مرجعیت شیعه

بررسی «مشروعیت احزاب غیر دموکراتیک در سایه ی نظام دموکراتیک» در مرکز جهانی آدم

نشستی با عنوان «مشروعیت احزاب غیر دموکراتیک در سایه ی نظام دموکراتیک» در شهر مقدس کربلا برگزار شد.

 

نشستی با عنوان «مشروعیت احزاب غیر دموکراتیک در سایه ی نظام دموکراتیک» در شهر مقدس کربلا برگزار شد.

مرکز جهانی حقوق بشر «آدم» در شهر مقدس کربلا، نشستی با عنوان «مشروعیت احزاب غیر دموکراتیک در سایه ی نظام دموکراتیک» را برگزار نمود.

دکتر علاء الحسینی، از اعضای این مرکز، در این جلسه گفت: قانون اساسی در ماده ی اول، نظام دموکراتیک را پذیرفته، آن جا که بیان داشته است: «جمهوری عراق کشوری مستقل و دارای سیادت کامل و رژیم جمهوری پارلمانیِ دموکراتیک است که تنها با فراهم آمدن عناصر کشور دموکراتیک که در رأس آنها ایجاد احزاب و تعدد احزاب است کامل می شود».

وی ادامه داد: موضوعی که در این گردهمایی مورد بحث و بررسی قرار داده ایم دو محور مهم دارد:

محور اول: بیان بُن پایه های ساخت کشوری قانونی است؛ که بر مبنای تبعیت قوای کشور از قانون اساسی و وجود تضمین های حقیقی برای تأمین حقوق، آزادی ها و معاملات مسالمت آمیز دولت پی ریزی شده است.

محور دوم: پرداختن به مشروعیت این احزاب در چهارچوب قانون اساسی در حال اجرا در کشور است که طی آن میزان پایبندی احزاب به نظام و قوانین داخلی و آنچه با قانون اساسی ارتباط دارد بررسی می شود؛ تا در نهایت به نتایجی دست یابیم که عملکرد این احزاب به گونه ای شود تا با نظام قانونی و مشروع، سازگاری و انسجام داشته باشد.

آقای دکتر علاء الحسینی افزود: در صورتی که این احزاب با نظام قانونی رفتاری مغایر داشته و در تعارض باشند عدم مشروعیت و عملکرد غیر دموکراتیک آنها محرز می شود.

شایان ذکر است، مرکز جهانی حقوق بشر آدم، از مراکز وابسته به مرجعیت شیعه، «آیت الله العظمی سید صادق شیرازی»مدظله می باشد.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا