در نبود آن، نه چشم می‌‌بیند و نه گوش می‌‌شنود و نه عقلی می‌‌اندیشد. اسلام بدون پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام) مانند همان جسد بدون روح است».

معظم له با اشاره به تفاوت «تمسک» و «تَشَبُّث» و این‌که تَشَبُّث، دست یازیدن به آن چیزی است که قدرت نجات دادن را ندارد و تمسک، دست یازیدن به آن چیزی است که محکم و موجب نجات است، فرمودند:

«آنچه موجب نجات و سعادت دنیوی و اخروی ست، تمسک به قرآن و اهل بیت است … در قرآن کریم خدای متعال می‌‌فرماید: کافران حقیقی کسانی هستند که به برخی از آیات کتاب الهی عمل می‌کنند و برخی دیگر را رها می‌‌کنند. قرآن یک وحدت واحده است. قرآن و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت (علیهم السلام) یک وحدت واحده هستند. هرکس در این چهارچوب نیاندیشد، نه سعادت دنیا را خواهد داشت و نه سعادت آخرت را».

بزرگ احیاگر شعائر حسینی در ادامه با مخاطب قرار دادن بانوان فاطمی، به حدیث «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا، فَقُلْتُ لَهُ: فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟ قالَ: یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ» از امام رضا علیه‌السلام پرداخته و فرمودند:

«هرکس هر چه گفت، نباید پذیرفت؛ بلکه جوان‌ترها و همه موظفند که با پی‌‌جویی و پی‌گیری، در اثبات صحت آن بکوشند و بررسی کنند و آنچه با چهارچوب قرآن و عترت همخوانی دارد را بپذیرند. من دعوت می‌‌کنم جمیع مؤمنین و مؤمنات را که به مطالعه و تحقیق بپردازند و آن‌جا که با مشکل روبه‌رو شدند، از اهلش بپرسند و آگاه شوند».

ایشان با ذکر چند نمونه از انحرافات کسانی که به ظاهر عالم هستند فرمودند:

«اینها به جهت دوری از اهل بیت است که انحرافات چنین فاحش و مخالف با نص صریح قرآن را به اسم دین بیان می‌کنند. قصد این به ظاهر عالمان تنها آن است که راه فساد را باز کنند. ».

ایشان فرمودند:

«اگر کسی بتواند با تحقیق و کسب علم، هم خود را و هم جامعه انسانی را نجات دهد، اگر جست‌وجو نکند و کسب علم ننماید، در محضر خدا گناه‌کار و مقصر است».

معظم‌له با اشاره به بخشی از آیه شریفه «اولئک هم المفلحون» بیان داشتند:

«تنها کسانی رستگار حقیقی هستند که در کنار تمام وظایف شرعی، به امر به معروف و نهی از منکر می‌‌پردازند و هرکس از این امر سر باز زند، رستگار نخواهد شد».

ایشان با اشاره به آمار روبه‌بالای طلاق فرمودند:

«همه مقصر هستیم. اگر با تمسک به امر به معروف و نهی از منکر در تداوم بنیان خانواده بکوشیم، آمار طلاق پایین خواهد آمد. این امر به معروف و نهی از منکر، هم وظیفه مردان و هم وظیفه بانوان است».

ایشان با ملاک خواندن قرآن کریم و عترت فرمودند:

«هرچیزی جز این دو، نقشی در رستگاری و سعادت انسان ندارد».

مقام رفیع فقاهت و مرجعیت همگان را توصیه فرمودند تا در پایان این ماه تصمیم بگیریم و به تصمیمات جامه عمل بپوشانیم. ایشان در پایان فرمایشات خود، با اشاره به تجاوزها و قتل‌‌های رخ داده در جهان فرمودند:

«اینها نشأت گرفته از منطق اهل بیت نیست؛ بلکه منطق امثال معاویه چنین بوده است».

مرجع عالی‌قدر در پایان فرمودند:

«امیدوارم جزو رستگاران و متمسکین به قرآن و اهل بیت علیهم السلام باشیم».

شایان ذکر است که بیانات ارزشمند مرجع عالی‌قدر، از شبکه های جهانی امام حسین 1و2و3، و پنج شبکه جهانی دیگر به طور زنده پخش شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا