مرجعیت شیعهموسسات جهانی شیعه

بررسی حقوق زنان مجرد در عراق از سوی مرکز آدم

نشستی با عنوان «زن مجرد و حقوق انسانی او در عراق» در شهر مقدس کربلا برگزار شد. 

 

نشستی با عنوان «زن مجرد و حقوق انسانی او در عراق» در شهر مقدس کربلا برگزار شد. 

مرکز آدم برای دفاع از حقوق بشر و آزادی ها در چارچوب گردهمایی هفتگی مؤسسه فرهنگی-رسانه ای النبأ در شهر مقدس کربلا، موضوع «زن مجرد و حقوق انسانی او در عراق» را به بحث و بررسی گذاشت. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی شیرازی، این گردهمایی با حضور شخصیت های دانشگاهی، اجتماعی، مدیران مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی، فعالان مدنی و اصحاب رسانه و مطبوعات تشکیل شد.

دکتر علاء الحسینی، معاون علمی رئیس دانشکده  حقوق کربلای معلی در گفتگویی در این خصوص اظهار داشت: موضوع مجرد بودن زنان دو بُعد اجتماعی و حقوقی دارد که بر آزادی ها و حقوقِ قشر بزرگ و وسیعی در جامعه اثر جدی دارد.

وی افزود: ناامنی های گذشته که جان مردان فراوانی را گرفته است، بالا گرفتن مفهوم و موضوع طایفه ای به صورت گسترده، نابسامانی و وضع بد اقتصادی، بیکاری و همچنین موج مهاجرت اجباری جوانان از سال 2014 میلادی به خارج از عراق، از عواملی است که به این پدیده ی شوم دامن زده است.

دکتر الحسینی ادامه داد: مسائل دیگری نیز به مجرد ماندن زنان دامن می زند، مانند: زیاد بودن مهریه، اختلاف سطح تحصیلات و سواد، اختلاف طبقاتی و اجتماعی و رفتارهای نادرست عشایری نسبت به زن، همچنین بحران مسکن و ده ها عامل که مجرد ماندن زنان را رشد داده است.

 معاون علمی رئیس دانشکده  حقوق کربلای معلی،  افزود: زنان و دختران مجرد، باید از حقوق انسانی خود برخوردار شوند؛ حقوقی که قانون اساسی عراق برای آنان به عنوان بخشی از جامعه مقرر داشته و تضمین کرده است.

وی در پایان تأکید کرد: زن یا دختر مجرد حقوقی مانند همه افراد دارد که باید با نظارت، توجه و تشخیص عوامل فزاینده پدیده تجرد زنان در عراق و پس از چیره شدن بر سازمان تروریستی داعش و اعضای آن، راه حل های کارآمدی برای جلوگیری از مجرد ماندن زنان ارائه شود.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا