مرجعیت شیعه

بیانات مهم حضرت آیت الله العظمی شیرازی در گردهمایی سراسری مبلغان + فایل صوتی

 

دانلود سخنرانی آیت الله العظمی شیرازی در  گردهمایی سراسری مبلغان

 

 

در آستانه ی ماه مبارک رمضان، همایش سالانه ی وعاظ محترم و علمای أعلام و طلاب علوم دینی، در محضر مبارک بزرگ مرجع شیعیان جهان، حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی در شهر مقدس قم برگزار شد. 

در این همایش پرشور که جمع کثیری از علما و فضلا و مبلغان حوزه های علمیه از سراسر کشور و کشور عراق و غیره حضور یافتند، مرجع عالیقدر بیانات حکیمانه ای ایراد نمودند. 

حضرت آیت الله العظمی شیرازی در ابتدا، پیشاپیش فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه فضیلت و معنویت را به مسلمانان جهان تبریک گفتند و توفیق روز افزون همه ی محبین و شیعیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام را از خدای منان مسئلت نمودند. 

در این دیدار، حضرت آیت الله العظمی شیرازی، ضمن تبیین اهمیت و ضرورت بهره مندی از لحظات ارزشمند ماه مبارک رمضان فرمودند :حضرت امام سجاد علیه السلام، در یکی از دعاهای شب اوّل ماه مبارک رمضان در مناجات با خدای متعال عرضه می دارند: «… وعصمنا فیه من الآثام و الحوبة؛ خدایا ما را در این ماه مبارک از گناهان و از حوبه نگه دار». 

حوبه در کتب لغت یعنی انسانی که اثر وجودی ندارد و معنای این دعا این است که از خدای متعال بخواهیم که در این ماه مبارک رمضان، انسان بی وجود و بی اثر و بی فایده ای نباشیم. 

 

مرجع عالیقدر در ادامه با بهره گیری از مناجات حضرت امام سجاد علیه السلام فرمودند: می بایست تمام سعی و تلاش خود را بکار گیریم تا انسان خوب و مفیدی در جامعه باشیم و اگر در مسیر کمال نیز سیر می کنیم، می بایست با جهد و همت و کوشش فراوان آن را رونق دهیم و در قدم های خود، محکم و ثابت قدم بمانیم. همانگونه که در بسیاری از اقشار جامعه اعم از علما، فقها، مدرسین، ائمه جماعات، تجار، کسبه، کارگران، کارمندان و… دیده می شود و این موهبت مستلزم عزم جدی در امور است. 

مرجع عالیقدر در ادامه، ماه مبارک رمضان را فرصتی مناسب برای پیمودن کمالات انسانی و نمونه شدن در صدق نیت، صدق قول و صدق عمل بر شمردند و فرمودند: این ماه بهترین زمان برای آغاز قرار گرفتن در مسیر خدای متعال و کمالات نفسانی می باشد و یقیناً با توکل به خدای متعال و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، این امر میسر خواهد شد. 

حضرت آیت الله العظمی شیرازی سپس با تأکید بر اهمیت والای تبعیت علما و روحانیون از سیره اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام فرمودند: مواظب باشید برای رسیدن به کمال، در مسیر انحراف قرار نگیریم و ناخواسته خود را گول نزنیم و با عرفان های کاذب و سیر و سلوک نشأت گرفته از غیر اهل بیت علیهم السلام، در مسیر تباهی و ظلمت قرار نگیریم. چراکه هر ریاضت و هر مخالفت نفسی صحیح نمی باشد و این ها، همان آسیب هایی است که بر اثر دوری از سیره پاک ائمه اطهار علیهم السلام در انسانها پدید می آید که عاقبت چنین انسان هایی، عاقبت شوم بلعم باعوراها را خواهد داشت. 

آری خدای متعال در مخالفت با نفس الطافی را نصیب دیگران می کند که حتی می توانند از غیب خبر دهند، ولکن موجب سعادت انسان نمی شود و شقاوت و گمراهی را بدنبال دارد. 

مرجع عالیقدر فرمودند: تأکید می کنم، مبادا از مسیر اهل بیت علیهم السلام فاصله بگیرید، چراکه راه درست و مستقیم، فعل و قول و سیره اهل بیت علیهم السلام است. بیایید احادیث اهل بیت علیهم السلام را بررسی کنید و ببینید که حضرات معصومین علیهم السلام برای نورانیت و کمال چه توصیه های گرانبهایی برای شیعیانشان بیان داشتند که هر کدام از آن راهگشای بندگان خدا خواهد بود. 

حضرت آیت الله العظمی شیرازی در بخشی از بیانات گوهربارشان با تأکید مجدد بر پیروی از فرمایشات ائمه اطهار علیهم السلام فرمودند: ملاک در تمامی امور، حضرات معصومین علیهم السلام می باشند و می بایست قدم به قدم در مسیر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام حرکت کرد و حتی در جزئیات دین و حتی در نماز جماعت، می بایست مراعات حال تمامی مأمومین را نمود و نسبت به این مطلب به رسول خدا صلی الله علیه وآله اقتدا کرد. 

شرط نمونه شدن و کامل شدن این است که آن مطلبی که اهل بیت علیهم السلام فرمودند را عمل کنیم، نه رفتارهایی که ریشه نبوی و علوی ندارند. 

مرجع عالیقدر در ادامه خطاب به خطبا و وعاظ دینی فرمودند :وعاظ و خطبا می بایست، لحظاتی قبل از موعظه و نصیحتی که به دیگران می کنند، قصد کنند که خود نیز عامل به این مطلب خواهند بود و وقتی این چنین در این راه قدم برداریم یقیناً خدای متعال ما را کمک خواهد فرمود. 

همه می بایست در هر صنف و گروه و طایفه ای که هستیم نمونه باشیم و نمونه بدان معناست که تصمیم به عمل برداریم تا نهایتاً به مقصد برسیم. 

مرجعیت جلیل القدر شیعه، در بخش دیگری از بیاناتشان، در تبیین ویژگی های حاکم نمونه اسلامی از نظر قرآن و عترت، به یکی از داستانهای امیرالمؤمنین علی علیه السلام اشاره نمودند و فرمودند: امیرالمؤمنین علی علیه السلام در زمان حکومتشان در معبر عمومی مطلبی به اصحاب فرمودند. یکی از خوارجی که از آنجا عبور می کرد، تا بیانات حضرت را شنید با تمام وقاحت و بی ادبی، اشاره به امیرالمؤمنین علی علیه السلام نمود وگفت: مرگ بر او باد!چه کافر فهمیده ای است این مرد! 

تا این سخن را گفت، یکی از اصحاب خواست بسویش حرکت کند تا او را مجازات کند، امیرالمؤمنین علیه السلام مانع او شدند و فرمودند: نه … چنین نکن! سبّ بسبّ أو عفو عن ذنب!، حضرت دو آیه قرآن را با هم جمع کردند و چنین فرمودند. اول، آیه ای در قرآن هست: «فَمَنِ اعْتَدَی عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُواْ عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَی عَلَیْکُمْ…؛ اگر سب به من کرد، من حق دارم یک سب به او بکنم». أو عفو عن ذنب! دوم، آیه دیگری نیز در قرآن هست: «ادفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ…؛ کسی که با شما بدی کرد؛ شما آن بدی را با احسن دفع کنید» و حضرت نیز عفوش کرد. این نمونه بارز یک حاکم نمونه است. 

حضرت آیت الله العظمی شیرازی در ادامه با تأکید بر استفاده از برکات بی نظیر ماه مبارک رمضان فرمودند :ماه مبارک رمضان، حقیقتا ماه خوبی برای خودسازی است و واقعا حیف است که از لحظات با برکت آن استفاده نکنیم. هر کس به اندازه خود و در حد و مرتبه خود می بایست از برکات این ماه برای کمال انسانیت تلاش کند و می بایست تصمیم بگیرد که چنین کند و البته در تصمیم گرفتن صادق باشد، گرچه نفسِ تصمیم گرفتن، سبب آسان شدن امر می شود و خدای متعال او را یاری می فرماید. 

حال کسانی هستند که گناه نمی کنند ولی بی وجود هستند و بود و نبودشان فایده ای ندارد این هم آفت است و در این ماه مبارک می بایست خود را از این رذیله بزرگ دور نماییم. 

حضرت آیت الله العظمی شیرازی در بخش دیگری از بیانات ارزشمندشان با بیان اتفاقات تلخ و اسفناک بعد از شهادت حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله فرمودند: متأسفانه بعد از شهادت پیامبر خدا صلی الله علیه وآله، فرهنگی در جامعه اسلامی بوجود آمد که امروزه تاریخ از آن به تاریکی و شرم و ننگ یاد می کند و آن فرهنگ کشتن و سر بریدن و آتش زدن و فرهنگ ریسمان بستن بر گردن انسانها و کشاندنشان بر روی زمین است. این مصائب و این فرهنگ غیر انسانی، پس از رسول خدا صلی الله علیه وآله، از آتش زدن درب خانه حضرت زهرا سلام الله علیها آغاز شد و در امتداد آن جریان های تاریک و ظلمانی بوجود آمد که تاریخ آن را نقل کرده است. همین فرهنگ سبب دوری میلیاردها انسان از دین خدا شده، چراکه آنها وجهه ی اسلام را با چنین فجایعی تاریک و تیره جلوه دادند. و این در حالی است که اسلام رسول خدا صلی الله علیه وآله و امیرالمؤمنین علی علیه السلام دین کاملی بود و عملکردشان در تاریخ گواهی بر این مطلب می داد و نظیر حکومت این دو معصوم تا به امروز نیامده است. 

حال متأسفانه با کارهایی که برخی از حکومت های اسلامی با نام اسلام انجام داده اند، امروزه چهره واقعی اسلام مخدوش و تار ارائه می شود. 

مرجع عالیقدر با اشاره به هجوم لشکریان متعدد معاویه به مسلمانان در تاریخ فرمودند: در یکی از حمله های لشکر معاویه به یکی از مناطق شیعه نشین، بیش از سی هزار زن و مرد و کودک بی گناه را کشتند و متأسفانه برخی او را که چهره واقعی اسلام را با قتل و غارت مخدوش کرد، از صحابه رسول خدا صلی الله علیه وآله و حاکم اسلامی می دانند در صورتی که او از منافقین و معاندین از صحابه بود که ابرهای تیره گون را بر خورشید جهان تاب اسلام نهاد تا چهره واقعی اسلام را دگرگون کند. متأسفانه در این زمان، شاهد آن هستیم که در دهها شبکه ی ماهواره ای از او تجلیل می شود در حالی که به دستور معاویه، بیش از سی هزار نفر را به جرم اعتقاد به امامت علی بن ابی طالب علیهما السلام سر بریدند.(1) 

این حکومت اسلامی است؟! چه چیزی مانع از مسلمان شدن نصاری شد؟ همین فرهنگ. 

آیت الله العظمی شیرازی فرمودند: امروزه بحمدالله نسبت به آن زمان، شیعیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام در امنیت بیشتری هستند و ما باید از این فرصت استثنایی استفاده کنیم و به دنیا نشان دهیم که اسلام صحیح و اسلام صادق و اسلام واقعی، اسلام معاویه نیست. 

در تاریخ آمده است که معاویه لشکری را به شهرستان همدان فرستاد تا شیعیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام را قتل عام کنند. و عجیب اینجاست که مردان شیعه را کشتند و زنانشان را اسیر کردند و زنان مؤمنه ی مسلمان را در بازار فروختند.(2) 

حقیقتاً کفار آن زمان که در اطراف همدان بودند ـ چه یهودی، چه مسیحی، چه مجوسی و چه مشرک و ملحد ـ نمی توانستند چنین اسلامی را بپذیرند. 

در سبزوار نیز حدود بیست هزار مؤمن و مؤمنه را در ماه رمضان، در حفره ای بزرگ زنده بگورشان کردند. در مکه، مدینه، عراق و سایر کشورها چه کردند…؟! 

در ایران حاکمی بود که مهری آهنین ساخته بود که بر روی آن نام برخی از منافقین صدر اسلام حک شده بود. این حاکم دستور می داد که این مهر آهنین را داغ کنند و وقتی سرخ می شد آن را بر پیشانی شیعیان آن زمان فشار می دادند تا نام آن منافقین بر پیشانی آنان نقش بندد. این شکنجه تا آخر عمر در اعصاب و روان آن فرد می ماند و آنها را خانه نشین می کرد. جای تأمل اینجاست که بدانیم که این شکنجه ها از جانب چه کسی بود؟ از جانب کسی که به نام حاکم اسلامی! گفته می شد.(3) 

متأسفانه این انسانهای ظالم را ابن عربی ها، ابن تیمیه ها و محمد بن عبدالوهاب ها خلیفه رسول خدا صلی الله علیه وآله می دانستند! و این جای بسی تأسف است. 

مرجع عالیقدر در ادامه با اشاره به خدمات و زحمات کم نظیر بزرگان شیعه در برقراری امنیت پیروان امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: در گذشته علمای ارزشمندی چون علامه حلی، محقق کرکی، علامه مجلسی و دیگران همت ها کردند و زحمت ها کشیدند، تا این زحمت ها و ظلم ها را بر شیعیان کم کردند. ولی متأسفانه الان شاهد آنیم که در کشورهای اسلامی این شکنجه ها و این فرهنگ دارد قوت می گیرد و شروع شده است. 

کشتارها و ظلم هایی که در مصر، سوریه، پاکستان، افغانستان، عراق و جاهای دیگر اتفاق می افتد همان جریان و خطی است که از آتش زدن خانه حضرت زهرا سلام الله علیها به وجود آمد و مدتی ظلم هایشان را کم کرده بودند، ولی مع الأسف چند دهه ای است که دوباره آغاز نمودند. 

مسئولیت جلوگیری از این همه ظلم و جنایت بر عهده کیست؟ 

متأسفانه شاهد آنیم برخی از حکومتهای اسلامی پشتوانه این جنایتکاران هستند. 

آن زمان حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام مستقیماً به دستور حاکم اسلامی آن زمان، عبیدالله بن زیاد، پیکر مطهرش را در کوچه انداختند و در خیابانها کشیدند و چرخاندند ولی امروز حاکم کشور اسلامی، مستقیماً چنین نمی کند، با نخ غیرمرئی این کار را انجام می دهد تا به هدف خود دست یابد. 

حضرت آیت الله العظمی شیرازی خطاب به شیعیان جهان فرمودند :این وظیفه کیست که در مقابل اینهایی که خون شیعیان جهان را به ناحق می ریزند، بایستد؟ 

آری! بر عهده همه شیعیان است. 

بحمدالله امروزه شیعیان در جهان از قدرت، علم، ثروت، امکانات و جمعیت بالایی برخوردارند و در برخی آمارها از صدها میلیون و هزار میلیون شیعه در دنیا خبر داده اند. 

بیاییم در این ماه مبارک تصمیم بگیریم که هر کس در حد خودش مفید باشد و حوبه نباشد. 

رسول خدا صلی الله علیه وآله در ابتدای بعثت فرمودند: «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» در روایت هست که آنقدر به پیامبر سنگ زدند خون از بدن حضرت جاری شد. جای تأمل آن است که بعضی از همانها پس از بیست سال به حضرت ایمان آوردند.

کار بی اثر نیست. شیعه هایی که در دنیا هستند می بایست همت کنند، خصوصاً آنهایی که در کشورهای آزاد هستند، آنها می بایست از آن آزادی به نحو احسن استفاده کنند. این چند شبکه ماهواره ای که شیعیان اداره می کنند، بسیار خوب است ولی خیلی اندک و قلیل هستند . 

ببینید اصحاب ادیان باطله هر کدامشان دهها شبکه ماهواره ای با پوشش های بسیار وسیع دارند و مشغول تبلیغ دین باطلشان هستند. 

شیعیانی که از لحاظ مالی غنی هستند و دارای سرمایه های هنگفتی هستند کجایند؟ مسئولیت آنها به مراتب از دیگران بیشتر است و می بایست شبکات ماهواره ای شیعه را از جهات متعدده تقویت و گسترش دهند. 

سیاسیون شیعه نیز می بایست از موقعیت خود برای دفاع از حقوق شیعیان مظلوم جهان استفاده کنند و با کارهای دیپلماسی در امنیت شیعه بکوشند. 

متأسفانه عده ای با نام اسلام و ذکر «الله اکبر» شیعیان را می کشند و آنها را تکه تکه می کنند و آنان را در خیابانها می کشند و سر از بدنهایشان جدا می کنند. 

شیعیان یک نیروی بسیار قوی ای در دنیا هستند، بلکه از یک جهت بالقوه، قوی ترین نیروی روی کره زمین می باشند که می بایست بالفعل شود. نیروی بالقوه شیعیان، بالفعل شود دنیا را آباد می کند و از این مظالم جهان ویران کن نجات می دهد. 

مرجع عالیقدر تأکید نمودند: ماه مبارک رمضان، زمانی است که به برکت امام حسین علیه السلام در سرتاسر جهان، در حسینیه ها منابر برپا می شود و می بایست هر کس به نوبه خویش، نقش خود را ایفا کند و در مقابل فرهنگ معاویه ای که مجددا در دهه های گذشته آغاز و در حال تکرار است مقابله کنند و اگر از این فتنه جلوگیری نشود، این کشتارها به کشورهای آزاد دنیا نیز کشانده خواهد شد. 

شیعیان می بایست در هر کجای جهان که هستند مسئولیت خود را در احقاق حقوق شیعیان مظلوم سایر کشورها ادا نموده و از آنان دفاع کنند. 

مرجع عالیقدر درخاتمه با توسل به ساحت مقدس حضرت بقیت الله الاعظم مهدی موعود ارواحنافداه فرمودند: امیدوارم، به فضل خدای تبارک و تعالی و عنایت اهل بیت علیهم السلام و رعایت خاصه حضرت بقیت الله عجل الله تعالی فرجه الشریف، همگیِ مؤمنین و مؤمنات، مسلمین و مسلمات، بتوانیم از حوبه بودن در این ماه مبارک رمضان بیرون بیاییم.

وصلی الله علی محمد وآله الطاهرین

 

شایان ذکر است، هشت شبکه ماهواره ای شیعه همزمان، به طور زنده و مستقیم بیانات مرجعیت جلیل القدر شیعه را تحت پوشش قرار دادند که بدین شرح می باشد: 

1. شبکه جهانی امام حسین 1 به زبان فارسی؛

2. شبکه جهانی امام حسین 2 به زبان عربی؛

3. شبکه جهانی المهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف به زبان عربی؛

4. شبکه جهانی سلام به زبان فارسی؛

5. شبکه جهانی فدک به زبان عربی؛

6. شبکه جهانی ch4teen (چهارده معصوم علیهم السلام) به زبان عربی؛

7. شبکه جهانی العقیلة به زبان عربی؛

8. شبکه جهانی صوت العترة به زبان عربی.

 

ـــــــــــــــــــــــــــــ 

1. اعیان الشیعه، ج1، ص115. 

2. اعیان الشیعه، ج1، ص115. 

3. آثار البلاد وأخبار العباد، ص19.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا