مرجعیت شیعه

بررسی «نیازهای دولت عراق برای مبارزه با فساد و تروریسم» در گردهمایی الفرات

نشستی با عنوان «نیازهای دولت عراق برای مبارزه با فساد و تروریسم» در شهر مقدس کربلا برگزار شد.

 

نشستی با عنوان «نیازهای دولت عراق برای مبارزه با فساد و تروریسم» در شهر مقدس کربلا برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی شیرازی، مرکز مطالعات استراتژیکی الفرات، در کربلای معلی گردهمایی ماهیانه خود را با حضور تنی چند از مدیران مراکز تحقیقاتی، شخصیت های حقوقی، دانشگاهی و اصحاب رسانه در مقر اجلاس هفتگی مؤسسه فرهنگی ـ رسانه ای النبأ در شهر مقدس کربلا برگزار کرد.

در این گردهمایی عملکرد «دولت 2018 عراق و بایسته های برخورد با دوگانه ویرانگر فساد و تروریسم» بررسی شد.

در این گردهمایی دکتر حسین احمد السرحان، پژوهشگر مرکز الفرات یادداشت خود را ارائه داد و آن را دارای دو متغیر به شرح زیر خواند:

1. شرایط و طبیعت دولت فعلی عراق؛

2. بایسته ها و عناصر و راهکارهای لازم برای مبارزه با فساد.

وی گفت: این دو مورد مهم ترین اموری است که باید با دوراندیشی بر آن چیره شد.

وی افزود: برنامه دولت فعلی این دو هدف را ترسیم کرده، دنبال می کند؛ لذا بر این باوریم که بدون توفیق و پیروزی در برابر پدیده فساد و تروریسم دولت فعلی نخواهد توانست ساختار مؤسسه ها و نهادهای کشور را کامل کند. 

وی افزود: اگر دولت عراق همان روشی را در برابر فساد و تروریسم پیش گیرد که دولت های پیشین در پیش گرفته بودند، چهار سال سراسر مشکل در پیش خواهد بود که رنج، تنگنا، فروپاشی، محرومیت و عقب ماندگی را در پی خواهد داشت

حجت الاسلام شیخ مرتضی معاش، سرپرست مؤسسه فرهنگی ـ رسانه ای النبأ نیز ضمن اظهاراتی گفت: سؤال درباره فساد، بیشتر سؤالی فلسفی است تا اینکه سیاسی یا اقتصادی باشد، چراکه تروریسم  بیشتر به جنگ نیابتی شباهت دارد که امری کاملاً روشن است، به ویژه اینکه تروریسم در عرصه واقعی چیزی نیست، بلکه جنگ نیابتی بین نیروها و تشکل های گوناگون است که از این رهگذر می خواهند منافع و مصالح طرف دیگر را از بین ببرند.

وی ادامه داد: در مورد فساد باید گفت که این نیز نیابتی است و از منافع نیرو و گروه معینی حکایت دارد. اصل فساد چنان که ارسطو گفته است «حاکمیت مطلق، فساد مطلق به همراه دارد» می باشد. بنابراین، بن پایه و اساس فساد در حاکمیت نهفته و از همین طریق به پیدایش فساد در نظام سیاسی دامن زده می شود.

حجت الاسلام معاش، در ادامه گفت: امروزه با مشکلی روبرو هستیم و آن تفکر فرد سیاسی و تصمیم گیرنده سیاسی و حاکمی است که به سهم خواهی و غنیمت گرفتن می اندیشد، اما در اینجا به طور کلی ما از تصمیم گیرندگان سخن می گوییم، نه در مورد جریان یا حزب خاصی.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا