جهان اسلام

ادامه بازسازی مسجدجامع تاریخی موصل

کار بازسازی مسجد تاریخی موصل، که در زمان تصرف این شهر به دست سنی های تندروی داعش تخریب شد، با مشارکت یونسکو در حال انجام است.

کار بازسازی مسجد تاریخی موصل، که در زمان تصرف این شهر به دست سنی های تندروی داعش تخریب شد، با مشارکت یونسکو در حال انجام است.

 علی عبدالله آل احمد، سفیر امارات متحده عربی در فرانسه و نماینده دائم این کشور در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد(یونسکو)، بر اهمیت بازسازی پروژه بناهای تاریخی شهر موصل تأکید کرد.

مهمترین بناهای تاریخی مسجدجامع النوری و مناره آن معروف به الحدبه است که میراث فرهنگی و تاریخی تمدن بشری به شمار می‌آید.

الاحمد در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: این پروژه از سال ۲۰۱۸ به عنوان بخشی از برنامه احیای شهر موصل آغاز شده و از کمیته‌ای مشترک، شامل ۱۶ عضو متشکل از نمایندگان دولت عراق و مقامات ذی‌ربط در این کشور، کارشناسان یونسکو و سایر متخصصان، تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه بازسازی مسجد شامل چند مرحله است که با همکاری یونسکو، امارات و عراق انجام می‌شود،‌ بیان کرد: این پروژه شامل بازسازی دو کلیسا، یعنی کلیسای الساعه و کلیسای الطاهره است که در اواخر قرن نوزدهم ساخته شد و بخشی از تاریخ عراق به شمار می‌آید.

مسجدجامع النوری یکی از مساجد تاریخی کشور عراق است که در غرب موصل قرار دارد.

 این مسجد را نورالدین زنگی، از حاکمان ترک حکومت زنگیان در قرن ششم هجری قمری بنا کرد و قدمت آن به بیش از ۹ قرن می‌رسد.

این اثر تاریخی با مناره محدب خود یکی از مشهورترین مناره‌های تاریخی در موصل بود و در سال ۲۰۱۷ گروه تروریستی داعش طی انفجاری آن را تخریب کرد.

این مسجد بارها بازسازی شده که آخرین بار در سال ۱۹۴۴ بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا