جهان اسلام

پاکستان مهد آموزش های افراطی

هزاران تن از سنی های تندروی طالبان افغانستان، در مدارس دینی پاکستان تحت تعلیم هستند.

 

هزاران تن از سنی های تندروی طالبان افغانستان، در مدارس دینی پاکستان تحت تعلیم هستند.

«سرفراز بکتی» وزیر ایالت بلوچستانِ پاکستان گفت: هزاران تن از عناصر طالبانِ افغانستان، در مدارس دینی پاکستان تحت تعلیم هستند.

وی افزود: تقریبا 30 هزار مدرسه دینی در پاکستان به صورت قانونی ثبت شده اند؛ اما بسیاری از این مدارس فعالیت غیر قانونی داشته و شبه‌نظامیان به ویژه طالبان افغانستان را تعلیم می‌دهند.

«امین الحسنات شاه» وزیر امور مذهبی پاکستان نیز گفته است: بیشتر مدارس دینی غیرقانونی که نقش مهمی در تعلیم و تربیت اعضای سنی های تندروی طالبان افغانستان و دیگر گروه های تروریستی دارند.

 منابع مالی خود را از کشورهای خارجی به ویژه کشورهای عربی تأمین می‌کنند.

بیشتر مدارس دینی که افراط گرایی را تبلیغ می‌کنند و طالبان را تحت تعلیم قرار می‌دهند در ایالت بلوچستان قرار دارند.

پیشتر، سرویس امنیتی پاکستان طی گزارشی گفته بود که بیش از 5 هزار مدرسه دینی در ایالت بلوچستان، در آموزش شبه‌نظامیان به ویژه تروریست های طالبان افغانستان دست دارند که این موضوع نگران کننده است.

بر اساس این گزارش، حتی «هبت الله آخند زاده» رهبر سنی های تندروی طالبان، یک مدرسه دینی را در منطقه «کچلاک» در نزدیکی شهر «کویته» مرکز ایالت بلوچستان پاکستان، اداره می‌کند.

سنی های تندرو در این مدارس، آموزش های اعتقادی افراطی و حتی نظامی را فرا می گیرند و پس از آن به گروه تروریستی طالبان یا دیگر گروه های تروریستی ملحق می شوند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا