جهان اسلام

افزایش روز افزون تعداد شیعیان مراکش علی رغم محدودیت ها و سرکوب گری ها

جمعیت حقوق بشر مراکش در گزارشی از وضعیت حقوقی شیعیان این کشور انتقاد كرده و خواستار آزادی آنها برای انجام مناسک مذهبی خود در حسینیه ها شده است.

 

 

جمعیت حقوق بشر مراکش در گزارشی از وضعیت حقوقی شیعیان این کشور انتقاد كرده و خواستار آزادی آنها برای انجام مناسک مذهبی خود در حسینیه ها شده است.

به گزارش شیعه ویوز به نقل از فعالان مراکشی، این مرکز در گزارش خود که مربوط به سال ۲۰۱۸ میلادی است، آورده: وضعیت شیعیان با وجود اینکه مسلمان هستند، بهتر از وضعیت مسیحیان این کشور نیست. آنها حسینیه ندارند و از هیچ  حقی برای انجام مناسک خود برخوردار نیستند.

در این بیانیه با اشاره به اینکه اقدامات تحریک آمیز و نفرت آفرین هنوز علیه شیعیان مراکش ادامه دارد، آمده است: وضعیت در مورد شیعیان به حدی رسیده که ورود آنها به پارلمان جرم محسوب می شود.

همه این اقدامات تحریک آمیز در چارچوب کمپینی سازماندهی شده تحت شعار «حفظ امنیت معنوی و دینی مراکشی ها» علیه آنچه «خطر تشیع» خوانده می شود، صورت گرفته است.

این مرکز افزود: ترویج گفتمان تحریک نسبت به انزجار و خشونت علیه شیعیان مراکش و نسبت دادن وابستگی مذهبی آنها به ارتباط با برخی کشورها بر خلاف بند ۲۳ قانون اساسی مراکش است.

جمعیت حقوق بشر مراکش با اشاره به اینکه مقامات این کشور با احتیاط و تردید در قبال شیعیان مراکش  رفتار می کنند، افزود: علی رغم اینکه آمارهای رسمی درخصوص تعداد حقیقی مراکشی های شیعه شده وجود ندارد، اما گزارش آزادی های دینی صادره از وزارت خارجه آمریکا حاکی است که تعداد آنها رو به ازدیاد است.

این مرکز خاطرنشان کرد: تعداد شیعیان مراکش براساس گزارشی در سال ۲۰۱۴ میلادی بین ۳۰۰۰ تا ۸۰۰۰ نفر بود. این در حالی است که این تعداد براساس گزارش سال ۲۰۱۵ به دهها هزار تن افزایش یافته و در سال ۲۰۱۷ نیز تعداد آنها به ۵۰ هزار نفر رسیده است.

شایان ذکر است، این تعداد نشان دهنده جمعیت آن عده از شیعیان است که دین و مذهب خود را علنی می نمایند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا