مرجعیت شیعه

چهل و یکمین سالروز شهادت آیت الله سید حسن شیرازی

امروز 16 جمادی الثانی مصادف است با چهل و یکمین سالروز شهادت، عالم مجاهد «آیت الله سید حسن شیرازی» علیه الرحمه.

امروز 16 جمادی الثانی مصادف است با چهل و یکمین سالروز شهادت، عالم مجاهد «آیت الله سید حسن شیرازی» علیه الرحمه.

به گزارش شیعه ویوز، شانزدهم جمادی الثانی سالروز شهادت «آیت الله سید حسن شیرازی»، برادر مرجعیت شیعه «آیت الله العظمی سید صادق »مدظله به دست عناصر حزب بعث عراق است.

این عالم مجاهد در سال ١٣٤٥ قمری در شهر مقدس نجف چشم به جهان گشود و پس از تحصیل علم نزد اساتیدی چون پدرشان «آیت الله العظمی سید میرزا مهدی شیرازی»، برادر بزرگشان «آیت الله العظمی سید محمد شیرازی»، «آیت الله العظمی سید محمدهادی میلانی» و «آیت الله العظمی شیخ محمدرضا مسجد شاهی اصفهانی» به درجه اجتهاد رسید.

شهید والا مقام آیت الله سید حسن شیرازی، با الهام گرفتن از قرآن و عترت، راه نجات ملت های مسلمان را بر آنها باز می گفت و این همان چیزی بود که حزب بعث و دیگر ظالمین، از آن هراس داشته و دارند. 

ایشان بر لزوم گسترش شعائر حسینی تاکید می کرد و آن را بیمه کننده دین، در برابر همه خطرات دشمنان می دانست، حق قانون گذاری را منحصراً برای اسلام و معصومین علیهم السلام می شمرد و هرگز قوانین مخالف با اسلام و محدود کننده آزادی های مشروعه فردی و اجتماعی را صحیح و قابل اجرا نمی دانست. 

 این مجاهد بزرگ همچنین، فعالیت های گوناگونی در زمينه مقابله با تفکر کمونیستی داشت که در آن زمان به کشورهای اسلامی خصوصا کشور عراق هجوم آورده بود و به همین خاطر توسط رژیم بعث عراق دستگير و زندانى شد.

این شهید بزرگ، پس از آزادی از زندان فعالیت های خود را گسترش داد که از آن جمله می توان به تاسیس و راه اندازی چندین مسجد و مرکز اسلامی در کشورهای مختلف اسلامی و همچنین مدارس حوزوی که از مهمترین آنها حوزه علميه زینبیه در دمشق و مدرسه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در بیروتِ لبنان اشاره نمود که همچنان در حال فعالیت و تربیت طلاب و علمای شیعی هستند.

شهید آیت الله سید حسن شیرازی، تنها فقها و مراجع را رهبران امت اسلامی و حافظ امت در برابر خطرات و انحرافات و گرایشات فاسد می دانست و همواره بر پیروی از آنان تأکید داشت. 

وی بر اهمیت مسئله شورا و مشورت خصوصاً در کارهای مهم اجتماعی در سطح رهبران معتقد بود و تشکیل و دوام حکومت اسلامی را در سایه شورای مراجع و وجود احزاب و گروه های اسلامی تحت نظارت آنان ممکن می دانست.

ایشان با هرگونه مصلحت اندیشی، رعایت منافع مالی، ترس، سکوت در برابر بی عدالتی ها، نشر افکار و عقاید منحرف و مورد اهانت قرار گرفتن مقدّسات دینی مخالف بود و نتیجه این گونه اعمال را، جدای از عذاب اخروی، چیزی جز ذلّت و خواری در دنیا نمی دانست.

سرانجام، آیت الله سید حسن شیرازی در تاریخ 16جمادی الثانی زمانی که قصد شرکت در مراسم یادبود شهید سید محمد باقر صدر در لبنان را داشت، توسط دو نفر موتورسوار به ضرب گلوله به شهادت رسید.

به گفته «خالد عبدالغفار» منشی صدام؛ صدام شخصا دستور ترور ایشان را داده بود.

پیکر پاک شهید«آیت الله سید حسن شیرازی» پس از انتقال به شهر مقدس قم و خواندن نماز توسط «آیت الله العظمی مرعشی نجفى»قدس سره، در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به خاک سپرده شد. 

«آیت الله العظمی سید محمد شیرازی» قدس سره در مراسم این مجاهد خستگی ناپذیر گفته بودند: «این اولین شهید از خاندان شیرازی نیست و آخرین شهید نیز نخواهد بود».

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا