جهان اسلام

صدور بيانيه ای که جنجال آفرین شد 

” مدیر کانون خلیج فارس در واشنگتن در مورد این بیانیه معتقد است که «اگر امضا کنندگان آن بر جنازه های مطهر شهدا و خصوصا سه کودک حاضر می شدند، برای آن تایید خواهد بود».

shiawaves2205.jpg - 127.43 kb

به گزارش شيعه ویوز ،، تعدادي از علمای شيعه عربستاني از شهرهاي “قطیف” و “احساء” با انتشار بيانيه اي، خواستار عدم حمل سلاح از سوي شيعيان عليه رژيم آل سعود شدند.

بررسي دقيق بيانيه منتشر شده و درخواست هايي که در آن آمده، نشان مي دهد که گويا آنان از يک سو تلاش مي کنند جلوي وقوع درگيري مسلحانه ميان شيعيان با حکومت آل سعود را بگيرند و از سوي ديگر در تلاش هستند که به حکومت سعودي ثابت کنند که شيعيان اهل خشونت نيستند.

گفتني است، اين بیانیه بعد از منتشر شدن، سر و صداي زيادي بدنبال داشته و به مسأله افکار عمومی شهرهاي شيعه نشين عربستان تبديل شده است. متن اين بيانيه به شرح ذيل است:

به نام خداوند بخشنده مهربان .. حمد و سپاس بر خدای جهانیان و سلام و صلوات بر محمد پیامبر خدا و اهل بیت پاکش.

تردیدی نیست که بزرگ ترین هدف دین و مهم ترین خواسته جامعه گسترش امنیت و ثبات در کشور است .و جوامع در این دوره به گروه ها و جریان های تندرو که تحت عنوان دین و سیاست به ترور و خشونت می پردازند توجه دارند، اما دین از ترور مبراست و خشونت سیاسی کشورها را نابود می کند.

اگر سیره اهل بیت عليهم السلام و راهنمایی ها و ارشادهای آنها را بدانیم، می بینیم که آن بزرگواران بر حفظ وحدت امت و توجه به مصلحت عمومی و خودداری از هرگونه جنگ داخلی و حفظ صلح و امنیت در جوامع مسلمانان تاکید می کنند، و این همان خط مشی مراجع و فقهای ارجمند ماست.

لذا به فرزندان و جوانانمان نسبت به انحرافاتی که پشت تمایلات خشونت طلبانه و افراطی پنهان است هشدار می دهیم، زیرا آن نه تنها مشکلی راه حل و خواسته ای را محقق نمی کند بلکه مشکلات را پیچیده تر کرده و اهداف دشمنان طمع کار را محقق می کند و ما تاکید می کنیم که هرگونه استفاده از سلاح و خشونت عليه دولت یا جامعه از طرف علمای دین و عموم جامعه محکوم و مردود است، و نمی توانند از پوشش دینی و سیاسی برای پنهان کردن آن بهره ببرند .

خداوند کشور و ملت ما را از فتنه ها و حیله ها حفظ کند و نعمت امنیت و ثبات را ارزانی دارد.

 

گفتني است بیانیه صادر شده از طرف ده نفر از روحانیون در قطیف به جو سیاسی عمومی در کشور دامن زد و دوباره مسأله اصلی و بزرگ تر برای مردم منطقه “الشرقیه” را آشکار کرد و آن را روی میز تحقیق و توجه گذاشت.

تعدادی از فعالان این بیانیه را «شرعی سازی» برای نظام سعودی دانستند تا بتواند به طور کامل فعالان سیاسی در منطقه را به بهانه مبارزه با خشونت و ترور تحت آماج نظامی قرار دهد.

در حالی که برخی دیگر فشار آوردند بر این که بیانیه جنبشی را که به حرکت درآمده هدف قرار نداده و آن را «واجب دینی» قلمداد کردند که به دنبال رفع تهمت خشونت طلبی از شیعه است، تهمتی که نظام سعودی در تلاش است تا آن را به شیعه ربط دهد.

یک فعال حقوقی به نام “نسیمه الساده” معتقد است که «بیانیه ها بدون کارایی… و وعده ها بدون عمل به آن است. ما به راه حل سیاسی و اصلاح طلبانه قوی برای حل بحران نیازمندیم».

از سوي ديگر “فاضل الشعله” فعال رسانه ای و مدیر شرکت “قیثاره” معتقد است که «اين بیانیه مبهم و غير روشن است و امضا کنندگان آن دارای استراتژی و طرح عملی برای بعد از آن نیستند و فقط بیان کننده آرزویشان برای ایجاد استراتژی کار یکپارچه هستند».

“احمد الربح” مدیر مرکز حقوق بشر “الشرق” این سوال را مطرح کرد که «آیا اینجا خشونتی که از جانب اقوام محلی مسلح شده نیاز به صدور بیانیه دارد؟»

اما دکتر “حمزه حسن” سخنگوی رسمی جنبش “رهایی” نيز تاکید کرد که «اگر اتفاقی افتاد و دولت اقدام به حمله کرد، پس شما امضاکنندگان مسئول هستید. شما با درک محدودتان آنها را به این کار فراخواندید و عامل ایجاد سرکوبی شدید».

از سوي ديگر “حمزه الشاخوری” فعال سیاسی در “ائتلاف آزادی و عدالت” به جنبه مورد استفاده بیانیه توجه می کند «نگاه کنید که چه کسی از صدور بیانیه خوشحال شد، چه کسی بر طبل و نی می زند و جشن می گیرد، در روزنامه های دولتی جستجو کنید تا متوجه شوید چه کسی آن را صادر کرد و چه کسی از آن بهره گفت».

اما “ولید سلیس” عضو مرکز حقوق بشر “العدالة” که در عربستان فعالیتش ممنوع است این بیانیه را این طور قلمداد کرد که «نظر توده شیعيان در عربستان را تغییر می دهد زیرا روزی خشونت خط مشی نبود».

“علی الاحمد” مدیر کانون خلیج فارس در واشنگتن در مورد این بیانیه معتقد است که «اگر امضا کنندگان آن بر جنازه های مطهر شهدا و خصوصا سه کودک حاضر می شدند، برای آن تایید خواهد بود».

در همين حال “علاء الساده” فعال فضاي مجازي طي اظهاراتي به این نکته اشاره می کند که «هیچ کس ماهیت شرایطی که امضا کنندگان چنین بیانیه ای در آن قرار گرفتند را نمی داند، اگر بپذیریم که بعضی از امضا کنندگان به زور و اجبار این کار را انجام دادند».


 

منبع شیعه آنلاین 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا