جهان اسلام

مکتبخانه‌های مصری کانون تربیت کودکان داعشی

سنی های تندرو در پوشش مکتبخانه های قرآنی در مصر، داعشی تربیت می کنند.

 

سنی های تندرو در پوشش مکتبخانه های قرآنی در مصر، داعشی تربیت می کنند.

مکتبخانه‌های حفظ قرآن در مساجد مصر به اتهام آموزش و تربیت افراط‌گرایان با افشاگری های رسانه‌ای و اعمال فشار از سوی مقامات مصری مواجه شده‌اند. 

«محمد مختار جمعه» وزیر اوقاف مصر با انتقاد از فعالیت های این مکتبخانه‌ها گفت: این مراکز از مهم‌ترین ابزارهای استخدام پیروان ایدئولوژی افراط‌گرایی هستند. 

وزیر اوقاف مصر، که در نخستین کنفرانس ملی جوانان مصر سخن می گفت، افزود: این وزارتخانه با همکاری وزارت «همبستگی اجتماعی مصر» طرح قانونمندکردن فعالیت همه مکتبخانه‌های قرآن را با هدف پایان‌دادن به پرورش نسلی افراط‌گرا، از سوی این مراکز آغاز کرده است. 

وی در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد: دولت مصر هرگز اجازه تدریس یا تأسیس مکتبخانه به کسانی که افکار و گرایش‌های سیاسی دارند، نمی‌دهد و بسیاری از مکتبخانه‌های بسته‌شده در پی احکام رسمی صادره، در راستای تلاش‌ها برای نوآوری در خطابه دینی بازگشایی می‌شود. 

شیخ جابر طایع، رئیس بخش دینی وزارت اوقاف مصر نیز از شهروندان مصری خواست فرزندان خود را در مکتبخانه‌های حفظ قرآن مجهول‌الهویه و بی‌نام و نشان؛ ثبت نام نکنند. 

محمد حمدی، پژوهشگر و کارشناس امور تشکل‌ها و جماعت‌های اسلامی نیز گفت: مکتبخانه‌هایی در روستاها و دهکده‌های مصر فعالند که مسئولان آن رویکردهای وهابی داشته و افکار داعش را در بین کودکان کم سن و سال تبلیغ و منتشر می‌کنند.

این مکتبخانه‌ها در مصر نیز مورد انقاد رسانه ها نیز قرار گرفته‌اند، روزنامه «الشروق» در گزارشی تحقیقاتی در اینباره نوشت: مراکز آموزش حفظ قرآن و تدریس علوم اسلامی در برخی مساجد، اماکنی برای پرورش نسل‌های جدیدی از داعشی‌ها بوده است.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا