مرجعیت شیعه

آيت الله العظمی شيرازی: غدیر در تمام ابعاد یک فرهنگ انسانی کامل است

مرجعیت شیعه در درس خارج خود طی سخنانی به واقعه غدیر پرداختند.

 

مرجعیت شیعه در درس خارج خود طی سخنانی به واقعه غدیر پرداختند.

مرجع عالیقدر «آیت الله العظمی سید صادق شیرازی»مدظله، در درس خارج فقه خود طی سخنانی ضمن اشاره به واقعه غدیر، فرهنگ غدیر را یک فرهنگ انسانی کامل توصیف کردند.

ایشان با اشاره به واقعه غدیر و فرهنگ آن فرمودند: غدیر تنها یک قضیه و یا اتفاق نیست، بلکه یک فرهنگ انسانی کامل است در همه ابعاد. عظمت غدیر از سیره، گفتار و تقریر «امیرمؤمنان علیه السلام» دانسته می شود و این امام مظلوم شیعه در دوران حکومت خود نشان دادند که فرهنگ غدیر بی نظیر است.

معظم له افزودند: در حکومت «امیرالمومنین علیه السلام» یک گرسنه جان خود را از دست نداد و  زندانی یا کشته سیاسی وجود نداشت  و هیچ کس در شهر خودش بی خانه نبود، زیرا ایشان زمین را از آنِ خدا می دانستند.

مرجعیت شیعه با اشاره به ابعاد مختلف غدیر ادامه دادند: «علی علیه السلام» حکومت را مدیر می دانستند و نه مالک؛ ولی با مطالعه حکومت های عباس و بنی امیه خواهید دید که چند نفر در دوران این حکومت ها جان خود را بر اثر فقر و گرسنگی از دست داده اند.

معظم له سپس افزودند: فرهنگ غدیر را در زندگانی مراجع تقلیدی که دنباله رو «علی بن ابی طالب عليهما السلام» بودند نیز، می توان یافت.

یکی از این بزرگان «میرزا محمد تقی شیرازی»قدس سره، بود که انقلاب ۱۹۲۰ ملت عراق را در مقابل استعمارگران انگلیسی رقم زد. انگلیسی ها در آن سال با هجوم به کشور عراق مردم بیگناه را کشتند، شکنجه کردند، تبعید کردند و جنایت های دیگر. اما، مرحوم میرزا در جریان جنگ با اشغالگران، بیانیه ای صادر کردند که طبق آن کسی حق نداشت با اسیران انگلیسی بدرفتاری کند و یا به آنان گرسنگی داده و یا آنان را مورد آزار قرار دهد و این فرهنگ غدیر است.

ایشان در پایان، ابلاغ و رساندن غدیر به تمام جهان را وظیفه شیعیان دانسته م با استناد به فرازهایی از خطبه غدیر که پیامبر صلی الله علیه و آله آن را ایراد نمودند، گفتند: اگر امروز کسی در قبال فرهنگ غدیر کوتاهی کند و علی رغم توانایی آن را به جهان نرساند، شامل نفرین «رسول خدا صلی الله علیه وآله» می شود.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا