جهان اسلام

استرداد رهبر سلفی های قزاقستان از عربستان سعودی

قزاقستان توانست یکی از رهبران اصلی جریان «سلفی» در این کشور را، برای محاکمه، از «عربستان سعودی» بازگرداند.

 

قزاقستان توانست یکی از رهبران اصلی جریان «سلفی» در این کشور را، برای محاکمه، از «عربستان سعودی» بازگرداند.

قزاقستان پس از سال ها تلاش، توانست «عبدالخلیل عبدالجباراف» با نام مستعار «شیخ خلیل» یکی از رهبران جریان سلفیت در این کشور را، از عربستان مسترد نماید.

به گزارش کمیته امنیت ملی قزاقستان «شیخ خلیل» در سال 2000 میلادی، در میان ساکنان مناطق جنوبی قزاقستان عقاید افراطی را منتشر کرده و باعث ایجاد گروه‌های افراطیِ مخفی در مناطق «آق تپه»، «آتیرائو» و «اورال» شده است.

بر اساس این گزارش، پیروان این مبلغ سلفی، در حملات تروریستی ماه ژوئن سال گذشته در این کشور مشارکت داشته و برخی دیگر از این افراد نیز با هدف انجام اقدامات تروریستی به سنی های تندرو در سوریه و عراق، پیوسته‌اند.

«عبدالجباراف» از سال 2006 به همراه خانواده اش در «عربستان سعودی» مخفی شده بود و پس از آن که دولت «آستانه» او را به دلیل «گسترش اندیشه‌های افراط‌گرایانه» تحت عنوان «اسلام ناب» در قزاقستان و بویژه در مناطق غربی این کشور تحت پیگرد بین المللی قرار داد، «عربستان سعودی» مجبور شد تا این مبلغ سلفی را به «قزاقستان« مسترد نماید.

«عبدالجباراف» 6 آوریل 1975 در استان قزاقستان جنوبی متولد شد و آموزه‌های اسلامی را در یکی از مساجدِ سنی این منطقه فرا گرفت.

وی در سال 1999 از دانشگاه بین‌المللی اسلامی در «اسلام‌آباد» فارغ‌‌التحصیل شد و پس از بازگشت به قزاقستان در دانشگاه «قزاقی ـ کویتی» در شهر «شیمکنت» که توسط یک انجمن کویتی ـ موسوم به «اصلاحات اجتماعی» ـ تأمین مالی  می‌شد، تدریس کرد.

فعالیت این انجمن نیز، در زمان فرار «عبدالجباراف»، از قزاقستان به خاطر کمک به انتشار افکار افراطی ممنوع اعلام شده بود.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا