مرجعیت شیعه

سفارش حضرت آیت الله العظمی شیرازی به گسترش شبکه های ماهواره ای شیعیان

 

 

shiawaves2296.jpg - 100.44 kb

به گزارش شیعه ویوز ، جمعی از فضلا، مؤمنان و جوانان فعال در عرصه ی رسانه و تبلیغات از شهر اصفهان و شهر مقدس قم با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی دیدار کردند. در این دیدار میهمانان گزارشی کوتاه از فعالیت های تبلیغاتی و فرهنگ سازی دینی در جامعه جهانی به معظم له ارائه نمودند که مهمترین بخش این گزارش، عزم و تصمیم شان برای تأسیس شبکه ی ماهواره ای جهانی ویژه امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف بود. 

مرجع عالیقدر در ابتدا ضمن عرض تسلیت و تعزیت به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، تصمیم فعالان فرهنگی مبنی بر تأسیس شبکه ماهواره ای، ویژه حضرت مهدی موعود أرواحنا فداه را ستودند و فرمودند: هدایت مردم بر همگان واجب است. از یک سو شیعیان نا آشنای با احکام دین، باید برای فراگیری و آگاهی نسبت به آن بکوشند و از سوی دیگر دانش آموختگان باید به عنوان واجب کفایی آن چه را از احکام دین آموختند به دیگران منتقل کرده و تعلیم دهند و اگر به نحو وجوب کفایی عدّه ای به چنین کاری اقدام نکنند، بر یکایک افراد وجوب عینی شده که به تعلیم احکام تا حدّ کفایت بپردازند و الاّ همه مسؤول خواهند بود، و این امر نسبت به غیر شیعی، از دیگر مسلمانان و غیر از مسلمانان نیز به همین صورت لازم و واجب است. 

معظم له فرمودند: فقها می فرمایند که فراهم آوردن مقدمات واجب، واجب است. به عنوان مثال، شخصی که برای حج استطاعت پیدا می کند، مقدمات این سفر را باید فراهم کند، مانند: تهیه لباس احرام، بلیط و جز آن. 

بنابراین هدایت مردم واجب و مقدمات آن نیز واجب است و اگر افرادی متصدّی نشده و به این کار نپردازند، در آن صورت هدایت مردم بر یکایک افراد واجب عینی خواهد بود تا وقتی که به حدّ کفایت، افرادی متصدی آن بشوند. 

معظم له فرمودند: جمعیت امروز جهان حدود هفت میلیارد انسان است، اما در واقع و حقیقت چه تعدادی از این جمعیت، اسلام و اهل بیت علیهم السلام را می شناسند؟ مسلّماً اغلب این جمعیت شناخت دقیقی از آن ندارند. 

ایشان افزودند: هدایت مردم در سراسر جهان، اعم از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی واجب است. البته دسترسی مستقیم به مردم سراسر گیتی ممکن نیست، ولی شبکه های ماهواره ای این کار را ممکن ساخته است و از این رهگذر، می توان اسلام و اهل بیت علیهم السلام را به جهانیان شناساند. تهیه ی پول و امکانات مادی، نیروی کار و فکر، تصمیم و اراده، فعالیت و طراوت از مقدمات این امر بوده و فراهم آوردن آن واجب است و اگر عدّه ای به عنوان انجام یک واجب کفایی به این امر نپردازند، انجام آن بر یکایک افراد واجب عینی خواهد بود تا هنگامی که به حدّ کفایت، افرادی عهده دار آن بشوند.

روشن باشد که در همین عصر که عصر ارتباطات بوده و دنیا به صورت یک دهکده درآمده باز هم بسیاری از افراد بی اطلاع از اسلام زندگی کرده و بیگانه با آن از دنیا می روند. در روز قیامت از آنان پرسیده می شود: چرا مسلمان نشدید؟ خواهند گفت: شناختی از آن نداشتیم و آشنایان با اسلام و آگاهان از احکام دین چیزی از اسلام و احکام دین به ما نرسانده و نیاموختند. 

 

آن گاه معظم له فرمودند: در زمان غیبت صغری، شمار شیعیان بغدادِ تحت حکومت عباسیان بسیار اندک بود و هماره تحت ستم و در تنگنا قرار داشتند. در آن روزگار مردی از مخالفان وجود داشت که نسبت به مذهب خود سخت تعصب می ورزید. وی کتابی درباره ابوبکر، عمر، عثمان و معاویه نوشت. ولی پس از مدتی این فرد متعصب و مخالف مذهب اهل بیت علیهم السلام (که شیخ محمد بن مسعود عیاشی بود) به همت و تلاش یک جوان یا چند جوان شیعه، به تشیع مفتخر گشت. پدر عیاشی بازرگانی بزرگ بود و هنگامی که از دنیا رفت میراثی انبوه و فراوان برای او بر جای نهاد که بنا به نقل تاریخ ارثیه ای که به او رسید حدود یک تن طلا بود و او همه ی آن را در راه اهل بیت علیهم السلام هزینه کرد، بدین ترتیب که کتاب ها نوشت و صدها تن عالم را پرورش داد و نیز از جمله کارهای وی در این زمینه این بود که خانه ای بزرگ در بغداد خرید و آن را به مدرسه ی علمیه بدل کرد. 

کشی، رجالی معروف ـ که او را از خدمت گزاران و پیشکاران عیاشی خوانده اند ـ یکی از شاگردان عیاشی بود، یعنی همان صاحب کتاب رجالیِ مهم و معروف نزد شیعیان که اگر این کتاب در جامعه ی شیعیان نباشد، فقدانش مشکلات فراوانی در پی دارد. در آن روزگار وسائل ارتباطی امروزی وجود نداشت، اما همت جوانان شیعی و اراده ی «کشی»، تشیع را گستراند. 

معظم له تأکید کردند: در روزگار ما انسان های بسیاری همانند عیاشی وجود دارند، اما چه افرادی باید آنان را متحول و هدایت کنند؟ و چرا افرادی امثال عیاشی که در صف علمای مذاهب مخالف وجود دارند در بزرگسالی و پس از چهل پنجاه سالگی باز هم در صف مخالفان اهل بیت علیهم السلام دیده می شوند و سپس بعد از آن به راه راست هدایت می یابند؟ چرا برای هدایت امثال ایشان در جوانی و آغاز زندگی شان نکوشیم؟ 

مرجع عالیقدر افزودند: در حال حاضر، انسان های امثال عیاشی را از راه های گوناگون، از جمله به وسیله ی ماهواره ها می توان هدایت کرد، چراکه گزینه ی اخیر اثری فوق العاده و زود بازده در هدایت مردم به سوی نور اهل بیت علیهم السلام دارد. 

حضرت آیت الله العظمی شیرازی مدظله العالی در خاتمه خطاب به میهمانان فرمودند: انسان با انجام وظیفه خود و آن هم در حدّ توان، دیگر معذور خواهد بود، اما اگر بتواند کاری انجام دهد، ولی دریغ ورزد، دیگر عذری از وی نخواهند پذیرفت. بنابراین هرچه در توان دارید انجام دهید و بدانید که اگر در این زمینه کوتاهی کنید در روز قیامت مورد بازخواست قرار خواهید گرفت، پس همواره بر این عزم و تصمیم باشید که در این راه تلاش نموده و آیه ی کریمه را نصب العین خود قرار داده و در راه تبلیغ و معرفی اسلام و احکام نورانی آن و نیز شناساندن اهل بیت علیهم السلام به جهان و جهانیان اهتمام ورزید، آن جا که می فرماید: «وَلَمَن صَبَرَ وَغَفَرَ إِنَّ ذَلِکَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ؛ (شوری/43) و اما آنان که شکیبا و با گذشتند، پس این به تحقیق از اموری است پر ارزش که تحصیل آن نیاز به عزم جزم دارد». 

توفیق روز افزون شما را در این راه از خدای منان خواستارم.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا