مرجعیت شیعه

مرجعیت شیعه: انسان باید از تمایلات نفسانی خود دوری نماید

مرجعیت شیعه «آیت الله العظمی سید صادق شیرازی» مدظله، طی سخنانی فرمودند: عظمت و بزرگی انسان در دنیا و آخرت در گرو تن دادن به اعتقادات و دوری گزیدن از تمایلات خویش است.

 

مرجعیت شیعه «آیت الله العظمی سید صادق شیرازی» مدظله، طی سخنانی فرمودند: عظمت و بزرگی انسان در دنیا و آخرت در گرو تن دادن به اعتقادات و دوری گزیدن از تمایلات خویش است.

به گزارش شیعه ویوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معظم له، ایشان که در دیدار با جمعی از طلاب حوزه علمیه شهر نجف و یکی از بزرگان عشیره بنی کعب سخن می گفتند، خدای سبحان دو چیز بسیار مهم را در وجود تمام افراد بشر قرار داده که غالباً در حال نزاع هستند؛ آن دو عبارتند از عقل به معنی باورها و اعتقادات الهی که قرآن کریم از آن به عنوان فطرت یاد نموده و دیگری، نیروی شهوات و تمایلات نفسانی، یعنی نفس اماره است.

معظم در ادامه با نبیین این دو نیرو افزودند: اگر انسان تصمیم بگیرد در چالش ها، میان شهوات و تمایلات، عقل یا همان باورها را مقدم بدارد یا از رفتار خوب دیگران الگو بگیرد، می تواند به مدد عقل همانند شیخ انصاری، شیخ طوسی، سید بحرالعلوم و یا دیگر عالمان نامی و اثرگذار در جامعه شود. ولی اگر انسان در چالش هلا و موقعیت های سخت، تمایلات و شهوات را بر عقل و خردورزی مقدم بدارد، دنیا و آخرت خود را تباه کرده و بر باد می دهد.

مرجعیت شیعه ادامه دادند: اگر انسان بخواهد نامی نیک از خود به یادگار گذارده و و در شما اثر گزاران در تاریخ باشد، باید در مسائل خانوادگی، سیاسی، اقتصادی و دیگر امور مرتبط با زندگی به رهنمودهای عقل و باورها گوش فرا دهد ولی در غیر این صورت تمایلات و شهوات هماره انسان را زیر فشار خود دارند.

ایشان همچنین فرمودند: مایه تأسف است که انسان در دنیا زندگی کند و به سرای دیگر برود، اما بر کرده خویش در دنیا افسوس بخورد. از این رو بر پیروی از عقل و دوری جستن از تمایلات و شهوات عزم خود را جزم کرده و با اراده ای راسخ در این مسیر گام بردارید.

مرجعیت شیعه «آیت الله العظمی سید صادق شیرازی»مدظله، در پایان سخنان خود ضمن دعای خیر برای حاضران، به آنها گفتند: از شما به هنگام زیارت عتبات عالیات عراق، التماس دعا دارم.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا