مرجعیت شیعه

مرجعیت شیعه خطاب به سران حکومت ها: گذشت را از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله یاد بگیرید

مرجعیت شیعه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی طی سخنانی خطاب به سران حکومت ها فرمودند: گذشت و معامله نیک را از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله یاد بگیرید. 

مرجعیت شیعه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی طی سخنانی خطاب به سران حکومت ها فرمودند: گذشت و معامله نیک را از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله یاد بگیرید. 

معظم له که در میان جمعی از شیعیان کشور کویت سخن می گفتند، فرمودند: گاهی فردی با رفتار بدِ کسی مواجه می شود، اما در مقابل به فضائل اخلاقی عمل می کند. این فضیلت ها مراتبی دارد که عبارت است از: بخشیدن؛ بدین معنا که مقابله به مثل نکند و از او درگذرد که این یکی از مراتب احسان است. 

دیگری که مرتبه بالاتری است، احسان است؛ بدین معنا که نه تنها از او درگذرد، بلکه او را از احسان و نیکی خود برخوردار کند. 

و سومین مرتبه که از همه مراتب بالاتر است، این است که انسان بهترین برخورد نیکو را با او داشته باشد، همانگونه که قرآن به آن سفارش فرموده است. 

معظم له در ادامه با اشاره به سختی ها و مشقت هایی که رسول اکرم صلی الله علیه و آله برای دعوت مردم در صدر اسلام به یکتا پرستی متحمل شدند، افزودند: علی رغم اینکه کفاری مانند ابولهب به طور دائم و پیاپی رسول خدا صلی الله علیه وآله را می آزردند، در جایی از تاریخ ندیده ام که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله حتی یک بار او را به جهت رفتارش نکوهش کرده باشند و حتی بگویند چرا با من چنین رفتاری داری.

ایشان افزودند: لذا لازم است که گذشت در هر سطح و زمینه، مانند کانون خانواده، میان همسران، خویشاوندان، همسایگان، دولت ها و ملت ها معیار و مبنا قرار گیرد؛ چنان که رسول خدا صلی الله علیه وآله همیشه، به ویژه در روزگاری که در مدینه منوره ده سال حکومت کردند، گذشت داشتند.

مرجعیت شیعه با اشاره جایگاه حکومت های عدالت محور و حکومت های ستمکار نزد خدای منان، فرمودند: ما از تمامی حکومت های جهان دعوت می کنیم که تاریخ پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله و امیرمؤمنان علیه السلام را بخوانند و با شیوه و رفتار حکومتی آنان آشنا شوند.

معظم له در پایان سخنان خود تأکید کردند: دولت ها و حکومت های اسلامی و حاکمان غیر مسلمان را به درس آموزی از این فضیلت و به کار بستن این آموزه پر فضیلت رسول خدا صلی الله علیه وآله فرا می خوانم و البته پیش از این فراخوان خود بدان عمل می کنیم.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا