مرجعیت شیعه

افتتاح مدرسه علمیه جعفریه در سامرا پس از بازسازی

مدرسه علمیه جعفریه سامرا، طی مراسمی به صورت رسمی بازگشایی شد.

 

مدرسه علمیه جعفریه سامرا، طی مراسمی به صورت رسمی بازگشایی شد.

در ایام شادی اهل بیت علیهم السلام و میلاد پیامبر اسلام و ششمین امام  مسلمانان جهان، مدرسه علمیه جعفریه که به همت شیعیان عراق تجدید بنا شده است، افتتاح گردید.

حجت الاسلام سید محمد حسین العمیدی سخنران این مراسم، در باره تاریخچه آن گفت: این مدرسه به دستور و همت «آیت الله العظمی سید میرزا محمد حسن حسینی شیرازی (میرزای شیرازی) پایه گذاری شده است.

وی ادامه داد: به گفته مورخین میرزای شیرازی در سال 1291هجری قمری به جوار حرم امامین عسکریین علیهما سلام نقل مکان کرد و در آنجا حوزه علمیه خود را بنا نهاد و سپس بازاری بزرگ، خانه ها، حمام جداگانه برای مردان و زنان و اماکنی برای اسکان زائران ساخت.

العمیدی افزود: آیت الله العظمی میرزای شیرازی در سال 1308 هجری قمری مدرسه علمیه بزرگی به مساحت 3 هزار متر مربع برای اسکان طلاب بنا نهاد که دارای دو حیاط بزرگ و کوچک بود و در هر حیاط دو طبقه ساختمان متشکل از 95 اتاق داشت.

وی با تاکید بر خدمات ارزشمند خاندان شیرازی، اظهار نمود: این مدرسه ده ها سال فعالیت داشت تا این که در سال 1969 میلادی حکومت وقت، خیابانی در کنار مدرسه احداث و حدود 2 هزار متر از آن را خراب کرد و در سال 1991 میلادی عده ای از جاهلان و مغرضین از حوادث آن سال سوء استفاده کرده و با هجوم به این مدرسه آن را غارت و ویران کردند.

سید العمیدی تصریح کرد: میرازی شیرازی صاحب فتوای معروف تحریم تنباکو در مبارزه با استعمار انگلیس، در حفظ حرمت‌ها و رعایت مقتضیات الگو بود و اجازه نمی داد هیچ فرد بیگانه‌ای در امور مسلمانان دخالت کند، مراجع بعد از ایشان نیز از راه آن مرجع بزرگ تبعیت کرده و بر اتحاد مسلمانان علی رغم اختلافات تاکید دارند.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا