مرجعیت شیعه

بیانات مهم آیت الله العظمی شیرازی در گردهمایی بزرگ هیئات مذهبی

 میلیون ها مسلمان از کشورهای اسلامی از بیدادگری حاکمان گریخته، به غرب پناه برده است و این، یعنی یک عار و ننگ بزرگ برای مسلمانان. 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

به گزارش شیعه ویوز ، طبق سنوات گذشته، همزمان با سالروز شهادت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله، جمع کثیری از هیئات مذهبی از ایران و سایر کشورها در بیت مرجع عالیقدر شیعیان جهان، حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی در شهر مقدس قم گرد هم آمده و به رهنمودهای معظم له گوش فرا دادند. 

مرجع عالیقدر در ابتدا ضمن عرض تسلیت بمناسبت سالروز شهادت جانسوز رسول خدا صلی الله علیه وآله به ساحت مقدس امام زمان ارواحنافداه و همه ی مؤمنان و تمام مظلومان مسلمان و غیر مسلمان جهان، این مصیبت جانگداز را بسیار عظیم دانسته و فرمودند: در روایات متواتر عامّه و علمای شیعه روایت کرده اند، رسول خدا صلی الله علیه وآله به مرگ طبیعی از دنیا نرفته، بلکه به شهادت رسیده اند. 

مرجع عالیقدر همچنین با اشاره به خبر دادن خدای متعال به حضرت عیسی علیه السلام درباره به شهادت رسیدن رسول خاتم صلی الله علیه وآله فرمودند: در حدیثی قدسی که مفصل به آن اشاره شده است خدای متعال خطاب به حضرت عیسی علیه السلام درباره چگونگی از دنیا رفتن پیامبر خاتم صلی الله علیه وآله می فرماید: «ویقضی شهیداً؛ و با شهادت از دنیا می رود». 

مرجع عالیقدر فرمودند: تمام ستم هایی که در جهان صورت می گیرد نتیجه ی منحرف کردن اسلام از مسیری است که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله آن را ترسیم و خود بدان عمل کرده اند و تا به امروز نیز هرچه ستم بر مردم رفته، از همان انحرافی که پس از شهادت رسول خدا صلی الله علیه وآله به وجود آمد سرچشمه می گیرد، لذا این روز را به تمام مظلومان جهان تعزیت می گویم. 

مرجع عالیقدر در بخش دیگری از بیانات ارزشمندشان از عزاداران و زائران اربعین حسینی تجلیل و تقدیر نموده و فرمودند: از تمام کسانی که در ماه های محرم و صفر در جای جای دنیا، در حسینیه ها، خانه ها، راهپیمایی هایی که جهت زیارت اربعین حسینی علیه السلام و یا نماد آن در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی برگزار شده است و خدمتی کرده و زحمتی بر خود هموار کرده اند، به ویژه آنان که در این جریان بزرگ تاریخی به زائران آن حضرت خدماتی ارائه دادند تشکر می کنم؛ زائرانی که از سراسر عراق و از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی در این راهپیمایی میلیونی حضور داشتند. 

مرجع عالیقدر درباره ی دیرینه و منشأ پیاده رفتن به زیارت امام حسین علیه السلام فرمودند: در روایات معتبر آمده است که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: «شخصی که پیاده به زیارت امام حسین علیه السلام برود، به هنگام بازگشت فرشته ای خاص نزد وی رفته، سلام مرا به وی ابلاغ می کند». 

فراتر اینکه امامان معصوم علیهم السلام، مردم را به رفتن با پای پیاده به زیارت امام حسین علیه السلام تشویق و ترغیب کرده اند. لذا من وظیفه ی خود می دانم از آنان تشکر و آنان را دعا کنم. 

مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی شیرازی سپس با اشاره به وقایع پس از شهادت رسول خدا صلی الله علیه وآله و اهمیّت خطبه فدکیه و معروف حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: در موضوع شهادت رسول خدا صلی الله علیه وآله، حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه ی خود جملاتی پر محتوا ایراد فرمودند که شایسته است جوانان آن را حفظ کنند و بزرگ ترهای خانواده به هر وسیله ای آنان را به حفظ این خطبه ی با اهمیت تشویق کنند، چراکه این بخش از بیانات حضرت زهرا سلام الله علیها چکیده و مجموعه ی اسلام است. آن حضرت در این خطبه، تولی و تبری، احکام و عقائد اسلام، فلسفه ی احکام و اخلاق اسلامی را در عین خلاصه بودن، جامع و بدون هیچ کم و کاستی بیان فرمودند. 

ایشان افزودند: اگر روزی محتوای خطبه ی حضرت زهرا سلام الله علیها در جایی از دنیا عملی شود آن منطقه مدینه ی فاضله خواهد شد و تمام رذایل اخلاقی، مانند: دروغ، غیبت، تهمت، منازعات خانوادگی و اجتماعی و طلاق خانمان برانداز از آن جامعه رخت برخواهد بست. جان سخن این است که این خطبه عصاره ی اسلام، خلاصه آیات قرآن و دیگر کتاب های آسمانی و چکیده ی گفتار و رفتار رسول خدا صلی الله علیه وآله است. از این رو همه ی جوانان ـ چه در کشورهای اسلامی، چه در کشورهای غیر مسلمان ـ به این خطبه اهمیت داده، بی دریغ، در حفظ آن بکوشند. 

آن گاه معظم له سخنان خود را اینگونه ادامه دادند: حضرت زهرا سلام الله علیها این خطبه را در جمع مهاجرین و انصار ایراد فرمودند، گذشته از جنبه های بلاغی و فصاحتِ خطبه که همان بلاغت و فصاحت نهج البلاغه را دارد و از سخن خدا فروتر و از سخن انسان ها بالاتر است، جمله ای دارد خطاب به مهاجرین و انصار و به خصوص مردمی که روش پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله را دگرگون کرده، آن را به انحراف کشاندند. آن حضرت فرمودند: «فاحتقبوها باقیة العار؛ این ننگ را برای همیشه و جاودانه بر دوش بکشید». 

کلمه ی عار (ننگ) کلمه ای است خشن و تند، در قرآن و هزاران حدیث معصومین علیهم السلام کمتر دیده می شود و حضرت با به کار گرفتن این لفظ خشن و تند می خواستند نهایت رسوایی و زشتی عمل آن جماعت را بیان کنند. در حقیقت ننگی که آنان بر دوش کشیدند، برای همه ی مسلمانان باقی خواهد ماند و از بین رفتنی نیست. ننگی که حضرت زهرا سلام الله علیها از آن سخن گفتند، خلافتی بود که پس از به شهادت رسیدن پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به وجود آوردند. 

مرجع عالیقدر فرمودند: اهل مطالعه و فرهیختگان در هر سن و سالی که هستند تاریخ پس از رسول خدا صلی الله علیه وآله تا به امروز را بخوانند، خواهند یافت جدای از حکومت چهار سال و چند ماهه ی امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام که مثل نگینی درخشنده در حلقه ای تاریک و سیاه بود، دیگر حاکمان، جهان اسلام را در سراسر این دوره ی هزار و چند صد ساله از رسوایی و زشتی آکنده اند. به عنوان مثال، از نظر نابسامانی های موجودِ اجتماعی، اخلاقی، فردی و خانوادگی انسان بهت زده می شود، چراکه اعتیاد، جنایت، آدم ربایی، کلاهبرداری، نزاع های خانوادگی، طلاق و جز آن، در کشورهای اسلامی درصدر لیست قرار دارند و در زمینه های پیشرفت، مردم داری، آزادی در رده ی بسیار نازل و در آخر لیست هستند. 

جدای از زندانیان سیاسی، زندان ها مملو از زندانیان آن هم با جرم های گوناگون است، آیا این حاکمان همانند رسول خدا صلی الله علیه وآله کشورداری می کنند؟ آن حضرت با تمام مشکلات داخلی و خارجی و مشکلاتی که منافقانِ بدتر از مشرکان برای حضرتش به وجود آورده بودند؛ همان هایی که قرآن کریم فقط درباره ی آنان می فرماید: «فِی الدَّرْکِ الأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ؛(نساء/145) در فروترین مرحله دوزخند». با تمام این احوال اگر ماجراهای آن دوره و روش رسول خدا صلی الله علیه وآله در حکومت داری به طور صحیح به تصویر کشیده شود زیبایی و دلنشینی آن، دنیا را متحول کرده، چهره ی حقیقی اسلام را به جهانیان نشان خواهد داد. به عنوان مثال یکی از دستاوردهای پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله این بود که جنگ میان اوس و خزرج را به صلح، محبت و دوستی بدل کردند. آن هم جنگی که بنا به نقل برخی مؤرخان به پیشینه ای سیصد ساله بر می گشت که میان آنان جریان داشت. 

آیا نوجوانان مسلمان از این امور آگاهی دارند؟ مرحوم علامه مجلسی در چند جای کتاب شریف بحارالانوار خود، مرحوم شیخ عباس قمی در منتهی الآمال خود و دیگران در کتاب های خود این مطلب را آورده اند. 

ایشان در ادامه فرمودند: این، یک روش که روش رسول خدا بوده برای حکومت اسلامی است، حال ببینیم به چه دلیلی و به دست چه افرادی آن شیوه ی حکومتی رسول خدا صلی الله علیه وآله دگرگون شده است. به راستی به جز دوران حکومت رسول خدا صلی الله علیه وآله و دوره ی کوتاه حکومت امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام چیزی برای ارائه به جهانیان وجود دارد؟ آیا حکومت افرادی همانند: هارون، مأمون، پهلوی، صدام و قذافی قابل ارائه به جهانیان هستند؟ غیر از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام هر فردی را که به جهان معرفی کنیم، مایه ی ننگ و سرافکندگی است که حاصل او منحرف کردن دین و مسیر آن است. 

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در مکه تحت فشار مشرکان دیکتاتور قرار داشتند و در استضعاف زندگی می کردند، اما در مدینه تشکیل حکومت دادند، با این حال گرسنه می ماندند تا ملت گرسنه نمانند. ایشان در آن هنگام که رئیس حکومت بودند هرچه به دست می آوردند به مردم می دادند و بنا به روایات تاریخی فقط یک مقدار شیر، شام آن حضرت بود. با آن همه تلاش و فعالیت، مسئولیت رهبری، فرماندهی جنگ ها و شرکت مستقیم در جنگ، پنج نوبت سخنرانی در روز و حل و فصل اختلافات و منازعات کار آسانی نبود و به نیروی زیادی احتیاج داشت. با تمام این احوال شام آن حضرت تنها یک مقدار شیر بود که گاهی نیز آن را به دیگری داده، گرسنه می خوابیدند و خود انس که خدمتگذار رسول خدا صلی الله علیه وآله بود می گوید گاهی رسول خدا دیر می کردند و من آن مقدار شیر که شام حضرت بود را می خوردم و حضرت وقتی می آمدند به سمت ظرف شیر می رفتند، وقتی آن را خالی می دیدند به روی خود نیاورده و مرا هرگز مورد گله قرار نمی دادند. 

 

رسول گرامی اسلام روزی به منزل حضرت زهرا سلام الله علیها رفتند و به ایشان فرمودند: «سه روز است که غذایی از گلویم پایین نرفته، چیزی برای خوردن دارید؟» و آن حضرت قطعه نان جوینی را برای پدر آوردند. 

حضرت ختمی مرتبت برای رفع درد گرسنگی، سنگ و بنابر روایت گاهی دو سنگ به شکم خود می بستند تا درد ناشی از اصطکاک دیواره ی معده به یکدیگر کاسته شود. این، رفتار رئیس حکومتی بود که تمام دارایی های مملکتی در اختیار ایشان قرار داشت. 

آن شیوه ی حکومت عادلانه، سرافراز و مایه افتخار بعد از رسول خدا صلی الله علیه وآله و بعد از امیرمؤمنان علیه السلام تا به امروز به شیوه ای مبدل شده که یک ننگ بزرگ بوده و همه شاهد آن هستیم. متأسفانه آمار فقر در کشورهای اسلامی از کشورهای غیر اسلامی بالاتر بوده و آمار گرسنگانش بیشتر است، چنان که در روزنامه ای خواندم هشتاد درصد ملت یکی از کشورهای اسلامی زیر خط فقر زندگی می کنند. 

این، مسلماً با اسلام، قرآن، عمل و سیره ی رسول خدا صلی الله علیه وآله هیچ نزدیکی و شباهتی ندارد. پس از آن روزگار درخشان حکومت ده ساله ی رسول خدا صلی الله علیه وآله، و زمان نورانی امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام در حکومت چهار ساله و چند ماهه ی خود با مشکلاتی که داشتند چنان عادلانه و حکیمانه حکومت کردند که فقر و گرسنگی را از کشور پهناور اسلامی ریشه کن نموده و با جرأت تمام فرمودند شاید در حجاز یا یمامه شخصی باشد که به قرص نانی نرسد، و یا هرگز شکمی سیر نخورد. و با آن همه دشمنان کینه توزی که آن حضرت داشتند و تا به امروز دارند، احدی نتوانسته به این سخن حضرت خورده بگیرد و بگوید: چرا حضرت گفته است شاید، بلکه حتماً گرسنه ای در حکومت او وجود داشته است. آری در کشوری پهناور که در تقسیمات جغرافیایی امروز پنجاه کشور فعلی را دربر می گرفت، امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام آن گونه عادلانه و حکیمانه حکومت کردند. 

 

مرجع عالیقدر افزودند: در روایت آمده است که آن حضرت روزی دست به پیراهن خود زده، فرمودند: «این جامه که بر تن دارم دست بافت خانواده ی من است و اگر جامه ای از پول شما بر تن کنم، من نیز قطعاً از ستمکاران خواهم بود». متأسفانه آنچه غیر مسلمانان دیده و شنیده اند، رفتاری غیر از این بوده و شاهد تاریخ زشت و دست اندازی های بنی امیه، بنی مروان، بنی عباس و بنی عثمان بوده اند. 

امروزه هم وقتی فلان وزیر، فلان رئیس و از همین دست حاکمان کشورهای اسلامی عزل شده و یا می میرند، ثروت هایی با ارقام خیالی از خود بر جای می گذارند؛ ثروتی که از غارت دارایی ملت های ضعیف مسلمان فراهم آورده است. 

مسلماً این، اسلامی نیست که رسول خدا صلی الله علیه وآله آوردند و خود و امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام آن را تبلیغ کردند. لذا وقتی غیر مسلمانان و کفار به این اسلام می نگرند، می بینند که خود، بهتر از آن را دارند. 

حضرت آیت الله العظمی شیرازی مدظله العالی افزودند: یکی از موارد عار و ننگی که حضرت زهرا سلام الله علیها به آن اشاره نمودند، همین مسأله پناهندگی مسلمانان از کشورهای اسلامی به کشورهای غیر اسلامی است که آن نتیجه سوء رفتار حاکمان این کشورها می باشد که باعث شده سیل پناهندگان به کشورهای غیر اسلامی روانه شود و این خلاف آموزه ی اسلام است، زیرا قرآن کریم دستور می دهد که مسلمانان به کافران پناهندگی بدهند و خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می فرماید: «وَإِنْ أَحَدٌ مِّنَ الْمُشْرِکِینَ اسْتَجَارَکَ فَأَجِرْهُ؛(توبه/6) و اگر یکی از مشرکان طالب پناهندگی شد، یا رسول الله پناهش ده». 

به راستی تا به حال یک مشرک یا غیر مسلمان به یک کشور اسلامی پناه برده است، اما بر عکس میلیون ها مسلمان از کشورهای اسلامی از بیدادگری حاکمان گریخته، به غرب پناه برده است و این، یعنی یک عار و ننگ بزرگ برای مسلمانان. 

ایشان در باب بیت المال مسلمانان در زمان رسول خدا صلی الله علیه وآله و امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام فرمودند: از میان چهارده معصوم علیهم السلام تنها رسول خدا صلی الله علیه وآله و مدتی کوتاه امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام حکومت کردند. در منابعی همانند بحار، وافی، کافی، من لا یحضره الفقیه و… درباره ی دوره ی حکومت این دو بزرگوار و نحوه ی تقسیم موجودی بیت المال روایاتی نقل شده است، بدین بیان و معنا که از محل موجودی بیت المال، نیاز نیازمندان، علی الخصوص اولیات زندگی هر انسانی مانند، کار و روزی، تهیه ی مسکن و ازدواج، تعلیم و درمان و جز آن به هر فردی در خور شأنش داده می شد و اگر چیزی باقی می ماند، توسط رئیس دولت یا مأمورِ از سوی او میان مردم تقسیم می شد. 

امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام پس از دادن مبالغی برای موارد فوق و برآوردن نیازهای اولیه مردم جویای موجودی بیت المال ـ که در هر شهری وجود داشت ـ می شدند و در یک موردِ آن پس از محاسبه، به هر یک سه دینار رسید و سهم خود و نیز سهم قنبر غلام خود هم نفری سه دینار شد، بعضی ها آمدند و اعتراض کردند که به ما و نیز غلام مان یک اندازه می دهی در حالی که حاکمان قبلی به ما هزارها می دادند، حضرت فرمودند: این روش رسول خدا بوده و جز روش حضرت را در پیش نمی گیرم، ولذا در زیارت غدیر، آن حضرت «القاسم بالسویه؛ تقسیم کننده ی به مساوات» خوانده شده است. 

درباره ی شیوه ی تقسیم بیت المال، شیعه و عامه، مسلمان و غیر مسلمان این مطلب را نوشته اند که حضرت مساوات را در تقسیم بیت المال همانند رسول خدا رعایت می فرمودند، لذا برخی از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه وآله که منافق بودند و پس از شهادت آن حضرت نفاق خود را آشکار کردند و برخی که بعد نفاق ورزیدند، به امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام ایراد گرفته، بهانه تراشی و سپس فتنه انگیزی و آتش جنگ داخلی علیه حضرت شعله ور کردند. 

بی کفایتیِ سیاسی، مدیریتی، اقتصادی و اجتماعی حاکمان مسلمانِ پس از رسول خدا صلی الله علیه وآله و امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام جامعه ی اسلامی را به این سرنوشت شوم گرفتار کرده و به حدّی فراگیر شده که نمی توان در یک کشور اسلامی، آمار پایین طلاق، نابسامانی اقتصادی، جرم و جنایت، اعدام و ناهنجاری هایی از این قبیل نشان داد و تمام این آشفتگی ها نتیجه انحراف از مسیر صحیح اسلام بود که پس از شهادت رسول خدا صلی الله علیه وآله چهره نمود و حضرت زهرا سلام الله علیها که «صدّیقه» یعنی: راستگوی به تمام معنا هستند آن را می دیدند و از آن خبر داده و فرمودند: «باقیة العار؛ رفتاری که ننگ آن ماندگار خواهد بود». 

ایشان افزودند: ما باید چشمان خود را گشوده، به وظایف و مسئولیت های خود بنگریم و تاریخ را بخوانیم و رخدادهای تاریخی را تحلیل و بررسی کنیم. در منابع تاریخی آمده است: پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله حتی در هنگام شهادت خود به فکر اموال بیت المال و رساندن آن به مستحقین بوده و لذا فرمودند: آن هفت دیناری که در خزانه بیت المال باقی مانده است به مستحقانش بدهید و این فرمایش را سه بار تکرار فرمودند و بالاخره خودشان این مبلغ را خواستند و به مستحقان دادند. 

به نقل از بحارالانوار و غیره، آن پیامبر رحمت، در تقسیم غنائم بعضی از جنگ ها صد شتر، صد شتر بین مقاتلین تقسیم نموده و به افراد دادند. بعد از حکومت ایشان و حکومت امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام چنین چیزی دیده یا شنیده شده است؟ هرگز. 

 

در مقابل، حاکمان کشورهای اسلامی هیچ فرصتی را برای زر اندوزی و غارت مردم از دست نداده اند. رضاخان پهلوی که توسط انگلیسی ها آورده شده بود، نیز به وسیله ی آنان از ایران برده شد. او هنگام رفتن با صدها چمدان انباشته از پول، جواهر و طلای این ملت از ایران خارج شد، البته ثروت همراه او را در یک کشتی گذاشتند و خود او را در یک کشتی دیگر سوار کردند و در میانه ی راه دارایی به غارت رفته ی ملت را با خود بردند و او را به جایی دیگر. 

مسلّم این است که قرار دین مبین اسلام بر این بوده و هست که تمام نیازهای اولیه هر شهروندی را حاکم اسلامی بیمه کند و حتی یک نفر از امت اسلامی در کشور بدون مسکن، ازدواج، کار، دارو و درمان نباشد و همین کار را رسول خدا و امیرمؤمنان انجام داده و در حکومت خودشان پیاده کردند، اما به دلیل انحرافی که پس از شهادت رسول خدا در مسیر اسلام به وجود آوردند، جوامع اسلامی شاهد چنین شرایط اسف بار و روزگاری سخت برای امت اسلام بلکه همه ی امّت های مظلوم دنیا شدند. 

مرجع عالیقدر ادامه دادند: باید از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله پیروی کرد نه از ابوسفیان ها و لات و عُزّی ها. مردم جهان از چنین اموری بی خبرند و نمی دانند که جز رسول خاتم و اهل بیت آن حضرت نمی تواند عدل و رحمت اسلام را آنطوری که خدا فرموده پیاده کند، لذا به حسب وظیفه باید آن تاریخ پر افتخارِ سیاست مداری زیبا، عادلانه و امّت سالاری رسول خدا صلی الله علیه وآله و امیرمؤمنان علیه السلام را فرا گرفت و به جهانیان ابلاغ نمود، به همین مطلب حضرت رضا علیه السلام نیز امر کرده، فرموده اند: «رحم الله من أحیا أمرنا؛ خدای رحمت کند آنان که امر ما را احیا کنند. 

وقتی پرسیدند: چگونه امر شما را احیا کنیم؟ 

فرمودند: یتعلم علومنا ویعلمها الناس، فلو علم الناس محاسن کلامنا لاتبعونا؛ دانش، سخنان و رفتار ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد، چراکه اگر مردم با زیبایی سخن ما آشنا شوند، قطعاً از ما پیروی خواهند کرد». 

دانش، سخنان و سیره ی اهل بیت علیهم السلام شامل احکام، عقائد، روابط فردی و اجتماعی، اخلاق و آداب انسانی و کفایت سیاسی و اقتصادی است که عالی ترین مرتبه ی آن را رسول خدا صلی الله علیه وآله داشتند. 

ایشان در توضیح کفایت سیاسی رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله با برخورد خود با مشرکان مکه اوج کفایت سیاسی خود را به نمایش گذاشتند. مشرکان 21 سال بر ضد پیامبر صلی الله علیه وآله جنگیدند و در این راه از هیچ کاری فروگذار نکردند و در نهایت رسول خدا صلی الله علیه وآله از مکه هجرت کردند تا خود و مسلمانان از گزند و آزارشان دور بمانند. با این حال مشرکان دست برنداشته، لشکرکشی کرده، 400 تا 500 کیلومتر طی مسافت کرده و به سراغ پیامبر رفتند و جنگ هایی همانند: جنگ بدر اول و بدر دوم، صغری و کبری، جنگ احد و جنگ احزاب و غیره را علیه ایشان به راه انداختند. 

پس از 13 سال دیکتاتوری ابوسفیان و دار و دسته او، و نیز آزار و شکنجه ی مسلمانان، و هشت سال جنگ افروزی آنان بعد از هجرت، اکنون پیامبر صلی الله علیه وآله به مکه فاتحانه بازگشته، آن را فتح کردند و بر مشرکان پیروز شدند، اما بزرگوارانه و در اوج قدرت، عفو عمومی اعلام کردند، این کار برترین و زیباترین نشانه ی کفایت سیاسی است. در جهت مقابلِ این رفتار اسلامی انسانی زیبا، رفتار خودکامگان بی کفایت در دوران حاکمیت خود است که هرچه توانستند زدند و کشتند و آواره کردند، مانند صدام و پهلوی. این کار هنر نیست، کشورداریِ همراه با اخلاق هنر است. برخی بر آنند که نمی شود با اخلاق و روی خوش نشان دادن حکومت کرد. مگر رسول خدا صلی الله علیه وآله و امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام این گونه نبودند؟ اتفاقاً امروزه بهتر می شود اخلاق مدارانه حکومت کرد، چراکه امروز فضا بازتر و بینش جوامع بشری تغییر کرده است. 

البته یک مشکل وجود دارد و آن این است که با رفتار ظالمانه ای که از سوی حاکمان کشورهای اسلامی بعد از رسول خدا تا به امروز به نمایش گذاشته شده، باور این که رسول خدا صلی الله علیه وآله و جانشین بر حق او، یعنی امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام آن گونه با مردم رفتار و آن سان عادلانه و مهربانانه فرمانروایی می کردند، برایشان مشکل است. 

پس باید همگان همت ورزند و این تاریخ روشن و زیبای اسلام واقعی را که رسول خدا صلی الله علیه وآله و امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام به نمایش گذاشته و تطبیق نمودند و سایر معصومین آن را ترویج کردند به جهانیان بشناسانیم و مطمئن باشیم که بت پرست ها مسلمان شده و مسلمانی مسلمان ها استوارتر خواهد شد. 

ایشان افزودند: ابوذر، سلمان، عمار، خبّاب و عثمان بن مضعون قبل از مسلمان شدن، بت پرست، کافر، مسیحی، یهودی و یا مجوسی بودند، اما به دلیل کفایت سیاسی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله اسلام را پذیرفته و مسلمان های خوبی شدند. تمام این دستاوردها ارمغان کفایت سیاسی رسول خدا صلی الله علیه وآله است که با پیاده کردن دستورات حکیمانه و عادلانه اسلام به صورت صحیح جلوه نموده است. کفایت اقتصادی، اخلاق، فقرزدایی و ستم زدایی در حدّ أعلا فقط در دین مبین اسلام است که مردم داری، گذشت و بخشش را معیار کار سیاسی و حکومتی می داند، ولی در حکومت های به نام اسلام و کشورهای اسلامی بعد از رسول خدا و تا به امروز، جز ظلم، ستم و سرکوب خبری نیست و هر صدای اعتراضی در گلوها خفه می شود، بر عکس آن، امروز در کشورهای غیر اسلامی می بینیم که مردم آزادند و در رسانه های نوشتاری خود اعتراض نموده و بر ضد حکومت مطلب می نویسند، بدون این که مورد تعرض قرار گیرند. 

مرجع عالیقدر پرسش گرانه فرمودند: کفار این آزادی ها را از کجا آورده اند؟ اوضاع اسف بار موجود در کشورهای اسلامی تا یک قرن و نیم پیش در کشورهای غیر مسلمان وجود داشت، اما آن ها همین مقدار را از اسلام گرفته و در کشورهای خود به جریان انداختند در نتیجه این شد که می بینیم میلیون ها انسان از کشورهای اسلامی و زادگاه خود، به کشورهای غیر اسلامی رفته، در آن جا پناهنده می شوند. 

آری آنان [دانسته یا ندانسته] آزادی بیان را از دین مبین اسلام گرفته و آموخته اند. امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام بر گستره ای به گستردگی پنجاه کشور امروز حکومت می کردند و طبعاً قدرتی فوق العاده داشتند. روزی به همراه جمعی از جایی می گذشتند که یکی از خوارج نسبت به ایشان گستاخی و بدزبانی کرده، او به صورت آن حضرت نگریست و گفت: «قاتله الله کافراً ما أفقهه؛ خدا این کافر را بکشد که چه فقیه و دانشمند است!». 

همراهان خواستند متعرض او شوند اما حضرت مانع شده، فرمودند: «سبٌّ بسبٍّ، أو عفو عن ذنب؛ دشنامی به دشنام یا گذشت از گناهی». 

امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام با این بیان یادآوری کردند که اسلام بیش از این، حق برخورد و مقابله را به ایشان نداده، شخصی که رسول خدا صلی الله علیه وآله درباره اش فرمودند: «یا علی، حربک حربی، سبک سبی؛ ای علی جنگ با تو جنگ با من، و دشنام دادن به تو دشنام دادن به من است» و نه یک فرد معمولی؟ 

معظم له افزودند: خوارج از قصه تحکیم که خودشان حضرت را وادار به قبول تحکیم کرده و سپس تخطئه کردند بوجود آمده و دشمنی خود را اعلام می کردند ولی در عین حال حضرت حتی حقوق آنان را از بیت المال قطع نفرمودند، تا اینکه آتش افروزی کرده و با امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام جنگیدند و در نهایت شکست خوردند. حضرت قبل از شروع در جنگی که آنان افروخته بودن و حضرت بنا بود دفاع کنند، پس از نماز صبح تا ظهر سخنرانی کردند که اگر متن آن در اختیار می بود، از نظر حجم به اندازه ی نهج البلاغه می شد. پس از این سخنرانی بسیاری از خوارج که گفته می شود هشت هزار نفر بوده برگشتند و یک عده از آنان که چهار هزار بودند بر گرایش خارجی گری خود ماندند و جنگیدند و به هلاکت رسیدند جز عده ای از آنان که از جنگ فرار کردند و یکی از آنان ابن ملجم قاتل حضرت بود که حضرت دیگر متعرض آنان نشدند. 

ایشان در ادامه سخنان خود فرمودند: امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام زندانی داشتند، اما نه آن گونه که حاکمان بعد از رسول خدا تا به امروز در کشورهای اسلامی دارند. تاریخ می نویسد که این زندان برای مجازات مخالفان و دشنام دهندگان نبوده، بلکه برای افرادی که مستحق زندان بودند تهیه شده بود. آن زندان به نحوی تأدیبی و به این صورت بوده که دیواره اش از نی و به ارتفاع همان نی ها ساخته شده و سقف هم نداشت. فرد زندانی از فرصت تاریکی شب استفاده کرده، از آن جا می گریخت و البته بسیاری از زندانیان از کرده ی خود پشیمان می شدند و به ارتکاب جنایت باز نمی گشتند. 

بنابراین جوانان باید از هر فرصتی استفاده کرده و دین مبین اسلام با روش و منش، رفتار و کردار اهل بیت علیهم السلام را به همگان، خصوصاً در کشورهای غیر اسلامی به غیر مسلمانان معرفی کنند، البته افرادی که در کشورهای غیر اسلامی هستند، به دلیل وجود آزادی بیشتر و فضای بازتر در بیان حقایق آزادترند و گفتارشان مؤثرتر است. 

یکایک جوانان در این زمینه وظیفه دارند و باید از طریق ارتباطات جدید و به روز جهان، یعنی ماهواره ها و دیگر رسانه ها واقعیت را برای همگان روشن کنند و جوامعی که در آن زندگی می کنند با دین مبین اسلام پیراسته از هر آرایه ای آشنا سازند و بدانند که اگر در کوتاه مدت به نتیجه نرسد، در دراز مدت حتماً ثمره ی زحمات خود را به بار نشسته خواهند دید.

حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی در پایان سخنان خود دو مطلب را به همگان توصیه نمودند: 

 

1. خطاب به هیئت داران، صاحبان و متولیان حسینیه ها فرمودند: شما صاحبان حسینیه ها و هیئت ها خصوصاً آن دسته از حسینیه ها و هیئت هایی که در کشورهای غیر اسلامی فعالیت دارند، امروز تصمیم بگیرید که یک شبکه ای ماهواره ای به نام حسینیه یا هیئت خود تأسیس کنید تا ـ ان شاء الله ـ دو سه سال دیگر به مرحله ی بهره برداری برسد و بدانید که تبلیغ و معرفی کردن خوبی ها و والایی های اسلام و تاریخ نورانی و پر افتخار چهارده معصوم علیهم السلام به جهانیان واجب است. 

خدای متعال رسول مکرم خود را به این امر دستور داده، می فرماید: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ؛(مائده/67) ای پیامبر آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده است کاملاً به مردم ابلاغ کن و اگر چنین نکنی ابلاغ رسالت ننموده ای». 

لذا وقتی نگاهی به خطبه ی غدیریه ی رسول خدا صلی الله علیه وآله می اندازیم می بینیم بخش مهم این خطبه درباره ی امامت و جانشینی امیرمؤمنان و یازده فرزند آن حضرت بوده و مسأله ی ولایت و برائت است. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله پیشتر از غدیر احکام و مسائل را برای مردم بیان فرموده بودند، اما مقوله ی ولایت و برائت، خلافت و جانشینی اهل بیت علیهم السلام از موارد مهمی بوده که قرآن درباره آن می فرماید: «اگر یا رسول الله آن را کاملاً به مردم ابلاغ نکنی، ابلاغ رسالت ننموده ای». 

معظم له در ادامه فرمودند: امروزه یکی از ابزارهای تبلیغ، ماهواره می باشد و بر شما واجب است از این فناوری برای تبلیغ اسلام و فرهنگ زیبای قرآن، رسول خدا و اهل بیت علیهم السلام استفاده کنید و بدانید که غیر مسلمانان هدایت می شوند، زیرا از اسلام منفعت می بینند، چراکه کشورهای کفر و غیر اسلامی بهشت نیست و تنها از جهاتی نسبت به کشورهای اسلامی راحت تر است. این کشورها مشکلات فراوانی دارند که راه حل آن به شناخت تاریخ و سیره ی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سیره ی امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام بستگی دارد و به دست و زبان و فعالیت شما ارتباط دارد. 

حال اگر پول و امکانات مالی نداشته باشید قرض کنید و از این جهت هراسی به دل راه ندهید. در کتاب شریف کافی روایت شده است که رسول خدا صلی الله علیه وآله برای دیگران قرض می کردند و اگر در موعد اداء، پولی نداشتند از دیگری قرض کرده و دَین خود را ادا می کردند. 

معظم له افزودند: خدای بزرگ می فرماید: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛(احزاب/21) قطعا برای شما در زندگی و رفتار رسول خدا سرمشقی نیکوست». 

از این رو چه مانعی دارد که به پیروی از آن حضرت برای این کار قرض بگیرید. حال اگر یکی پاسخ منفی داد به دیگری مراجعه کنید و مطمئن باشید که بار بر زمین نمی ماند و پس از سپری شدن چند سال، هر حسینیه ای پایگاهی مهم برای تبلیغ دین مبین اسلام می شود. 

از طریق ماهواره ها می توان مفاهیم صحیح اسلام را به جهانیان رساند و محتوای قرآن کریم و تفسیر آن، نهج البلاغه و تفسیر آن، صحیفه ی سجادیه، تاریخ معصومین و سخنان گهربار آنان را برای مردم بیان کرد. 

اگر دست به کار شده، این مسئولیت را زودتر به انجام برسانید چه بهتر، اما اگر انسان سستی بورزد شاید فردی دیگر بدان بپردازد و برای آن شخصی که می توانست انجام دهد و نداد حسرت و افسوس در پی داشته باشد. 

البته این نوع کارها زحمت دارد، اما از آن جهت که برای پیامبر اسلام و حضرات معصومین علیهم السلام است باید زحمت ها را به جان بخریم. 

2. همگان را به ویژه جوانان در هر موقعیت شغلی و اجتماعی هستند توصیه می نمایم روزی دو سه ساعت از اوقات فراغت خود، به مطالعه ی تاریخ اسلام اختصاص داده و یافته های خود در این زمینه را توسط ارتباطات نوین جهان امروز به دیگران انتقال دهند. 

مرجع عالیقدر یادآوری کردند: شما برای تبلیغ یافته های دینی خود توسط شبکه های جهانی باید سعی و کوشش نموده و بدانید که امروزه صاحب هر موقعیتی، مانند: بازرگان، سیاستمدار، تولیدکنندگان، فرهیختگان و جز آن ها برای تبلیغ متاع خود شبکه ی ماهواره ای اختصاصی دارند و از آن برای ترویج متاع خود استفاده می کنند، و چه متاعی سودمندتر از احکام سعادت آفرین دین مبین اسلام؟ این به اضافه ی جریان های گمراه و گمراه کننده که در دنیا صدها شبکه دارند و تنها هدفشان بد نشان دادن چهره ی نورانی اسلام است. شما که اهل بیت علیهم السلام را دارید با معرفی آنان و کوشش در این راه در واقع به فرموده ی قرآن کریم: «تِجَارَةً لَّن تَبُورَ؛(فاطر/29) تجارتی پر سود، زیان ناپذیر و خالی از کساد» دارید. وانگهی در شرایط موجود و شبهه پراکنی دشمنان بر ضد مکتب اهل بیت علیهم السلام، این امر واجب کفایی است، که اگر افرادی به اندازه کافی بدان نپردازند، بر همگان واجب عینی است. 

حضرت آیت الله العظمی شیرازی مدظله العالی در خاتمه ضمن تشکر از احیاگران معارف آل الله و شعائر حسینی فرمودند: از تمام افرادی که در مراسم سوگواری اربعین امام حسین علیه السلام خدمت کردند و نیز از دست اندرکاران شبکه های ماهواره ای شیعی که این مراسم بزرگ را پوشش خبری دادند و به دنیا گزارش کردند تشکر می کنم و ان شاء الله این خدمات ادامه یابد و نسل اندر نسل در خاندان آنان پایدار باشد. 

خدای متعال شما اصحاب حسینیه ها و هیئت ها و نیز جوانان را در این راه توفیق روز افزون عنایت فرماید.

 

وصلی الله علی محمد وآله الطاهرین

 

گفتنی است بیانات حضرت آیت الله العظمی شیرازی بصورت زنده از شبکه های جهانی مرجعیت، سلام، امام حسین 1و2و3، الانوار، العقیلة، فورتین، فدک و صوت العترة، به صورت زنده و مستقیم به زبان های مختلف منعکس شد و سپس شبکات متعدد شیعی بصورت زنده و مستقیم بیانات ارزشمند مرجعیت جلیل القدر شیعه را به بحث و تحلیل گذاردند و با دعوت از اندیشمندان جهان اسلام، به تبیین و تشریح نکات مهم سخنرانی معظم له پرداختند

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا