مرجعیت شیعه

دیدار علما و فرهیختگان با حضرت آیت الله العظمی شیرازی

  فعالیت های فرهنگی خود را توسعه دهید و آن را جهانی و فراگیر نمایید

 

shiawaves1921.jpg - 142.75 kb

به گزارش شیعه ویوز ، در ماه ربیع الاول 1435ق جمعی از علما و فضلا و نیز شخصیت های مذهبی، فرهنگی و رسانه ای در شهر مقدس قم با مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی دیدار کردند و گزارش هایی از فعالیت های خود تقدیم معظم له نمودند. 

معظم له در این دیدارها طی رهنمودهایی خطاب به میهمانان فرمودند: در حدیث شریف است که سختی و تلخ کامی در دنیا، آسایش و شیرین کامی در آخرت است و هرکه در این دنیا سختی و تلخ کامی ندیده باشد در آخرت افسوس و حسرت خواهد خورد، چراکه خدای متعال نسبت به بندگان مهربان و رئوف است، لذا هرگاه فردی را در این دنیا با گرفتاری ها و تلخ کامی ها و بلاها بیازماید، در آخرت بیش از آنچه در دنیا مشکلات داشته، او را از نعمت ها برخوردار خواهد کرد. لذا انسان باید از خدای تبارک و تعالی یاری جوید، به رسول خدا و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام متوسل شود که موفق گردد به اسلام و اهل بیت علیهم السلام و جامعه خدمت کند و در این اندیشه باشد که بر خدمات خود افزوده و آن را بهتر انجام دهد. 

مرجع عالیقدر افزودند: پدر شیخ صدوق (علی بن الحسین بن بابویه) از اصحاب و وکلای امام حسن عسکری علیه السلام بوده و در آن روزگار رهبر شیعیان ایران بود که در اقلیت قرار داشته، و در قم، کاشان، ری، نیشابور، سبزوار و مشهد زندگی می کردند. 

نامه ای از امام حسن عسکری علیه السلام خطاب به ابن بابویه (پدر شیخ صدوق) وجود دارد که امام علیه السلام طی آن نامه وی را به طور شگفت انگیزی ستوده اند. 

علی بن بابویه نامه ای خطاب به امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف نوشته و طی آن از حضرتش خواسته بود تا از خدای متعال بخواهد برای وی فرزند پسر روزی کند. امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف در پاسخ نامه ی وی نوشتند: «قد دعونا لک الله تعالی و ستُرزق ولدین خیرین؛ به درگاه خدا برایت دعا کردیم و تو دو فرزند پسرِ نیکوکار روزی داده خواهی شد». 

همان طور که امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف فرموده بودند، ابن بابویه صاحب دو پسر شد: یکی محمد معروف به «شیخ صدوق» بود و دیگری حسین. این دو فرزند در شهر شیعه نشین قم متولد شدند و در خانه ی رهبر آن روز شیعیان پرورش یافتند. یکی از آن دو، شیخ صدوق شد که احادیث اهل بیت علیهم السلام را جمع آوری نمود و آثارش پس از بیش از هزار سال هنوز وجود دارد و زنده است. 

ایشان افزودند: بدانید که نمازهایی که می خوانیم، شیخ صدوق در پاداش آن شریک است، چراکه بنابر حدیث شریف که می گوید: «الدال علی الخیر کفاعله؛ راهنمای به خیر مانند همان است که آن را انجام داده باشد» برخی از مسائل نماز از سوی امامان معصوم علیهم السلام به واسطه ی شیخ صدوق قدس سره به ما رسیده است. احکام روزه، زیارت امام حسین علیه السلام، زیارت امام رضا علیه السلام و مسائل مرتبط با احکام و غیر آن نیز به واسطه ی وی به ما رسیده است، لذا سهمی از پاداش و اجر این اعمال به شیخ صدوق می رسد؛ هموکه در شهر ری مدفون است و قبرش زیارتگاه مؤمنان می باشد. 

معظم له در ادامه فرمودند: اما، حسین برادر شیخ صدوق عابدی زاهد و پرهیزگار بود، ولی اطلاعاتی درباره ی او در دست نیست و بسیاری از فضلا و طلاب حتی نام او را نمی دانند و او را نمی شناسند. به راستی بهتر نبود که او نیز با تلاش و کوشش همانند برادرش شیخ صدوق می شد. 

مرجع عالیقدر تأکید نموده و فرمودند: هر انسانی در آخرت حسرت می خورد که چرا در دنیا نکوشیده تا بهترین باشد. شما نیک در این معنا بیندیشید و خود را آماده کنید و بدانید که خدای متعال توفیقتان خواهد داد. 

حضرت آیت الله العظمی شیرازی مدظله العالی فرمودند: در توسعه و رشد مؤسسه ی خود بیندیشید و آن را در کشور خود محدود نکرده، در گسترش دامنه ی فعالیت آن در کشورهایی در حوزه ی خلیج فارس، عراق، ایران، خاورمیانه و اروپا بکوشید تا همانند شیخ صدوق شوید، پس عمل خیر را گسترش داده و آن را عمومیت بخشید. 

آری، این کار با خستگی ها و مشکلات فراوان همراه است، ولی مشکلات، چیزی نیست که بتواند مانع از پیشرفت انسان گردد، زیرا انسان به دنیا آمده است تا سیر تکاملی و پیشرفت داشته باشد، خود و دیگران را در مسیر هدایت و کمال انسانیِ الگوگرفته از رسول خدا و اهل بیت علیهم السلام قرار دهد، رغم کل مشکلات و سختی ها انشاء الله تعالی. 

مرجع عالیقدر در خاتمه ضمن دعا برای ظهور حضرت مهدی ارواحنافداه برای شیعیان مظلوم جهان دعا کردند. 

از جمله شخصیت هایی که با حضرت آیت الله العظمی شیرازی دیدار کردند عبارتند از: 

 

ـ آیت الله دینوری از تبریز؛ 

ـ آیت الله عالمی بلخاوی متولی امامزاده یحیی در ولایت جوزیان افغانستان؛ 

ـ حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی فقیه امامی به همراه چند تن از فضلای اصفهان؛ 

ـ حجت الاسلام والمسلمین علوی از بحرین؛ 

ـ حجت الاسلام والمسلمین سید رضی وحیدی فرزند مرحوم آیت الله العظمی وحیدی؛ 

ـ حجت الاسلام شیخ اسامه عطار و مدیر مجمع علمای دینی لندن حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالرحمن حائری؛

ـ مداح اهل بیت حاج سید حسن کربلائی؛ 

ـ جمعی از نویسندگان شیعه و مسیحی از لبنان که تعدادی از تألیفات نویسنده ی مشهور لبنانی سلیمان کتانی را تقدیم معظم له نمودند؛ 

ـ خطیب حسینی حجت الاسلام والمسلمین یگانه؛ 

ـ خطیب حسینی حجت الاسلام والمسلمین فتوت از کویت؛ 

ـ خطیب حسینی حجت الاسلام شیخ عبدالحسن اسدی از وکلای آیت الله العظمی شیرازی در دانمارک؛ 

ـ حجت الاسلام سید نثار حیدری از فضلا و مبلغین فعال در کشورهای اروپایی؛ 

ـ دکتر مَرغی استاد دانشگاه تهران؛ 

ـ حجت الاسلام شیخ جعفر حائری مدیر مسئول مؤسسه و حسینیه امام صادق علیه السلام در دیترویت آمریکا؛ 

ـ جمعی از فضلای عربستان

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا