مرجعیت شیعه

مرجعیت شیعه آیت الله العظمی شیرازی: معرفی سیره پیامبر به جهانیان بر همگان واجب است

مرجعیت شیعه در درس خارج فقه خود، در آستانه ولادت با سعادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام بیاناتی را ایراد فرمودند.

 

مرجعیت شیعه در درس خارج فقه خود، در آستانه ولادت با سعادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام بیاناتی را ایراد فرمودند.

مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمى شيرازی، در درس خارج فقه امروز خود، در شهر مقدس قم، بیاناتی را پیرامون سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و تبلیغ و رساندن آن به جهانیان ایراد فرمودند.

مرجعیت شیعه در طلیعه سخن ضمن تبریک ولادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام با تلاوت آیه «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» تمام بشریت را به الگو گرفتن از رسول گرامی اسلام دعوت کردند و فرمودند:

خدای متعال در اين آيه تمام بشر را مخاطب قرار داده است و فرموده است: از رسول خدا الگو بگيريد. اين خطاب به مسلمين اختصاص ندارد.

به همين دليل غير مسلمانان زيادی در حکومت پيامبر اسلام زندگی می کردند و زندگی بهتری داشتند نسبت به اينکه در حکومت ابوسفيان و کفار زندگی کنند.

معظم له ادامه دادند:

از آنجائی که رسول خدا صلی الله عليه وآله، پيامبری از جانب خدای متعال برای تمام بشر هستند، شکی نيست که بايد تمام بيش از هفت ميليارد انسان روی زمين به سوی اسلام ارشاد شوند.

مرجع عالیقدر تبلیغ اسلام و سیره پیامبر را واجب کفایی خوانده و فرمودند:

اگر برای تبلیغ اسلام، افراد کافی وجود نداشته باشد (که وجود ندارد) بر همگان واجب می شود تا در اين مسير به اندازه قدرتشان حرکت کنند و سيره ی پيامبر اکرم صلی الله عليه وآله که مقدمه ی وجود است را به آنان برسانند آن هم به گونه ای که بلاغ مبين تحقق پيدا کند و غير مسلمان ها به اين باور برسند که ايشان بر حق هستند.

معظم له ادامه دادند: 

اين آموزه ی قرآن کريم است که تبليغ بايد به مقداری باشد که شخص جاهل به باور برسد، آن گاه خواه اسلام را قبول کند، خواه نکند. پذيرفتن اسلام بر عهده ی خود اوست و در پذيرش اسلام، اجباری وجود ندارد، وظيفه ی ما تحقق بخشيدن به «بلاغ مبين» است.

آیت الله العظمی شیرازی تبلیغ اسلام را وظیفه ای همگانی خواندند و فرمودند:

در زمان فعلی افرادی که با وجود آنها تبليغ اسلام به اندازه‌ی کفايت برسد، وجود ندارد و اين امر بر عهده‌ی همگان سنگينی می‌کند. 

بله! اين امر بيش از ديگران بر عهده‌ی عالمان و حاکمان است چراکه علم و قدرت در اختيار آنان است.

مرجعیت شیعه به بهره گیری از تمام وسایل در راه تبلیغ اسلام تاکید کرده و فرمودند:

بايد تاريخ صحيح پيامبر اکرم صلی الله عليه وآله به تمام جهان و تمام مردم به هر زبانی برسد. در اين امر بايد از هر وسيله‌ی مشروعی اعم از: قلم، سخن، وسايل ارتباط جمعی و… استفاده گردد.

ایشان همچنین بهره گیری از «قرض» را در تامین مالی فریضه تبلیغ دین متذکر شدند و ادامه دادند:

بنا به فرموده ی علما تأمين نفقه ی همسر بر مرد واجب است و اگر در اين راه ناتوان بود، می تواند برای تأمين نفقه ی همسرش قرض کند. در صورتی که اين مطلب برای خيلی از امور وارد نشده است.

برای مسأله ی تبليغ دين هم اين امر صادق است. چه ايرادی دارد که در اين راه قرض گرفته شود؟!

معظم له در ادامه درس خارج فقه خود به دروغ هایی که در تاریخ به پیامبر بسته اند اشاره کردند و فرمودند:

تاريخ صحيح پيامبر صلی الله عليه وآله را بايد دانست تا به دنيا معرفی کرد، چراکه نسبت‌های دروغ به ايشان زياد است.

در روزگاران گذشته امکان زدودن چهره ی تاريخ پيامبر از اتهامات وجود نداشت و يا مجال اندک بود، اما در حال حاضر اين فرصت وجود دارد تا سيره ی صحيح ايشان به عالم رسانده شود و برای اين امر «من به الکفايه» وجود ندارد؛ اين وظيفه ی همگان در هر مکانی است.

ایشان به بیان نمونه ای از عملکرد پیامبر در مقایسه با آنچه دیگر حکام عملکرده اند بیان داشته و فرمودند:

در تاريخ وارد شده است که وقتی لنین بر سر کار آمد، يک ماده قانونی برای مزارع تصويب کرد و برای اجرای آن پنج ميليون انسان را به کام مرگ فرستاد.

اين عملکرد را در کنار سيره ی پيامبر صلی الله عليه وآله قرار دهيد. ايشان هزاران حکم الهی را اجرا کردند اما يک نفر را برای اجرای آن به قتل نرساندند. چه کسی بايد به مردم برساند که پيامبر ما قوانينی آوردند و برای اجرای آن حتی يک نفر را به قتل نرساندند؟!

مرجع عالیقدر با اشاره به وضعیت حکومت های اسلامی در این زمان بیان داشتند:

حکومت های اسلامی عصر ما از سيره ی پيامبر اکرم صلی الله علیه وآله دور هستند. اگر خراب نکنند، آباد نمی کنند. از آنان توقعی نيست اما سايرين بايد به وظيفه ی خود عمل کنند.

عمل به اين وظيفه در عصر ما واجب عينی است تا زمانی که عمل به سيره ی قرآن و عترت به عنوان مقدمه ی وجود تحقق يابد.

معظم له با بیان نمونه ای از سیره امیرالمومنین به جذابیت آن برای جهانیان اشاره کرده و فرمودند:

در تاريخ آمده است که اميرمؤمنان عليه السلام دليل زهدشان را اين گونه بيان کردند: «اِنَّ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ فَرَضَ عَلى اَئِمَّةِ العَدلِ اَن يُقَدِّروا اَنفُسَهُم بِضَعَفَةِ النّاسِ؛ خدای عزوجل بر حاکم اسلامی واجب گردانده که همانند ضعيف ترين مردم جامعه باشد».

یعنی حاکم اسلامی بايد خوراک و پوشاکش همانند تهيدست ترين افراد جامعه باشد.

اگر اين آموزه به جهانيان برسد آنان هدايت خواهند شد. اميدوارم به اين وظيفه در حدّ بلاغ مبين عمل شود.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا