مرجعیت شیعه

حضرت آیت الله العظمی شیرازی: عراق سرزمینی است پاک و دارای تاریخی ریشه دار؛ با جهاد و فداکاری ها، آن را نجات دهید و پیش ببرید

یکی از دولتمردان کشور عراق با حضور در بیت مرجعیت شیعه، با معظم له دیدار کرد.

 

یکی از دولتمردان کشور عراق با حضور در بیت مرجعیت شیعه، با معظم له دیدار کرد.

«طارق الخیگانی» ـ وزیر سابق عمران و مسکن و وزیر سابق شهرداری ها و نماینده ی مجلس شورای عراق، با حضور در بیت مرجعیت شیعه «آیت الله العظمی سید صادق شیرازی»مدظله، در شهر مقدس قم، با معظم له دیدار و گفتگو نمود.

در این دیدار مرجع عالیقدر ضمن بیان رهنمودهایی فرمودند: زندگی همگان دارای نقش و موضع گیری هایی است. همین امر، ابوذر غفاری را به آن مقام والا رساند، و به رهبر انقلاب 1920 میلادی مردم عراق بر ضد اشغالگران انگلیسی چنان بزرگی و عظمت بخشید، و حبیب بن مظاهر را حبیب بن مظاهر کرد. اگر انسان خود را به مرحله و مقام آنان نرساند به تمام معنا فاجعه بار و تأسف انگیز است.

ایاشان در ادامه طی سخنانی با اشاره به این که همیشه میتوان به این مهم دست یافت، افزودند: مشروط به این که مشکلات، او را متوقف و متزلزل نکند، بلکه باید موضع گیری ها و نقش ها برای انسان مهم باشد و اگر عزم خود را بر تلاش جزم کند به یقین موفق تر خواهد شد. چه نیکو گفته اند که انسان همانی است که آیندگان در مورد او می گویند. پس سخن مایه ی خوبی، برای راویان و ناقلان آثار باشید.

مرجعیت شیعه سپس افزودند: «امیرمومنان حضرت علی علیه السلام» در عهدنامه خود خطاب به «مالک اشتر» مطالب فراوان نوشته اند که یک سطر آن به تجارت و بازرگانی ارتباط دارد. آن حضرت فرمودند: «ای مالک، در کار بازرگانان و کسب و کار مردم دخالت نداشته باش، فقط به نظارت بر آنان بسنده کن تا به احدی از مردم اجحاف و ستم نشود.»

معظم له برای شرح بیشتر این جمله با مقایسه دو کشور افزودند: کشور ژاپن پس از جنگ جهانی به این موضوع عمل کرد و اقتصادی موفق را برای خود ساخت در حالی که یکی از کشورهای اسلامی به این راه کار عمل نکرد و خلاف رفتار اقتصادی ژاپن پیش رفت؛ و امروز اقتصادی عقب مانده دارد.

مرجع عالیقدر در ادامه با اشاره به تاریخ کشور عراق و آنچه بر سر مردم این کشور آمده است، تاکید کردند: عراق امروز به همت همه ملت در هر طبقه ای که هستند نیاز دارد و در حال حاضر باید به تربیت پسران و دختران در تمام عرصه ها و جای جای عراق و رهانیدن آنان از نابسامانی پرداخت؛ این اقدام آینده ی عراق را در همه ی ابعاد، درخشان و شکوفا می کند و هرچند راهی بس دور و دراز است، اما ممکن و شدنی است.

ایشان افزودند: زیارتگاه مقدس هفت تن از «حضرات معصومین علیهم السلام» و قدمگاه «امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف» در عراق قرار دارد، اما باید به آن توجه کرد و اهتمام ورزید و اگر مردم سر گرم مسائل حاشیه ای بشوند، دیگران به آن خواهند پرداخت.

سپس مرجع عالیقدر از میهمان خود جویای اخبار عراق شدند و «آقای الخیگانی» ضمن تشکر از معظم له برای رهنمود ها، گفت: این امید وجود دارد که عراق به اوضاع پیشین خود برگردد و طلایه دار منطقه شود.

وی سپس به نقش مرجعیت خاندان معزز شیرازی در عراق، به موضع گیری های مرجع راحل «آیت الله العظمی سید محمد شیرازی» قدس سره و اثرگذاریِ میراث علمی و فکری آن مرحوم در عرصه های گوناگون اشاره کرد.

این دولتمرد عراقی درباره ی اوضاع عراق، به ویژه اوضاع جاری به طور مفصل سخنانی گفته و یاد آور شد: دو امر مهم وجود دارد که شرایط فعلی عراق امروز را دوام می بخشد: یک این که شیعیان عراق به خودباوری نرسیده اند و فقط به اعتراض و معارضه بسنده می کنند و دوم، احزاب شیعی در پی ساختن کشور خود نیستند و بیشتر به تقویت مالی ـ نظامی خود مشغولند و بی پروا می گویم که آنان عراق را تقسیم کرده اند.

مرجعیت شیعه، ضمن شنیدن سخنان ایشان، برای مردم عراق دعای خیر نموده و موفقیت آنها را و سلامتی شان را از درگاه خدای منان خواستار شدند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا